Het volgende onderwerp behoort mogelijk onder de klassieke statica (mechanica) thuis,ik begin maar hier omdat er ook practische doorbuigingen van constructies bij betrokken kunnen zijn.
Ik zag gisteren (mogelijk)op dit subforum "constructie-en sterkteleer"ofwel op een hieraan gerelateerd ander subforum een vraagstelling over het berekenen van de doorbuiging van een balk - een studieopgaaf- waarbij een bepaald rekenprogramma werd meegegeven,resp.werd geadviseerd.
Bij dit systeem was de werkwijze om een balk in gelijke lengtes op te delen en van elk de zakking tov.het naastgelegen deel te bepalen.Er werd een grafische weergave gedaan de div.verzakkingen in de balk met kleurenvariaties.
Dit betrof dus een berekening gebaseerd op verticaal gesitueerde rechthoeken dan wel rechthoekjes .
De vragensteller poogt als alternatief om via een opdeling in driehoekjes een oplossing te vinden,waarop de moderator dit vergeleek met een berekening van tralieliggers,wat m.i. idd.juist is.
Mijn conclusie was,dat het bewuste rekensysteem (rekenprogramma) alleen is gebaseerd op het verticaal verplaatsen van rechthoeken door aanwezige belasting en dat aan de basis van het rekensysteem "ergens" de integraalberekening wordt gebruikt,die werkt met een optelsom van verticale deeltjes en in dit systeem met grotere brokken.
Ik kan dit verhaal niet terugvinden,maar daar de problematiek me intrigeerde duik ik er op deze manier in.
Een doorbuiging van een slap koord dan wel een meer star voorwerp heeft altijd een parabolische (mogelijk hyperb.)vorm en geen cirkelvorm;wat is daar de reden van.
Als ik een loodrecht vallende waterdruppel beschouw en neem daarvan de verticale doorsnede,is dan het deel onder de grootste breedte van de druppel zuiver cirkelvormig of parabolisch (uitgezakte cirkel?)en het deel erboven gelegen,dus boven de grootste breedte een afwijkende vorm van parabolisch (ingezakte cirkel?).
In het bovenstaande treden er in feite twee soorten doorbuigingen op en wel het eerste voorbeeld met het koord resp.balk die onderhevig zijn aan een vorm van vaste oplegging en het druppelgeval,dat niet aan een oplegging gebonden is.
Ben benieuwd wat de reacties gaan opleveren!