Het volgende probleem is al deels aangekaart in 'Van halogeen naar led'.
In de woonkamer en de keuken heb ik leds aangebracht, die in de plaats zijn gekomen van 50 watt halogeen. De beide ruimtes zijn te dimmen met led-dimmers.
In de gang zijn ook leds aangebracht, echter zonder dimmer, maar gewoon met een hotelschakeling.
Wanneer ik de leds in de kamer met de dimmers voluit zet, storen de tv die op de kabel is aangesloten en de draagbare radio's, die beginnen te ruisen waarna ontvangst onmogelijk is.
Wanneer ik de gangleds aan zet, hetzelfde verschijnsel.
De potmeters zitten achter de trafo's, de trafo's zitten op 220, zijn geaard en bovendien in een metalen kooi opgesloten (rooster rondom). De potmeter is een klein metalen aluminium rondje, deze dimt de frequentie voor de leds.
Wanneer de kamer en de keuken tot 60% gedimd worden en het ganglicht is uit, zijn er geen problemen.
je kunt elke radiostraling verwijderen door een kooi van Faraday. Als zo'n transformator of potmeter het probleem is kun je het dus in een metalen doosje stoppen (die geaard is) en je bent van het probleem af. Als de potmeter doos metaal is en geaard, dan zou het geen probleem moeten zijn.
Suggestie 'Benm':
Feitelijk komt het er op neer dat je leds heel snel aan- en uitgeschakeld worden (denk aan 100en zo niet 1000en keren per seconde). Door de verhouding tussen de tijd dat ze aan en uit staan te varieren, is de (gemiddelde) helderheid regelbaar. Dit is een zeer gangbare aanpak in het regelen van leds.
Vervelend gevolg is echter dat door dat snelle schakelen hoge frequenties ontstaan, die vervolgens kunnen storen op radio's etc.
Het zou kunnen dat het licht in je gang van een gelijke aansturing is voorzien, maar de potmeter is vervangen voor een simpele schakelaar. Feitelijk komt het er dan op neer dat de leds storen wanneer ze op 100% vermogen draaien, maar niet bij minder. Dat zou van doen kunnen hebben met hoe de aansturing werkt.
Mogelijke oplossing, als je met iets minder licht kunt, is het maximaal tot 90% (of wat de grens is) te laten regelen... al zou ik erover klagen bij de leverancier en die voor de oplossing laten zorgen!