Liquid
Artikelen: 0

Astero

Beste,

Op de website van het Laatste Nieuws ( bron: http://www.hln.be/hln/nl/961/Wetenschap/ar...ngs-aarde.dhtml ) zegt men dat dat op 2 maart 2009 (=gisteren) een asteroïde (Naam: 2009 DD45) met een diameter van 70 meter op slechts 64.000 km van de aarde gepasseerd is.

Wat ik me afvraag is hoe het komt dat dit verhaal pas vandaag door media is bekend gemaakt. Het is onwaarschijnlijk dat argeologen deze asteroïde gisteren pas hebben opgemerkt, wanneer ze reeds zo dichtbij was. Men houdt de ruimte toch nauwgelet in de gaten, of heb ik dat verkeerd voor? Ik stel mezelf de vraag wat men zou doen moest die asteroïde de aarde raken en of er iets aan te doen is.

Wanneer een rotsblok van ca. 70m diameter (weliswaar toch relatief klein) onze dampkring binnen treedt, zal ze een stuk van haar volume verliezen door afslijting. Het spreekt voor zich dat het resterende deel, dat zich als een kogel in de aardkorst zou boren, toch een grote catastrofe zou veroorzaken op onze aarde.

Waar ik geen zicht op heb is: Is het mogelijk om een rots van ca. 70m diameter in kleindere delen te schieten dmv raketten (of atoombommen) moest het geval zich voordoen?

Een meteoorinslag van deze omvang lijkt mij zeker niets onwaarschijnlijk, heeft iemand een zicht op zo'n tafereel, wat er kan ondernomen worden of wat de resultaten zijn bij dergelijke asteroïde en grotere asteroïden?

Alvast bedankt voor uw reactie,

Met vriendelijke groeten,

Liquid
jkien
Moderator

Re: Astero

Hij was een paar dagen eerder ontdekt, maar kranten gaan niet een bericht plaatsen voor iedere asteroide die de aarde mist. Als de berekening had uitgewezen dat deze asteroide, die ongeveer zo groot was als die van Tunguska, de aarde zou treffen op een onbewoond gebied hoef je ook niet in te grijpen. Jammer van het bos, maar dat was het dan. Als je hem gefragmenteerd had dan is er kans dat brokstukken in de bewoonde wereld schade aanrichten. Een ander bezwaar is de kans dat er iets bij de lancering misgaat waardoor raket met atoombom op aarde neerstort.

Een dergelijke inslag is inderdaad mogelijk, het is een eeuw geleden gebeurd in Tunguska.
MacHans

De kans dat wij door een meteoor met een relevante diameter worden geraakt is erg klein. Maar groot genoeg om wel rekening mee te houden, en dat is ook gedaan.

Er zijn verschillende technieken om ons te beschermen tegen meteorieten, waarvan het gebruik van kernwapens er inderdaad ook een is. Het gevaar hiermee is alleen dat zo'n kernraket zelf misschien nog wel meer schade aan kan richten.

Stel je voor dat hij 20 kilometer boven de grond ontploft, je bezaaid dan een groot gebied van de Aarde met radioactief afval. Dus dat is meer iets als laatste redmiddel.

Je kunt (mits je de meteoriet ruim van te voren signaleerd) er ook een raket op af sturen. Die vervolgens naast de meteoriet gaat 'vliegen', doordat de raket massa heeft, oefent hij ook zwaartekracht uit op de meteoriet, waardoor deze een piep klein beetje uit zijn baan zal gaan vliegen. Als je dit maar vroeg genoeg doet, zal die meteoriet de Aarde missen.

En je kunt natuurlijk ook explosieven gebruiken om hem een beetje uit zijn baan te tikken. Dit is veel makkelijker dan gelijk de hele meteoriet op te blazen.
anusthesist

Op de website van het Laatste Nieuws ( bron: [url="http://www.hln.be/hln/nl/961/Wetenschap/article/

Wat ik me afvraag is hoe het komt dat dit verhaal pas vandaag door media is bekend gemaakt. Het is onwaarschijnlijk dat argeologen deze asteroïde gisteren pas hebben opgemerkt, wanneer ze reeds zo dichtbij was. Men houdt de ruimte toch nauwgelet in de gaten, of heb ik dat verkeerd voor? Ik stel mezelf de vraag wat men zou doen moest die asteroïde de aarde raken en of er iets aan te doen is.
Het waren geen archeologen, maar astronomen, dat terzijde.

Misschien wilden ze geen onrust zaaien, en mocht die toch op de aarde terechtkomen dan is de kans 99% dat die

op onbewoond gebied terecht komt.
Waar ik geen zicht op heb is: Is het mogelijk om een rots van ca. 70m diameter in kleindere delen te schieten dmv raketten (of atoombommen) moest het geval zich voordoen?
Die theorieen gaan wel ter ronde. Of het daadwerkelijk in de praktijk allemaal mogelijk is hoop ik nooit de ontdekken eigenlijk.
Een meteoorinslag van deze omvang lijkt mij zeker niets onwaarschijnlijk, heeft iemand een zicht op zo'n tafereel, wat er kan ondernomen worden of wat de resultaten zijn bij dergelijke asteroïde en grotere asteroïden?
Een goed voorbeeld van een inslag op aarde door een meteoriet met soortgelijke diameter:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Barringerkrater
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.
Liquid

Het waren geen archeologen, maar astronomen, dat terzijde.
Daar hebt u volledig gelijk in!

Bedankt voor de opmerking en uw reactie Anusthesist.
anusthesist

Liquid schreef:Daar hebt u volledig gelijk in!

Bedankt voor de opmerking en uw reactie Anusthesist.
Zeg maar je :D
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Terug naar “Sterrenkijken”