Martijn86
Artikelen: 0

Optellen van spanningen

Ik had een vraag over het optellen van 3 verschillende soorten spanningen:

Op een frame werkt een buigspanning in de x-richting van 190,7 N/mm2 en in de y-richting van 35 N/mm2. Een schuifspanning van 12,9 N/mm2 en een trekkracht van 9,35 N/mm2.

Nu wil ik deze spanningen samenvoegen om te kijken of de totale spanning onder de vloeispanning ed blijft.

Alleen kan ik geen formule vinden waarin je alledrie de spanningen samen op kan tellen tot een totale spanning.

In het poly-technisch zakboekje (pagina C2/14,15) had ik een formule gevonden om de normaalspanning (trekspanning) en de buiging op te tellen.

Formule: σ = 8-) (F/A) :D (M/(I/e))

Mag ik deze 2 spanningen bij elkaar optellen via bovenstaande formule en deze spanning dan door middel van Von Mises bij de schuifspanning optellen? Alvast bedankt!
thermo1945

Re: Optellen van spanningen

Beschouw 1 mm2. Dan weet je drie krachten die er op werken, inclusief de richting.

Krachten tel je als vectoren op. Tenslotte deel je weer door 1 mm2 en je hebt de resulterende druk.
Martijn86

thermo1945 schreef:Beschouw 1 mm2. Dan weet je drie krachten die er op werken, inclusief de richting.

Krachten tel je als vectoren op. Tenslotte deel je weer door 1 mm2 en je hebt de resulterende druk.
Bedankt voor je reactie! Kan ik ipv. de krachten ook de spanningen bij elkaar optellen? Er werkt nl. maar 1 kracht op het frame.

Ik heb even een tekening van het frame toegevoegd, er werkt 1 kracht van een cilinder (15 ton) op het frame. Deze kracht veroorzaakt de 3 spanningen.
vooraanzicht_frame
vooraanzicht_frame 2726 keer bekeken
Helly1975

Bedankt voor je reactie! Kan ik ipv. de krachten ook de spanningen bij elkaar optellen?
Een spanning is altijd een gevolg van een kracht op een oppervlak. Oftwel spanning = Kracht / oppervlak.

Ondanks dat je maar 1 kracht hebt in 1 richting, creërt deze kracht wel verschillende spanningen. Al deze spanningen moeten wel onder de maximale spanning blijven wil het niet falen.

Je moet dus de spanningen omzetten naar één uniaxiale spanning. De resulterende eenheidsspanning.

Dit kan met de algemene formule van Von Misses: zie wiki: http://nl.wikipedia.org/wiki/Von_Mises-spanning
Martijn86

Helly1975 schreef:Ondanks dat je maar 1 kracht hebt in 1 richting, creërt deze kracht wel verschillende spanningen. Al deze spanningen moeten wel onder de maximale spanning blijven wil het niet falen.

Je moet dus de spanningen omzetten naar één uniaxiale spanning. De resulterende eenheidsspanning.

Dit kan met de algemene formule van Von Misses: zie wiki: http://nl.wikipedia.org/wiki/Von_Mises-spanning
Kan ik mbv de Von Mises spanning 3 verschillende krachten optellen? Ik dacht nl. dat het alleen mogelijk is om trek en afschuiving bij elkaar op te tellen (of buiging en afschuiving)

Ik gebruik devolgende Von Mises-formule (uit Dubbel Taschenbuch für den Maschinenbau)

:Db,x² + σb,y² - (σb,x·σb,y) + 3 (τ)²)

Kan ik in deze formule dan σtrek toevoegen als + (σtrek)² (onder het wortelteken)
Martijn86

Ik heb even een tekening uit SolidWorks gekopieerd en waar welke krachten werken
frame_gif
frame_gif 2710 keer bekeken
frame2
frame2 2682 keer bekeken

Terug naar “Constructie- en sterkteleer”