stagiair
Artikelen: 0

Verschillende afzekerwaarden

Ik moet een testopstelling bouwen om een printplaat te testen.

Het testen is puur visueel, de print wordt 15 graden elke kant op gekanteld en aan de hand daarvan wordt er een motor aangestuurd in de betreffende richting.

Als de printplaat in horizontale stand staat moet hij afgezekerd worden op 100mA, als hij 15 graden gekanteld wordt gaat de motor draaien en moet hij worden afgezekerd op 1A. Als de print horizontaal is kan de motor nog steeds draaien, meestal draait hij nog 2 seconden na.

Mijn idee was om de 100mA zekering te overbruggen met een schakelaar die contact maakt zodra de print kantelt.

Enig idee hoe ik dit waar kan maken?
Janh

Re: Verschillende afzekerwaarden

stagiair schreef:Ik moet een testopstelling bouwen om een printplaat te testen.

Het testen is puur visueel, de print wordt 15 graden elke kant op gekanteld en aan de hand daarvan wordt er een motor aangestuurd in de betreffende richting.

Als de printplaat in horizontale stand staat moet hij afgezekerd worden op 100mA, als hij 15 graden gekanteld wordt gaat de motor draaien en moet hij worden afgezekerd op 1A. Als de print horizontaal is kan de motor nog steeds draaien, meestal draait hij nog 2 seconden na.

Mijn idee was om de 100mA zekering te overbruggen met een schakelaar die contact maakt zodra de print kantelt.

Enig idee hoe ik dit waar kan maken?
Normalieter kan een motor welke links of rechtsom draait ook de zelfde stroom aan dus hoeft deze niet apart afgezekerd te worden. maar als dit om een andere reden wel moet kun je dit eenvoudig oplossen door : 1 zekering van 1 ampere te plaatsen voor de omschakelaar en dan na de om schakelaar 1 zekering van 100ma in de geleider naar de motor als deze de 100ma nodig heeft zo zou dit moeten lukken suc6

Gr Janh
stagiair

Janh schreef:Normalieter kan een motor welke links of rechtsom draait ook de zelfde stroom aan dus hoeft deze niet apart afgezekerd te worden. maar als dit om een andere reden wel moet kun je dit eenvoudig oplossen door : 1 zekering van 1 ampere te plaatsen voor de omschakelaar en dan na de om schakelaar 1 zekering van 100ma in de geleider naar de motor als deze de 100ma nodig heeft zo zou dit moeten lukken suc6

Gr Janh
Bedankt voor je reactie Jan.

Alleen de motor trekt 1A als hij draait, de 100mA zekering is om de electronica op de te testen printplaat heel blijft.

Zodra de motor gaat draaien moet die 100mA zekering overbrugd worden anders dan knalt hij bij elke te testen printplaat. 400 Zekeringen in de maand is weggegooid geld.
stagiair

Zie bijgevoegde schets.

Mijn idee was om met sensoren te gaan werken die de kanteling waarnemen en een sensor die waarneemt dat de motor nog aan het draaien is.

Als er gekanteld wordt moet de zekering 100mA overbrugd worden en als hij weer horizontaal is en de motor draait nog steeds moet hij ook overbrugd blijven.

Iemand een idee wat voor sensoren ik het best kan gebruiken?
Bijlagen
schets_testopstelling
schets_testopstelling 816 keer bekeken
klazon
Pluimdrager

Alleen de motor trekt 1A als hij draait, de 100mA zekering is om de electronica op de te testen printplaat heel blijft.
Waarom splits je dan niet gewoon? Zekering 100A voor de elektronica, en 1A voor de motor.
stagiair

Waarom splits je dan niet gewoon? Zekering 100A voor de elektronica, en 1A voor de motor.
De motor staat via bepaalde electronica componenten geschakeld (relais voor draairichting).

Alle onderdelen worden gevoed met netspanning.

Net -> Print -> Motor

Terug naar “Elektrotechniek”