Het is wel zo dat je op kunststof beter een trekproef kan doen en dan heb je volgend probleem niet.
Het klopt dat je dan niet het probleem hebt, meer deze proef opstelling is een zeer gebruikelijke proef in de kunststof wereld om de volgende redenen;
- de duur van de proef van variëren van enkele minuten tot enkele maanden, afhankelijk van de beproefde kunststof, de aangebrachte spanning en het aangebrachte medium. Als je proeven series moet uitvoeren, heb je wel heeeeel veel trekbanken nodig.
- het is mogelijk om op één testbank meerdere, proefstukken te beproeven onder precies dezelfde omstandigheden.
- de kosten en uitvoering van de proef opstelling zijn zeer gering.
- het is mogelijk om de proef uit te voeren in een geheel gesloten ruimte. Onze testbanken zijn circa 300x150x90mm groot. Deze testbanken kunnen wij in inclusief de proefstukken in bijvoorbeeld een glazen doos plaatsen. Dit is absoluut niet uit te voeren met een trekbank.
Op dit moment voeren wij de proeven uit zonder precies te weten wat de spanning is.
We zetten nu op de grafieken het tijdstip van scheur initatie uit tegen de grootte van de doorbuiging.
Dit werkt heel goed om vergelijkingen te maken tussen proeven uitgevoerd met een en dezelfde kunststof. Omdat verschillende kunststoffen een andere elasticiteitsmodulus hebben, zal mogelijk bij een zelfde doorbuiging een andere spanning optreden. hierdoor is het nu voor ons niet mogelijk om verschillende kunststoffen met elkaar te vergelijken.
Vandaar mij oorspronkelijke vraag, hoe berekening ik de spanning bij een buiging?
oktagon schreef:Uit Polytechnisch Zakboekje 1977, kan ik iedere techneut ten zeerste aanraden (uitg.destijds PBNA)
alle gegevens over de toen gangbare 21 soorten kunststoffen:
Je ziet,afh.van de soort (samenstelling) een grote variatie van de Elasticiteitsmodulus, dus geen vrijwel constante E (idee moderator).
Dus hier zal nog wel aan geklust moeten worden.
De E is verschillend bij verschillende materialen, vandaar onze behoefte om de spanning uit te kunnen rekenen (zie hierboven)
Of E constant is bij één materiaal, maar bij verschillende spanningsniveau's is een heel andere vraag.
Wij gebruiken op dit moment de Elasticiteitsmodulus zoals opgegeven door de fabrikant, maar wij hebben ook het polytechnisch zakboekje (versie 2003 en 2009)