Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
OneStepForward
Artikelen: 0

Re: [Politiek] De Nederlandse identiteit

Omdat de gemiddelde Nederlander geen weet meer heeft over hun eigen geschiedenis, is de schuld bij de overheid en onderwijs. Onderwijs is hier het sleutelwoord. Hoe meer men wordt geconfronteerd in het lesmateriaal, hoe meer men bewust wordt van het verleden. En ik denk dat het onze indentiteit bevorderd.

Vooral de overheid. Want in het onderwijs willen ze ook meer, maar ze zijn ook gebonden aan wat hun door het ministerie opgelegd word.

Gelukkig komt er (misschien) een nieuwe geschiedenis canon aan. Dus er is hoop.

Geschiedenis in het onderwijs (behalve het hoger onderwijs) is gewoon matig. Op het vmbo is geschiedenis zelfs een keuze vak geworden. Verder is dat thema onderwijs zo chaotisch als wat. En de Nederlandse geschiedenis is al helemaal slecht.

Ik mag blij zin als iemand weet dat Willem II naast een voetbalclub ook een koning en zelfs een stadhouder was.
Alexander Hartmans

Juist OneStep...

Wie was Sparta of Ajax, inplaats als voedbalclub of Feijenoord als Rotterdamse woonwijk.
Handsome Bill

Nederlander, geen eretitel heden ten dage.

Trots kun je zijn op michiel de ruiter, Piet Hein, of voor mijn part Pim Fortuyn of Prins Bernhard.

Maar een natie die prat gaat op het poldergezwel, de drug gateway to europe is en waar een minister een voorstel doet om 5 mei van bevrijdingsdag te veranderen in dag van de verzoening (van alle culturen in het land) mag zich enkel haar hoofd buigen en hopen op genade.
de groeten,

H Bill
Alexander Hartmans

Handsome Bill schreef:Nederlander, geen eretitel heden ten dage.

Trots kun je zijn op michiel de ruiter, Piet Hein, of voor mijn part Pim Fortuyn of Prins Bernhard.

Maar een natie die prat gaat op het poldergezwel, de drug gateway to europe is en waar een minister een voorstel doet om 5 mei van bevrijdingsdag te veranderen in dag van de verzoening (van alle culturen in het land) mag zich enkel haar hoofd buigen en hopen op genade.
Ik denk dat het een kwestie is van principes. Bevrijdingsdag of dodenherdenking is uit de tijd. Je heb gelijk dat we momenteel niets hebben om trots te zijn. De saamhorigheid van de bevolking, zo'n 45 jaar geleden, hoe krom het ook was, er was een gezamelijk karakter, nu denkt iedereen aan het eigen ik. We hebben het aan onszelf te danken dat het een rotzooi is geworden in dit land. Maar het kan veranderen.
OneStepForward

Bevrijdingsdag vind ik nog wel belangrijk. Natuurlijk komt er een einde aan. We vieren nu ook niet de opstand tegen Spanje meer. Maar zolang er nog mensen hier leven die de oorlog bewust hebben meegemaakt vind ik het wel degelijk belangrijk.
Alexander Hartmans

Bevrijdingsdag vind ik nog wel belangrijk. Natuurlijk komt er een einde aan. We vieren nu ook niet de opstand tegen Spanje meer. Maar zolang er nog mensen hier leven die de oorlog bewust hebben meegemaakt vind ik het wel degelijk belangrijk.
Die opstand tegen Spanje hebben we volgens mij nooit gevierd?

Bevrijddingsdag zal tussen 2030 - 2050 vervallen, dan pas is die oude generatie uitgestorven. Ik denk dat we er anders over denken dan nu.
Handsome Bill

OneStepForward schreef:Bevrijdingsdag vind ik nog wel belangrijk. Natuurlijk komt er een einde aan. We vieren nu ook niet de opstand tegen Spanje meer. Maar zolang er nog mensen hier leven die de oorlog bewust hebben meegemaakt vind ik het wel degelijk belangrijk.
Die opstand tegen Spanje hebben we volgens mij nooit gevierd?

Bevrijddingsdag zal tussen 2030 - 2050 vervallen, dan pas is die oude generatie uitgestorven. Ik denk dat we er anders over denken dan nu.
Er zijn genoeg landen waar ze dit soort gebeurtenissen tot in eeuwigheid zullen blijven herdenken/vieren.

Landen met eeuwige trots op hun geschiedenis.

De states bijv, independence day.

Nederland niet, wij redeneren zoals hierboven beschreven; de generatie 40-45 is dood, laten we hun offers meebegraven opdat we er nooit meer op terug hoeven te kijken.

Neee, wij nederlanders gaan liever op talencursus marrokkaans en turks zodat de integratie wat beter verloopt van hen die niet eens weten wat er gebeurde in 40-45, laat staan er een boodschap aan hebben.
de groeten,

H Bill
Alexander Hartmans

Wellicht dat herdenken van historische gebeurtenissen, zoals jij noemde Bill, het gevoel van medeleven en indentieteit zou kunnen bevorderen.

Intergratie is in Nederland niet mogelijk, dat komt door te veel cultuurverschillen, taal en gewoonten bij niet Nederlanders. Toch dienen wij onze weg te vinden in het oerwoud van verwarring.
Handsome Bill

Alexander Hartmans schreef:Wellicht dat herdenken van historische gebeurtenissen, zoals jij noemde Bill, het gevoel van medeleven en indentieteit zou kunnen bevorderen.

Intergratie is in Nederland niet mogelijk, dat komt door te veel cultuurverschillen, taal en gewoonten bij niet Nederlanders. Toch dienen wij onze weg te vinden in het oerwoud van verwarring.
Laten we hopen dat deze en komende generaties niet gaanvergeten waar we van af stammen en wat deze mensen voor ons gedaan hebben zonder sentimenteel oid te worden.

Maar waar in veel landen de geschiedenis van het land met al haar helden een verplicht vak is is het in nederland mode om de eigen identiteit te verkwanselen en te verkopen.

Dat van die integratie vrees ik ook Alexander, maar daar heeft heel europa mee te maken, sommige landen zoals zwitserland hebben dat echter stukken beter voor elkaar.
de groeten,

H Bill
Alexander Hartmans

Mee eens. Na de 2e Wereldoorlog zijn veel Nederlanders vertrokken naar Australie, New Zeeland, Canada en Amerika omdat zij Nederland zat waren en Nederland bood geen goede toekomst, in de jaren zestig kwamen de eerste gast-arbeiders, Spanjaarden, Italianen, Bulgaren, Turken, Marokanen. De Turken en Marokanen bleven en er kwamen er steeds meer bij. De jaren 80 was onze nekslag door rode en christelijke politiek. Asielzoekers, vluchtelingen. Steden verlorren hun aangezicht. Ondertussen groeide de 2e generatie van vooral Marokaanse afkomst op de straten van de steden. Wijken gingen achteruit, verloedering in de samenleving was het gevolg. Extreem-rechts zag aan de begin jaren 80 hun kans, zoals de Centrum Partij (vKooten en de Bie had een slogan: De tegenpartij, voor jouw en mij). Maar ja een verloren zaak, de rode en christelijke politiek bleef ons land maar verkwanselen, gevolgd door 2 paarse kabinetten. Pim Foruyn memoreerde vol is vol. Ja inderdaad, het is te veel van het goede. Geen wonder dat we niet meer weten wie we zijn, welk land we dienen. Verandering?
JanMeut

Geen wonder dat we niet meer weten wie we zijn, welk land we dienen. Verandering?
Dat is niet typisch Nederlands of Belgisch, het is wereldwijd. Door de verbeterde communicatie, vervoersmethodes, algemene acceptatie van het kapitalisme als economisch systeem is migratie gebruikelijker dan het was. Er gaan meer mensen uit dan ooit en meer in dan ooit. Dat betekent dat de samenstelling van het land minder eenzijdig is dan het was, maar dat geld voor in principe elk land (er zijn wat hoekjes op de aarde die hierdoor nog niet getroffen zijn.

Als ik voor het gemak eens alleen mijn vaderlijke lijn neem, dan interesseert me die Willem van Oranje niet. Hij is zo'n honderd jaar eerder uit Duitsland naar Nederland getrokken dan mijn voorouders, dat is alles. Dat er een tachtigjarige oorlog was met als doel de elite van handelaars vrijer spel te geven (over de ruggen van de overige 95% van de bevolking heen) dan is dat belangwekkend, maar niet meer dan soortgelijke gebeurtenissen elders in de wereld.

Het gaat hier om bepaalde gevoelens die door bepaalde delen van de bevolking nog worden gekoesterd en door andere allang niet meer.

Jammer? Ja misschien, maar ik vind het ook wel jammer dat ik niet meer in een Nederlands oerbos kan lopen of asbestvrije lucht inademen of in het absolute donker lopen. Tijden veranderen en al zolang daar over geschreven wordt zijn er mensen die vonden dat het te snel ging en die terug wilden naar vroeger.

De Nederlandse identiteit verandert. Soms te goede, soms ten kwade. Als je heel erg je best doet kan je veranderingen een tijdje tegenhouden, maar uiteindelijk komt het toch. Je zou kunnen overwegen je energie in andere zaken te steken.
Alexander Hartmans

Beste JanMeut,

Soms hebben we niet in de gaten dat we dromen of wakker zijn (uit the Matrix), of dat we niet weten wat verliefdheid is, je weet het met je hele wezen. We zijn niet mee hetzelfde, we zijn anders geworden met onze opvattingen.
Handsome Bill

Geen wonder dat we niet meer weten wie we zijn, welk land we dienen. Verandering?
Dat is niet typisch Nederlands of Belgisch, het is wereldwijd. Door de verbeterde communicatie, vervoersmethodes, algemene acceptatie van het kapitalisme als economisch systeem is migratie gebruikelijker dan het was. Er gaan meer mensen uit dan ooit en meer in dan ooit. Dat betekent dat de samenstelling van het land minder eenzijdig is dan het was, maar dat geld voor in principe elk land (er zijn wat hoekjes op de aarde die hierdoor nog niet getroffen zijn.

Als ik voor het gemak eens alleen mijn vaderlijke lijn neem, dan interesseert me die Willem van Oranje niet. Hij is zo'n honderd jaar eerder uit Duitsland naar Nederland getrokken dan mijn voorouders, dat is alles. Dat er een tachtigjarige oorlog was met als doel de elite van handelaars vrijer spel te geven (over de ruggen van de overige 95% van de bevolking heen) dan is dat belangwekkend, maar niet meer dan soortgelijke gebeurtenissen elders in de wereld.

Het gaat hier om bepaalde gevoelens die door bepaalde delen van de bevolking nog worden gekoesterd en door andere allang niet meer.

Jammer? Ja misschien, maar ik vind het ook wel jammer dat ik niet meer in een Nederlands oerbos kan lopen of asbestvrije lucht inademen of in het absolute donker lopen. Tijden veranderen en al zolang daar over geschreven wordt zijn er mensen die vonden dat het te snel ging en die terug wilden naar vroeger.

De Nederlandse identiteit verandert. Soms te goede, soms ten kwade. Als je heel erg je best doet kan je veranderingen een tijdje tegenhouden, maar uiteindelijk komt het toch. Je zou kunnen overwegen je energie in andere zaken te steken.
`

Het is wel met name typisch nederlands.

Belgie is helemaal een verhaal apart, die hadden al geen identiteit meer sinds de afscheiding van NL.

Maar waar de fransen, spanjaarden, duitsers, engelsen ook te maken hebben met hele groepen onaangepaste niet westerse halstarrig aan hun eigen cultuur vasthoudende profiteurs weten zij wel hun eigen waarden en normen in stand te houden daar waar nederland steeds meer opschuift en inlevert tov die culturen (taalcursussen turks/marokkaans tbv integratie, je reinste idioterie).

Je zegt het zelf al, het immigratie overschot is er reeds en dat is zorgwekkend aangezien ongeschoold niet westers volk hier een aanslag komt doen op onze zorgvuldig opgebouwde verzorgingsstaat waar ze zelf nog geen kiezelsteen aan hebben bijgedragen terwijl aan de andere kant het geschoolde eigen volk de wijk neemt naar het buitenland en daar met open armen wordt ontvangen. En dan roept zo'n brinkhorst dat we een kennis economie moeten opbouwen.

Jij maakt je liever druk om andere zaken en kijkt voor het gemak wel de andere kant op.

Ik niet, ik hoop mijn verantwoordelijkheid te kunnen en DURVEN nemen al is het alleen maar een verplichting tegenover mijn kinderen en misschien wel die van hun straks.

Ik zal ze vast waarschuwen dat ze van Jan Meut niets hoeven te verwachten.
de groeten,

H Bill
JanMeut

Engeland, Frankrijk en Duitsland hebben per hoofd van de bevolking meer immigranten opgenomen dan Nederland. Dat geeft niet, die landen zijn minder provinciaal dan Nederland en gaan er soepeler mee om. Maar eerlijk toegegeven: door de grootte van die landen kunnen ze dat ook makkelijker. Een stad als Londen telt al vele decennia enorme aantallen mensen die niet op dat eiland geboren zijn.

Er is idd een immigratieoverschot, wat op zich mooi zou zijn voor onze kapitalistische economie, omdat we anders een dalende bevolking zouden hebben wat tot een inklappende economie zou moeten leiden (heb ik mijn twijfels over, maar ik ben geen econoom).

Voor veel niet westerse immigranten is het een complete ramp om naar Nederland te trekken, maar die realiseren zich dat niet altijd. Mijn moeder vertelde me het verhaal van een gevluchte irakees die in Irak Farmaceut was, maar in Nederland alleen achter de lopende band terecht kon, dat is niet leuk. Ook niet voor Irak omdat die hiermee een apotheker kwijt zijn. Alleen al om het brain-drain risico ben ik niet zomaar voorstander van vrije immigratie/emigratie.

Overigens is er een grote behoefte aan ongeschoold/laaggeschoolde arbeidskrachten. Met name arbeidsintensieve industrie en tuinbouw zitten te springen om die mensen. De emigratie betreft met name remigranten (ben jij ongetwijfeld een voorstander van!) en grensmigranten (Europ wordt steeds meer een feit, dus waarom niet in België of Duitsland wonen als dat voordelen biedt. Het is niet zo dat er veel mensen emigreren waar we niet zonder kunnen, men emigreert omdat het in bijvoorbeeld Polen wel mogelijk is om voor weinig geld 500 hectare aardappels te kunnen verbouwen, of omdat de universiteit van Basel die interessante vacature had. Daar wordt Nederland niet minder van.

Wat Brinkhorst zegt is inderdaad nodig, maar dat wil niet zeggen dat we geen vuilnismannen nodig hebben of schoonmakers. Als die kaaskoppen zich daar te goed voor voelen dan zullen we die ergens anders vandaan moeten halen. Verder -maar dan gaan we wel erg off topic- moet je ook wat meer investeren dan nu gebeurt als je echt voor een kenniseconomie gaat.

Ik neem wel mijn verantwoordelijkheid, maar niet alleen voor mijn witte landgenoten. Als Christen beschouw ik de hele wereld als mijn naasten en interesseert het me niet dat hun grootvaders niet bij de mijne op school zaten: het zijn Gods schepsels en dat is het enige dat telt. Dat is mijn geloof, mijn gevoel en het klopt ook nog eens met wat ik tot nu toe geleerd heb. Je mag uiteraard gerust een andere mening hebben dan ik heb: dat is een van de leukste dingen die we in dit mooie land hebben bereikt: vrijheid van gedachte en de vrijheid deze mening te uitten. En voor het behoud daarvan zal ik me inzetten zolang als ik leef.

En daarmee toch weer een beetje on-topic!
Handsome Bill

JanMeut schreef:Engeland, Frankrijk en Duitsland hebben per hoofd van de bevolking meer immigranten opgenomen dan Nederland. Dat geeft niet, die landen zijn minder provinciaal dan Nederland en gaan er soepeler mee om. Maar eerlijk toegegeven: door de grootte van die landen kunnen ze dat ook makkelijker. Een stad als Londen telt al vele decennia enorme aantallen mensen die niet op dat eiland geboren zijn.

Er is idd een immigratieoverschot, wat op zich mooi zou zijn voor onze kapitalistische economie, omdat we anders een dalende bevolking zouden hebben wat tot een inklappende economie zou moeten leiden (heb ik mijn twijfels over, maar ik ben geen econoom).

Voor veel niet westerse immigranten is het een complete ramp om naar Nederland te trekken, maar die realiseren zich dat niet altijd. Mijn moeder vertelde me het verhaal van een gevluchte irakees die in Irak Farmaceut was, maar in Nederland alleen achter de lopende band terecht kon, dat is niet leuk. Ook niet voor Irak omdat die hiermee een apotheker kwijt zijn. Alleen al om het brain-drain risico ben ik niet zomaar voorstander van vrije immigratie/emigratie.

Overigens is er een grote behoefte aan ongeschoold/laaggeschoolde arbeidskrachten. Met name arbeidsintensieve industrie en tuinbouw zitten te springen om die mensen. De emigratie betreft met name remigranten (ben jij ongetwijfeld een voorstander van!) en grensmigranten (Europ wordt steeds meer een feit, dus waarom niet in België of Duitsland wonen als dat voordelen biedt. Het is niet zo dat er veel mensen emigreren waar we niet zonder kunnen, men emigreert omdat het in bijvoorbeeld Polen wel mogelijk is om voor weinig geld 500 hectare aardappels te kunnen verbouwen, of omdat de universiteit van Basel die interessante vacature had. Daar wordt Nederland niet minder van.

Wat Brinkhorst zegt is inderdaad nodig, maar dat wil niet zeggen dat we geen vuilnismannen nodig hebben of schoonmakers. Als die kaaskoppen zich daar te goed voor voelen dan zullen we die ergens anders vandaan moeten halen. Verder -maar dan gaan we wel erg off topic- moet je ook wat meer investeren dan nu gebeurt als je echt voor een kenniseconomie gaat.

Ik neem wel mijn verantwoordelijkheid, maar niet alleen voor mijn witte landgenoten. Als Christen beschouw ik de hele wereld als mijn naasten en interesseert het me niet dat hun grootvaders niet bij de mijne op school zaten: het zijn Gods schepsels en dat is het enige dat telt. Dat is mijn geloof, mijn gevoel en het klopt ook nog eens met wat ik tot nu toe geleerd heb. Je mag uiteraard gerust een andere mening hebben dan ik heb: dat is een van de leukste dingen die we in dit mooie land hebben bereikt: vrijheid van gedachte en de vrijheid deze mening te uitten. En voor het behoud daarvan zal ik me inzetten zolang als ik leef.

En daarmee toch weer een beetje on-topic!
Het is nu wel duidelijk waarom je waar voor staat Jan.

Maar eigenlijk zeg je dat er nergens identiteit van volkeren bestaat voor jou tenminste.

"de toren van babel heeft volgens jou geen uitwerking gehad".

Je gedachte is te prijzen, als iedereen er zo over dacht als jij zou de wereld er een stuk beter uit zien denk ik.

Toch neig ik naar de gedachte als zou jij iemand zijn die zelfs met de duivel zou kunnen huizen. (no offence).

Ps geestelijke marteling komt zeker wel voor in nederland.

ik zal niet beweren dat er met stokken geslagen wordt oid.
de groeten,

H Bill

Terug naar “Politicologie en Economie”