Steentje
Artikelen: 0

Re: Het Lot

Daarmee bedoelde hij toch dat het heden voor de een, de toekomst voor de ander is, en het verleden van de een, het heden voor de ander is? Omdat wat wij nu doen, pas over jaren gezien wordt op een andere planeet ergens ver weg, dus ons heden is voor hun de toekomst, en ons verleden is voor hun het heden.

Hier meng je twee zaken door elkaar. Enerzijds wanner je iets ZIET, anderzijds wanneer datgene wat je ziet heeft plaatsgevonden.

Aan de hand van wat je waarneemt ga je bepalen wanneer het heeft plaatsgevonden. Dit is vrij makkelijk als je de afstand en de snelheid van overdracht kent (wat bij licht uiterst makkelijk is, vermits deze steeds constant is). Voorbeeld:

Veronderstel dat ik hier op aarde tegen de muur loop en dat ik 1 seconde later zie dat de maan onploft. Daaruit kan ik afleiden dat 1 seconde geleden, m.a.w. wanneer ik tegen de muur liep, op dat moment GELIJKTIJDIG de maan ontplofte. Iemand die ten opzichte van mijn beweegt zal echter aan de hand van zijn waarnemingen en berekennigen tot het besluit komen: de maan ontploft(e) VOORDAT ik tegen de muur loop (indien hij zich naar de maan beweegt, of, indien hij zich van de maan verwijdert dat de maan ontploft NADAT ik tegen de muur loop. de gebeurtenis 'ik loop tegen de muur' en de gebeurtenis 'de maan ontploft' zijn dus twee gebeurtenissen die in mijn wereld voor mij GELIJKTIJDIG gebeuren, maar die voor de andere persoon in ZIJN wereld van gelijktijdige gebeurtenissen NIET gelijktijdig gebeuren. Onze beide werelden (een wereld beschouwen wij per definitie als alles wat voor mij gelijktijdig gebeurt) zijn verschillend vermits samengesteld uit een som van andere gebeurtenissen. Dit moet volstaan om de ernst van Einsteins quote in te zien.

Terug naar “Filosofie”