Beste,
Op de website van het Laatste Nieuws ( bron: http://www.hln.be/hln/nl/961/Wetenschap/ar...ngs-aarde.dhtml ) zegt men dat dat op 2 maart 2009 (=gisteren) een asteroïde (Naam: 2009 DD45) met een diameter van 70 meter op slechts 64.000 km van de aarde gepasseerd is.
Wat ik me afvraag is hoe het komt dat dit verhaal pas vandaag door media is bekend gemaakt. Het is onwaarschijnlijk dat argeologen deze asteroïde gisteren pas hebben opgemerkt, wanneer ze reeds zo dichtbij was. Men houdt de ruimte toch nauwgelet in de gaten, of heb ik dat verkeerd voor? Ik stel mezelf de vraag wat men zou doen moest die asteroïde de aarde raken en of er iets aan te doen is.
Wanneer een rotsblok van ca. 70m diameter (weliswaar toch relatief klein) onze dampkring binnen treedt, zal ze een stuk van haar volume verliezen door afslijting. Het spreekt voor zich dat het resterende deel, dat zich als een kogel in de aardkorst zou boren, toch een grote catastrofe zou veroorzaken op onze aarde.
Waar ik geen zicht op heb is: Is het mogelijk om een rots van ca. 70m diameter in kleindere delen te schieten dmv raketten (of atoombommen) moest het geval zich voordoen?
Een meteoorinslag van deze omvang lijkt mij zeker niets onwaarschijnlijk, heeft iemand een zicht op zo'n tafereel, wat er kan ondernomen worden of wat de resultaten zijn bij dergelijke asteroïde en grotere asteroïden?
Alvast bedankt voor uw reactie,
Met vriendelijke groeten,
Liquid