Hallo beste men sen,
Ik ben in het simulatieprogramma COMSOL een simulatie aan het maken van een steeksleutel die een bout losdraait. Nu laat ik dit programma de spanningen in, en verplaatsingen/vervormingen van het materiaal berekenen. Ik wil graag met handmatige formules controleren of hetgeen dan COMSOL berekend ook klopt. Afbeelding is bijgevoegd.
Ik zit met het volgende probleem. Ik wil graag de krachten weten die op de bout staan. Nu is dit niet zo moeilijk als je uitgaat van een starre steeksleutel. Dan geldt immers F1*r1=F2*r2. Echter, het uiteinde van de steeksleutel buigt enkele millimeters omlaag. Hoe veranderen dan de krachten op de bout?
Wat ik al heb berekend is hoever het uiteinde van de steeksleutel doorbuigt. Ik heb hierbij de aanname gedaan dat de steeksleutel een staaf is met een lengte die loopt van het punt waar F1 aangrijpt tot het punt waar de bek van de steeksleutel begint. Verder heb ik hierbij aangenomen dat de bout niet tordeerd en dat de zwaartekracht niet meespeelt. Om de doorbuiging te berekenen heb ik de volgende formule voor gebruikt:
y(l)=(l^3*F)/(3EIx)
Waarbij l de lengte van de staaf is, F de kracht op het uiteinden, E de elasticiteitsmodulus en Ix het oppervlaktemoment.
Verder heb ik ook de formule die de hoekverdraaiing zou moeten beschrijven, alleen daar moet ik het koppel voor weten en dus de kracht F2 (zie afbeelding).
Ik hoop dat iemand mij kan helpen. Bij voorbaat dank,
Kay