Mechanieker
Artikelen: 0

Re: Einde olietijdperk, begin van de ellende?

Zeker, de capaciteit hiervoor moet wel eerst gebouwd worden, maar als het economisch voordelig is (en dat wordt het vanzelf als de aardolie duurder wordt) zal het zeker gebeuren. Als er dus al een brandstofcrisis komt dan zal dat een tijdelijke zijn.
Jij gelooft dus dat er - tijdens een wereld oliecrisis - voldoende industriele capaciteit is om EN de wereld energieproductiecapaciteit te laten groeien EN te zorgen voor groeiende koopkracht bij de consument? Dat betekent het opheffen van het verband tussen olieconsumptie en BNP groei. Ik betwijfel of die ontkoppeling (zomaar) mogelijk is. Gaan de normale economische marktwetten wel op voor olie? Zie bijvoorbeeld link:

http://www.thedesertsun.com/apps/pbcs.dll/...7/1081/business
DePurpereWolf

Een voordeel is wel dat de kosten van olie gelijkmatig hoger wordt, en dat er dus niet van de ene op de andere dag geen olie meer is. Als olie duurder wordt, wordt er minder verbruikt, en dat tempert de prijsstijging.

Niemand kan ontkennen dat de aardolie, een keer te duus wordt.

Niemand kan ontkennen dat de koste van olie invloed heeft op onze samenleving. Als olie duurder wordt, wordt alles duurder.

Het is daarna wel moeilijk om in te schatten wat dit voor invloed heeft op de samenleving. Worst-case-scenarios gaan over oorlog tussen alle landen. En er is natuurlijk ook het scenario dat we eindelijk verstandig worden, en gewoon geen olie meer gebruiken.

Wat onontkoombaar is is dat de samenleving verandert als de olieprijs stijgt. Het is daarom belangrijk dat mensen hier van op de hoogte geraken. Wat zijn de vooruitzichten van de olieprijs op dit moment, en hoe accuraat is die schatting. Als we dat weten kunnen we verder gaan filosoferen over hoe de samenleving zal veranderen. Ik zelf vraag me af hoe dit het werkeloosheidscijfer gaat beinvloeden.
JanMeut

Jij gelooft dus dat er - tijdens een wereld oliecrisis - voldoende industriele capaciteit is om EN de wereld energieproductiecapaciteit te laten groeien EN te zorgen voor groeiende koopkracht bij de consument? Dat betekent het opheffen van het verband tussen olieconsumptie en BNP groei.
Ik geloof niet dat ik dat geschreven heb, lees het nog maar eens.

Ik denk dat het opraken van de aardolie snel en zonder de extreme gevolgen die jij noemt zal worden gecompenseerd door de productie van brandstof uit andere bronnen, bijvoorbeeld steenkool.

En zeker, dat zal een dipje in de wereld economie kunnen geven als dit te laat wordt ingezet, maar ik denk dat de olie crisis van begin jaren 1970 (toen de aardolie prijs ook plotseling enorm steeg in korte tijd) achteraf erger zal blijken te zijn geweest.

Uiteindelijk heeft de mensheid natuurlijk wel een probleem, want fossiele brandstoffen zijn natuurlijk eindig, maar de komende decennia is dat nog niet in zicht.
Mechanieker

Nu goed het blijft koffiedik kijken. OPEC voorziet een olieprijs van $80 binnen twee jaar. Laten we wachten op openheid van hun kant over reserves en productiecapaciteit, dan kunnen we veel beter praten over hoe, wat en wanneer.

'decenia zonder problemen' lijkt sowieso uitgesloten. Het optimistische IEA zegt dat de piek uiterlijk 2015 zal komen, dus we hebben het over 10 jaar. Na de piek is het niet meer mogelijk om de eventuele nadelige gevolgen van de piek te compenseren. Dat moet nu gebeuren, of later, maar dan onder zeer zware omstandigheden en verdere groei van de wereldeconomie is dan uitgesloten.

Olievraagvernietiging door prijsstijgingen zorgt wel voor een lager olievraag (natuurlijk) maar gaat gepaard met forse economische achteruitgang met navenant forse sociale gevolgen. Onderschat dit niet.

Olie is ook in alle praktische zin niet door iets anders te vervangen zonder erg diep in de buidel te tasten. De status quo kan zo dus niet worden gehandhaafd.
DePurpereWolf

Om maar OPEC te quoten (fok.nl)
Volgens de OPEC, de organisatie van olie-exporterende landen, kan de prijs voor een vat ruwe olie de komende twee jaar in zeer uitzonderlijke gevallen oplopen tot 80 dollar. Nu is de olieprijs 53 dollar per vat, enkele maanden geleden werd een top bereikt van 56 dollar.

Volgens OPEC-baas Adnan Shihab-Eldin zal de gemiddelde olieprijs de komende jaren tussen de 40 en 50 dollar liggen. Tot nog toe ging de OPEC uit van een olieprijs van tussen de 22 en 28 dollar per vat van 156 liter.

De sterke prijsstijging van de olie in 2004 wijt de OPEC-baas aan structurele veranderingen in de markt. Shihab-Eldin doelt daarmee op de fors gestegen vraag in China en Azië, die 66% van de extra vraag voor hun rekening namen. Ook de vertraagde productiegroei van de OPEC-landen heeft invloed op de prijsstijging gehad.
Het lijkt er op dat niet alleen de vertraagde productiegroei (het spuit er minder hard uit) maar ook de groei van vooral china (=azie) nadelig is voor de prijs van olie. Het kan dus dubbel zo hard aankomen. Stel dat het naar $80 stijgt in twee jaar, dat is toch een flinke prijs steiging. Maar hoe zet het zich door?
Mechanieker

Er zijn een aantal belangrijke momenten te noemen. Het eerste moment is wanneer de vraag het aanbod overtreft. Dit kan voor het moment dat het aanbod daadwerkelijk begint te dalen enkele malen voorkomen. Prijsstijgingen in deze periode schommelen dan zoals ze nu doen. Het is niet ondenkbaar dat de olieprijs na een piek van 80$ over twee jaar een tijd weer daalt.

Het echte feest begint pas wanneer het aanbod begint te dalen.
Mechanieker

Deze website geeft veel informatie die nuttig kan zijn voor iemand zonder technische achtergrond die de problematiek omtrent de spoedig komende oliecrisis wil begrijpen, gebruik hem om uw naasten op de hoogte te brengen! Helaas alleen in engels en pools.

http://www.wolfatthedoor.org.uk/
Mechanieker

Dames en heren,

Volgens onderstaande bron is wereld olieproductie officieel gepiekt in 2005

http://www.casperstartribune.net/articles/...s/d88prbu00.txt

Na bevestiging van dit nieuws (waarschijnlijk volgende week) bevindt de mensheid zich dus vanaf zondag 13 maart 2005 daadwerkelijk in het post-olie tijdperk.

De leugens en mooie praatjes over nog 40 jaar olie, zijn dus eindelijk ontmaskert. OPEC, de olieindustrie, en de IEA kunnen hun jaren lange leugens en praatjes niet meer verkopen. Het spel is uit.

Het besef van de implicaties van dit gegeven zijn maar bij een handvol mensen bekent. Maar 6 miljard mensen gaan de verschrikkelijke gevolgen ondervinden.

Na 145 jaar klimmen heeft de mensheid de top van de olieachtbaan bereikt. Nu gaan we de grote daling in. Een daling die ons zal voeren langs hyperinflatie, werkloosheid, economische ineenstorting, oorlog en destructie.

Er is geen weg terug. Er is geen vangnet.

Leve de koningin.

God sta ons bij.
Alexander Hartmans

Mechanieker schreef:Dames en heren,

Volgens onderstaande bron is wereld olieproductie officieel gepiekt in 2005

http://www.casperstartribune.net/articles/...s/d88prbu00.txt

Na bevestiging van dit nieuws (waarschijnlijk volgende week) bevindt de mensheid zich dus vanaf zondag 13 maart 2005 daadwerkelijk in het post-olie tijdperk.

De leugens en mooie praatjes over nog 40 jaar olie, zijn dus eindelijk ontmaskert. OPEC, de olieindustrie, en de IEA kunnen hun jaren oude leugens en mooie praatjes niet meer verkopen. Het spel is uit.

Het besef van de implicaties van dit gegeven zijn maar bij een handvol mensen bekent. Maar 6 miljard mensen gaan de verschrikkelijke gevolgen ondervinden.

Na 145 klimmen heeft de mensheid de top van de olieachtbaan bereikt. Nu gaan we de grote daling in. Een daling die ons zal voeren langs hyperinflatie, werkloosheid, economische ineenstorting, oorlog en destructie.

Er is geen weg terug. Er is geen vangnet.

Leve de koningin.

God sta ons bij.
Nou, nou, zo erg is dat niet. Een beetje te negatief. Er zijn genoeg alternatieven, zoals waterstof, zonne-energie, wind-energie.
Mechanieker

Zolang al die alternatieven slechts op papier bestaan en niet a tempo en op schaal kunnen worden geimplementeerd staat mijn verhaal en is het WEL zo erg.

Lees het rapport van Hirsch(2005) waarvan ik de link hierboven heb gepost.

De Wolf staat aan de deur,

Si vis pace, para bellum
Mechanieker

Hier is het onlangs verschenen rapport van Hirsch trouwens, over de gevolgen van de piek in wereld olie productie voor de wereld: FYI

http://www.hilltoplancers.org/stories/hirsch0502.pdf
Mechanieker

IEA heeft discussie gestart over de te nemen maatregelen ter beperking van economische schade als gevolg van olieschaarste in de komende tijd.

Het rapport is hier:

http://www.iea.org/textbase/work/2005/oil_.../background.pdf

Interessant in het rapport is de schatting dat door middel van carpooling en rijverboden wereldwijd zo'n 2Mbpd kan worden bespaard. Dat is zo'n 2.4% van de wereld olievraag, oftewel ongeveer gelijk aan de jaarlijks *groei* van de olievraag.

Mijn lezing hiervan is: We zijn te laat om de komende olieschaarste goed op te vangen, er resten ons slechts tijdelijke lapmiddelen.

Ze vragen om commentaar.
Anonymous

Sorryhoor ik zal het gemist hebben ik heb het nieuws niet echt gevolgt. Maar nu is het april dus ik zou toch wel iets van een verklaring gehoord moeten hebben. Niet dus. trouwens die link naar dat bieuwsbericht eindigt op niets.

Verder wil ik jullie ook nog op een energie bron wijzen die nouwlijks terspraken is gekomen. Aardwarmte. Ik geeft toe dat je er geen stroom mee kunt opwekken (moeilijk teminste). Maar voor verwarmings doeleinden heeft het enorme mogelijkheden. Het is dan wel 10x zo duur een instaalatie aan teleggen maar daarvoor heb je geen stookkosten. Effe er van uit gegaan dat binne 20 jaar alle warmte uit de grond afkomstig is wat voor bespaaring zou dat opleveren?

Aardwarmte is er trouwns in overvloed in de eerste 6KM is er 10000x zo veel energie beschikbaar als we nu aan olievooraden hebben. Als je daar nog bijteld dat er weer warmte uit lagere lagen bij komt is het een zeer duurzame bron. (ik snap ook wel dat die warmte over een gebied verspreid is dat op zij minst 1.000.000x grooter is dan de olievelden maar ik probeer teminste nog een beetje positef te zijn)

Om het nog even over stroom uit aardwarmte te hebben. Stel je boor een paar gaten naar 8 KM diepte. Daar stop je een paar warmtewisselaars in en laat dan een of andere vloeistof rond lopen die goed warmte op neemt ik denk dat je boven de aarde and een leker heet soepje heb voor een leuke centrale. Natuurlijk is het moeilijk zulke projecten te realiseren en het duurt zeker lang voor dat je de energie er weer uit hebt. Maar daarvoor werkt het zolang de buis naar onder intact blijft.

Ik zeg niet dat het de oplossing is maar het zou ons er door kunnen slaan. Het eind van de crissis zie ik echter pas als de kernfusie dubbel tot drie keer zoveel oplevert als dat er ingaat.

Speel in elkgeval niet voor doemdenker de mens heeft zich tot nu toe altijd aangepast.
wHiTeHaT

mmm

allemaal heel interessant vooral wat er "kan" gebeuren met de economie.

Kent iemand de term "lynchen".

Hebben we daaraan al gedacht wat "wij" doen wanneer men ons voor de "gek" houd.

Hier is dus echt wel rekening mee gehouden.

Onze regeringen laten het echt niet zover komen dat we straks niet meer mobiel zullen zijn.Als klein voorbeeld neem ik dan transport, dit is de grootste tak van de wereld die "ons" in leven houd.Immers word ons het voedsel ahw voor de deur afgeleverd.

iig als het allemaal zo erg is, dan ga ik er vanuit dat de arme landen het beter zullen hebben dan ons.Koud zul je het in het zuiden niet zo snel hebben(maar ook hier zijn weer uiteenlopende ideeën over).

Daarnaast komen dan de "zgn" perpertuum patenten aan bod.

Olie maatschappijen schijnen er hier nogal wat van verworven te hebben.

Dus we zijn dan weer afhankelijk van de oliesjeiken.

Nee mensen maak jullie je niet bang, angst inboezemen .. media.. daar is waar je voor moet oppassen.

Werkeloosheid.. tja ... bedrijven voor de vlakte en een paar volkstuintjes aanleggen.. honger zullen we niet hebben.Stop het doemdenken en ga eens op onderzoek uit hoe we er voor kunnen zorgen dat we geen olie meer hoeven te gebruiken .. uitgezonderd "lekker wokken".

och ja.. planten.. daar zit toch ook olie in?

er zijn inmiddels al 100'den bedrijven die op jawel "kippevet" draaien.

Als je de angst eruit haalt is de macht ervan ook weg.

tot nu toe komen er maar heel weinig doemdenk vraagstukken naar boven:

*werkeloosheid -mensen.. er is altijd werk,werken moet je voor je brood,dus worden we straks UITBETAALD in brood,dit zou het ergste scenario zijn wat er kan gebeuren,je krijgt dus geen geld meer in handen,dus dat dvd'tje zit er voorlopig niet in.

*Geen olie meer - geen motorzaag meer die werkt zonder deze brandstof,de natuur zal zich in rap tempo herstellen, waardoor we weer een hoop planten hebben ,die worden dan weer onze brandstof.

ik kan hier nog 1000 + punten neerzetten voor de "mensheid" maar idd de huidige generaties zullen hier niet veel aan hebben, maar onze nakomelingen weer wel.Dit is onze "bijdrage" aan het voortbestaan van de mensheid.. denk daar maar eens over na.De mensheid sterft niet uit omdat er geen olie meer is hoor.(ik zeg dit maar evenzo daar allerlei media het zo laten lijken door alles te dramatiseren,ons angst inboezemt).
De wijze is op zijn wijzest.. als die het zelf niet meer weet.

Hij is dan oneindig wijs :wink:

Said by me: XXXXXXX

Terug naar “Duurzaamheid en Klimaat”