E.Desart
Artikelen: 0

Hoe ziet men fonts in diverse os systemen

Volgende is gebaseerd op deze site: http://www.codestyle.org/css/font-family/s...sultsFull.shtml

Ik heb dit een beetje omgewerkt in Excel.

Ik werk in een Windows computer.

Ik zou graag weten wat het CPU OS of forum software doet met deze fonts.

Hiervoor zet ik gewoon enige voorbeeld tekst (lijnen tekst identiek voor elke font).

En voeg een GIF figuur in van hoe ik deze text (in het voorbeeld venster) zie in mijn Windows systeem.

Graag zou ik hebben dat mensen met een Mac en met een Unix systeem zo'n figuren maken (en in een post zetten) van hoe zij deze fonts zien (in zover dit anders zou zijn dan in mijn Windows systeem).

Noteer dat de lijsten alfabetisch gesorteerd zijn (niet volgens % verspreiding). Ze zijn echter wel de top 10, respectievelijk top 15 van een lijst van 303 fonts, en kunnen dus beschouwd worden als allen goed.

Beschikbaarheid op Windows systemen (OS: W=Windows, U = Unix, M = Mac)
Top 10 Fonts''''''''OS'''''Voorbeeld text
Arial W, U, Mabcdefghijklmnopqrstuvwxyz - ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ - 1234567890 - $€ !@#$%^&*()=+
Arial Black W, U, Mabcdefghijklmnopqrstuvwxyz - ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ - 1234567890 - $€ !@#$%^&*()=+
Comic Sans MS W, U, Mabcdefghijklmnopqrstuvwxyz - ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ - 1234567890 - $€ !@#$%^&*()=+
Courier New W, U, Mabcdefghijklmnopqrstuvwxyz - ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ - 1234567890 - $€ !@#$%^&*()=+
Franklin Gothic Medium Wabcdefghijklmnopqrstuvwxyz - ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ - 1234567890 - $€ !@#$%^&*()=+
Impact W, U, Mabcdefghijklmnopqrstuvwxyz - ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ - 1234567890 - $€ !@#$%^&*()=+
Lucida Console Wabcdefghijklmnopqrstuvwxyz - ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ - 1234567890 - $€ !@#$%^&*()=+
Microsoft Sans Serif Wabcdefghijklmnopqrstuvwxyz - ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ - 1234567890 - $€ !@#$%^&*()=+
Palatino Linotype Wabcdefghijklmnopqrstuvwxyz - ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ - 1234567890 - $€ !@#$%^&*()=+
Tahoma W, Mabcdefghijklmnopqrstuvwxyz - ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ - 1234567890 - $€ !@#$%^&*()=+
Verdana W, U, Mabcdefghijklmnopqrstuvwxyz - ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ - 1234567890 - $€ !@#$%^&*()=+
Figuur dito zoal gezien in Windows:
Top10_WindowsFonts
Top10_WindowsFonts 948 keer bekeken
Beschikbaarheid op Unix systemen (OS: W=Windows, U = Unix, M = Mac)
Bitstream Charter Uabcdefghijklmnopqrstuvwxyz - ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ - 1234567890 - $€ !@#$%^&*()=+
Century Schoolbook L Uabcdefghijklmnopqrstuvwxyz - ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ - 1234567890 - $€ !@#$%^&*()=+
DejaVu Sans Uabcdefghijklmnopqrstuvwxyz - ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ - 1234567890 - $€ !@#$%^&*()=+
DejaVu Sans Mono Uabcdefghijklmnopqrstuvwxyz - ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ - 1234567890 - $€ !@#$%^&*()=+
Nimbus Mono L Uabcdefghijklmnopqrstuvwxyz - ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ - 1234567890 - $€ !@#$%^&*()=+
Nimbus Sans L Uabcdefghijklmnopqrstuvwxyz - ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ - 1234567890 - $€ !@#$%^&*()=+
URW Bookman L Uabcdefghijklmnopqrstuvwxyz - ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ - 1234567890 - $€ !@#$%^&*()=+
URW Chancery L Uabcdefghijklmnopqrstuvwxyz - ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ - 1234567890 - $€ !@#$%^&*()=+
URW Gothic L Uabcdefghijklmnopqrstuvwxyz - ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ - 1234567890 - $€ !@#$%^&*()=+
URW Palladio L Uabcdefghijklmnopqrstuvwxyz - ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ - 1234567890 - $€ !@#$%^&*()=+
Top10_UnixFonts
Top10_UnixFonts 936 keer bekeken
Beschikbaarheid op Mac systemen (OS: W=Windows, U = Unix, M = Mac)
Arial W, U, Mabcdefghijklmnopqrstuvwxyz - ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ - 1234567890 - $€ !@#$%^&*()=+
Arial Black W, U, Mabcdefghijklmnopqrstuvwxyz - ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ - 1234567890 - $€ !@#$%^&*()=+
Geneva W, Mabcdefghijklmnopqrstuvwxyz - ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ - 1234567890 - $€ !@#$%^&*()=+
Georgia W, U, Mabcdefghijklmnopqrstuvwxyz - ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ - 1234567890 - $€ !@#$%^&*()=+
Helvetica W, U, Mabcdefghijklmnopqrstuvwxyz - ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ - 1234567890 - $€ !@#$%^&*()=+
Helvetica Neue W, Mabcdefghijklmnopqrstuvwxyz - ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ - 1234567890 - $€ !@#$%^&*()=+
Lucida Grande Mabcdefghijklmnopqrstuvwxyz - ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ - 1234567890 - $€ !@#$%^&*()=+
Monaco W, U, Mabcdefghijklmnopqrstuvwxyz - ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ - 1234567890 - $€ !@#$%^&*()=+
Trebuchet MS W, U, Mabcdefghijklmnopqrstuvwxyz - ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ - 1234567890 - $€ !@#$%^&*()=+
Verdana W, U, Mabcdefghijklmnopqrstuvwxyz - ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ - 1234567890 - $€ !@#$%^&*()=+
Top10_MacFonts
Top10_MacFonts 937 keer bekeken
Beschikbaarheid op ALLE OS systemen (OS: W=Windows, U = Unix, M = Mac) Gemiddelde: Totaal/3

Sommige Fonts blijken te ontbreken in Unix. Ik vraag mij af wat Unix hier dan laat zien als alternatieve Font.
Top 15 Fonts''''''''OS'''''Voorbeeld text
Arial Narrow W, Mabcdefghijklmnopqrstuvwxyz - ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ - 1234567890 - $€ !@#$%^&*()=+
Comic Sans MS W, U, Mabcdefghijklmnopqrstuvwxyz - ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ - 1234567890 - $€ !@#$%^&*()=+
Courier New W, U, Mabcdefghijklmnopqrstuvwxyz - ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ - 1234567890 - $€ !@#$%^&*()=+
Georgia W, U, Mabcdefghijklmnopqrstuvwxyz - ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ - 1234567890 - $€ !@#$%^&*()=+
Helvetica W, U, Mabcdefghijklmnopqrstuvwxyz - ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ - 1234567890 - $€ !@#$%^&*()=+
Impact W, U, Mabcdefghijklmnopqrstuvwxyz - ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ - 1234567890 - $€ !@#$%^&*()=+
Lucida Bright W, U, Mabcdefghijklmnopqrstuvwxyz - ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ - 1234567890 - $€ !@#$%^&*()=+
Lucida Sans W, U, Mabcdefghijklmnopqrstuvwxyz - ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ - 1234567890 - $€ !@#$%^&*()=+
Papyrus W, Mabcdefghijklmnopqrstuvwxyz - ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ - 1234567890 - $€ !@#$%^&*()=+
Tahoma W, Mabcdefghijklmnopqrstuvwxyz - ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ - 1234567890 - $€ !@#$%^&*()=+
Times New Roman W, U, Mabcdefghijklmnopqrstuvwxyz - ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ - 1234567890 - $€ !@#$%^&*()=+
Trebuchet MS W, U, Mabcdefghijklmnopqrstuvwxyz - ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ - 1234567890 - $€ !@#$%^&*()=+
Top15_AllOSFonts
Top15_AllOSFonts 949 keer bekeken
Eric
virtlink

Re: Hoe ziet men fonts in diverse os systemen

De forumsoftware doet niks met de fonts.

De browser doet soms wat met de fonts (dus afhankelijk van je browser kan het zijn dat er een beter gelijkend alternatief wordt gebruikt wanneer het font niet aanwezig is, lettend op kenmerken zoals italic, bold, met schreef/zonder schreef, categorie, etc...).

Het besturingssysteem doet niks met de fonts. De browser bepaalt op welk font teruggevallen moet worden als het niet op het besturingssysteem aanwezig is. Dus het is afhankelijk van welke fonts er geïnstalleerd zijn, en dat is weer voornamelijk afhankelijk van de geïnstalleerde software. Windows 98 gebruikers hebben bijvoorbeeld alleen Tahoma als Office geïnstalleerd is, en Windows XP gebruikers hebben alleen Segoe UI als Office 2007 geïnstalleerd is. Verder brengt software als Office, Autocad en Mathlab/cad vaak nog extra (internationale) fonts of specifieke fonts (voor weergave van formules bijvoorbeeld) in het systeem, en dat is dan ook weer afhankelijk van de instellingen van de installatie.

Daarom is het zo handig dat de uitvinders van CSS hebben besloten dat je kan aangeven dat als het ene font niet beschikbaar is, op welk font dan teruggevallen moet worden. Zo kan je beginnen met een Macintosh en Windows specifiek font, dat terugvalt op een algemener beschikbaar font als het niet aanwezig is.

Code: Selecteer alles

<span style="font-family: Algerian, 'Lucida Grand', Wingdings, fantasy;">Test tekst</span>
Op mijn pc, in Firefox 3.5 op Vista met Office 2007 zien de fonts er hetzelfde uit als op je screenshots, behalve Papyrus, die valt terug op een Times variant zo te zien.
"Niet gehinderd door enige kennis van zaken..."
E.Desart

Voor de geïnteresseerden:

Dit zijn de gemeenschappelijke fonts over de 3 OS systemen (Windows, Unix en Max)
Font'''''''''''''''''''''''''''''Windows'Unix'''''''Mac''''''''Average 1
Arial 98.01%66.57%96.83%87.14%
Courier New 97.84%64.36%91.88%84.69%
Verdana 98.34%59.12%95.45%84.30%
Arial Black 98.01%58.29%94.85%83.72%
Trebuchet MS 97.51%56.35%93.66%82.51%
Georgia 95.98%57.18%94.06%82.41%
Times New Roman 93.24%61.05%92.28%82.19%
Comic Sans MS 97.55%55.52%91.49%81.52%
Impact 97.55%56.91%89.70%81.39%
Lucida Sans 30.08%72.55%54.35%52.33%
Lucida Bright 27.29%72.55%54.35%51.40%
Helvetica 7.58%44.48%97.03%49.70%
Andale Mono 3.40%54.97%88.91%49.09%
Lucida Sans Typewriter 19.21%72.55%54.35%48.70%
Times 4.91%37.29%90.89%44.36%
Bitstream Vera Sans Mono 26.68%85.64%18.26%43.53%
Bitstream Vera Sans 22.62%83.15%17.39%41.05%
Bitstream Vera Serif 22.38%73.76%17.39%37.84%
Garamond 82.45%5.88%19.57%35.97%
Monaco 2.85%3.92%97.62%34.80%
New Century Schoolbook 4.43%35.64%4.35%14.81%
Dat gemiddelde is een ongewogen gemiddelde.

De % waarde is het aantal respectievelijke systemen dat voorzien is van gerelateerde font.

Tabellen op WSF zijn standaard Verdana 8 points.

Het lijkt mij vreemd dat Unix niet standaard de Tahoma font heeft die zéér vaak gebruikt wordt op het net (vraag: wat zien die dan?).
Eric
virtlink

Waarvoor wil je dit allemaal weten eigenlijk?

Onder Linux (Ubuntu 9.04) met Firefox, zijn er veel minder fonts:
Fonts1
Fonts1 938 keer bekeken
Fonts2
Fonts2 936 keer bekeken
Fonts3
Fonts3 930 keer bekeken
Fonts4
Fonts4 939 keer bekeken
EvilBro

Onder Linux (Ubuntu 9.04) met Firefox, zijn er veel minder fonts:
Heb je FreeType wel geinstalleerd?
druijf

De Microsoftfonts zijn als een pakketje voor linux te downloaden, als ik me niet vergis. Maar wees blij dat je Romaans schrift gebruikt, want met een wat meer exotisch schrift als Serto (een schrift voor Syrisch) is het allemaal nog veel lastiger :-)
E.Desart

Waarvoor wil je dit allemaal weten eigenlijk?
Bedankt voor je info.

Dit is een redelijke vraag. Ik had vroeger een site (door langdurige ziekte laten verwateren) die ik langzamerhand terug wil opnemen.

Ik schrijf, beter schreef, nogal wat software in mijn vakgebied.

Nu werd ik geconfronteerd met het bezig zijn met een Macro dat tabellen (die je eventueel ook naast elkaar wil zetten) in dit forum relatief beperkt worden door het gebruik van de Verdana font (zeer brede font), vaak onhandig voor rekentabellen.

Nu is dit voor mij eenvoudig op te lossen inzake layout door zo'n tabel bevoorbeeld te formateren als Arial Narrow.

Dan ziet de layout er voor mij mooi uit.

Maar wat heb ik hieraan als mensen met andere systemen deze Arial Narrow zo niet zien, maar de layout van zo'n tabellen gewoon terug verkracht wordt door bredere font types.

Ik vind Tahoma een mooie webfont (en zéér veel en standaard gebruikt en beduidend smaller dan die Verdana font), maar hoe zien dan andere niet-windows en niet mac-gebruikers dit? Voor doorlopende tekst zal dit alles niet veel maken. Voor andere zaken kan layout wel belangrijk zijn.

Vandaar dat ik een beter beeld wil van wat er allemaal gebeurt met al die verschillende fonts in verschillende browsers en besturingssystemen.

Vandaar dat ik reeds zocht naar de meest standaard fonts.

Bedankt voor de moeite die je deed met die figuren. Ik hoop dat andere met andere besturingssystemen dit ook nog even willen doen. Het geeft wat meer gevoel voor zaken waar je rekening dient of kan mee houden.

Je kan niet verwachten dat gebruikers 'weet ik wat' moeten doen, om te zien wat door de auteur bedoeld was dat hij zou zien.
Eric
virtlink

E.Desart schreef:Nu is dit voor mij eenvoudig op te lossen inzake layout door zo'n tabel bevoorbeeld te formateren als Arial Narrow.

Dan ziet de layout er voor mij mooi uit.

Maar wat heb ik hieraan als mensen met andere systemen deze Arial Narrow zo niet zien, maar de layout van zo'n tabellen gewoon terug verkracht wordt door bredere font types.
Je kan volledige controle hebben over de terugval van fonts, want zoals ik eerder zei, kan je, als je toegang hebt tot de HTML broncode van de tabellen of een stylesheet kan gebruiken, zelf bepalen welke fonts er moeten worden gebruikt. Zo zou je, als Arial Narrow er niet is, kunnen aangeven dat Papyrus wordt gebruikt (zou ik niet aanraden ;) ). Je kan dus een lijstje maken in de volgorde van meest gewenste naar meest gebruikte fonts, zodat er altijd wel een font is dat jij gekozen hebt en dat voldoet. Het lijstje eindig je dan met bijvoorbeeld 'sans-serif' om aan te geven dat, áls een systeem dan echt geen van de aangegeven fonts heeft, er een ander font zonder schreef wordt gebruikt.

Bijvoorbeeld, het lijstje "Arial Narrow, Helvetica, Helvetica Neue, sans-serif" geeft een goede smalle letter op de drie meestgebruikte platformen.

Toch zou ik aanraden het lettertype kleiner te kiezen in plaats van smaller. Er zijn niet veel écht smalle lettertypes, zeker niet op verschillende platformen. Kleinere letters zijn vaak ook nog goed leesbaar en je hebt niet het probleem dat als er geen smal font aanwezig is de layout van je tabellen naar de maan is. Andere lezers kunnen in hun browser inzoomen op (een deel van) de pagina zodat het op een voor hun prettig leesbaar formaat is. In Firefox bijvoorbeeld, wordt de gehele pagina vergroot (dus niet alleen individuele elementen) en dus blijft de layout van je tabellen intact.
Smalle lettertjesThe quick brown fox jumps over the lazy dog.
Kleinere lettertjesThe quick brown fox jumps over the lazy dog.
Standaard lettertjesThe quick brown fox jumps over the lazy dog.
(Op dit forum is er maar één lettergrootte kleiner dan standaard. Maar op je website kan je ook elke willekeurige tussenmaat kiezen, dus iets groter dan hierboven, en kleiner dan normaal.)
E.Desart

virtlink schreef:Je kan volledige controle hebben over de terugval van fonts, want zoals ik eerder zei, kan je, als je toegang hebt tot de HTML broncode van de tabellen of een stylesheet kan gebruiken, zelf bepalen welke fonts er moeten worden gebruikt.

......

Toch zou ik aanraden het lettertype kleiner te kiezen in plaats van smaller. Er zijn niet veel écht smalle lettertypes, zeker niet op verschillende platformen. Kleinere letters zijn vaak ook nog goed leesbaar en je hebt niet het probleem dat als er geen smal font aanwezig is de layout van je tabellen naar de maan is. Andere lezers kunnen in hun browser inzoomen op (een deel van) de pagina zodat het op een voor hun prettig leesbaar formaat is. In Firefox bijvoorbeeld, wordt de gehele pagina vergroot (dus niet alleen individuele elementen) en dus blijft de layout van je tabellen intact.

......

(Op dit forum is er maar één lettergrootte kleiner dan standaard. Maar op je website kan je ook elke willekeurige tussenmaat kiezen, dus iets groter dan hierboven, en kleiner dan normaal.)
Het gaat/ging me nu even om de combinatie met BBCode.

Ik heb dit een aantal maanden terug reeds uitgebreid getest in dit forum. Grootte 1 = hier Verdana 6 punten.

Het zou (volgens mij) duidelijk beter zijn dat ze deze grootte 1 gelijk stellen aan 7 punten. Dit verbetert de leesbaarheid en bruikbaarheid in belangrijke mate. Nu is dit (voor mij) meer een speel-fontgrootte.

De anti-aliasing toegepast op die kleinste font maakt deze font fuzzy.

Ik heb mijn register aangepast zodat Excel ook kleinere fonts dan 8 punten kan gebruiken. D.w.z. dat mijn Excel niet automatisch, zoals standaard ingesteld in Excel, overschakeld naar "small fonts" maar de ingestelde font behoud.

Dit kan je rustig testen in Excel. Verklein ongeacht welke font naar een grootte < 8 en al de resultaten zien er gelijk uit. Dit komt omdat Excel automatisch overschakelt naar een speciaal hiervoor ontworpen bitmap font.

Dit gebeurt er met verdana: (in mijn CP, waar ik dit Excel automatisme uitgeschakeld heb)
WSF_FontGrootte
WSF_FontGrootte 950 keer bekeken
Je ziet hoe fuzzy die 6 punten lettergrootte worden (dat is wat het forum hier ook doet)

Ik heb hier al diverse malen tabellen uitgeprobeert in het voorbeeldvenster met lettergrootte 1.

Het is zo dat lettergrootte 7 punten, met veel fonts een goed, tot zeer resultaat geeft (dus ook met standaard smallere fonts dan Verdana). 6 punten gaat haast uitsluitend met Verdana en dan nog behoorlijk fuzzy.

Een wijziging op WSF van 6 naar 7 punten zou deze kleinste lettergrootte 1 veel functioneler maken.

(PS: mijn vroegere site bestaat voorlopig niet meer)
Eric
virtlink

E.Desart schreef:Ik heb dit een aantal maanden terug reeds uitgebreid getest in dit forum. Grootte 1 = hier Verdana 6 punten.

Het zou (volgens mij) duidelijk beter zijn dat ze deze grootte 1 gelijk stellen aan 7 punten. Dit verbetert de leesbaarheid en bruikbaarheid in belangrijke mate.
Daar ben ik het mee eens. Ik gebruik size 1 nog wel eens om een minder relevantie opmerking of notabene erbij te zetten, maar het is nét iets te klein.
E.Desart schreef:Je ziet hoe fuzzy die 6 punten lettergrootte worden (dat is wat het forum hier ook doet)

Ik heb hier al diverse malen tabellen uitgeprobeert in het voorbeeldvenster met lettergrootte 1.

Het is zo dat lettergrootte 7 punten, met veel fonts een goed, tot zeer resultaat geeft (dus ook met standaard smallere fonts dan Verdana). 6 punten gaat haast uitsluitend met Verdana en dan nog behoorlijk fuzzy.

Een wijziging op WSF van 6 naar 7 punten zou deze kleinste lettergrootte 1 veel functioneler maken.
Bij welke grootte een font fuzzy wordt hangt inderdaad af van het font, maar hóé het fuzzy wordt hangt af van je systeem en de instellingen. In Windows heb je drie instellingen voor de interpolatie van de vormen van letters, namelijk Geen, Standaard (voor CRT monitoren) en ClearType (voor TFT monitoren). Hier een voorbeeld van veelgebruikte lettertypes bij verschillende lettergroottes, bij de drie verschillende instellingen. Onder elke tabel staat Verdana 4 punten een aantal malen vergroot.

[attachment=3871:Schaling...rpolatie.png]
Bijlagen
Schaling_en_interpolatie
Schaling_en_interpolatie 946 keer bekeken
E.Desart

;)

Echt bedankt voor al die informatie die je reeds gaf .......
Eric
E.Desart

Ik heb in een Excel file een overzichtelijke samenvatting gemaakt
  1. Wat zijn de beste (meest verspreide +/- gemeenschappelijke) fonts voor web toepassingen (over diverse OS systemen)
  2. Wat is het effect van leetrgrootte bij deze fonts, toegespits op kleine fonts (< 8 p.)
De file laat ook zien Excel omgaat met kleine (<8 p) fonts.

Vragen (aan moderators/management):
  1. Is het technisch mogelijk voor WSF om lettergrootte 1 gelijk aan 7 punten te stellen i.p.v. 6 punten.
  2. Is het om andere dan technische punten ongewenst om dit te doen?
Ikzelf pleit om het te doen aangezien het beduidend meer flexibiliteit bied inzake layout (tabellen, voet- of andere notas, enz.)

Er is nu een macro voor tabellen wat opties opent die er voorheen niet (of weinig flexibel) waren.

Inzake het gebruik (enige vergelijkingen) als voetnoot in zijn huidige vorm heb ik in de Excel file ypsilons disclaimer als voorbeeld gebruikt.

Ethische bekommeringen staan wetenschappelijke vooruitgang in de weg.
WSF_WebFonts
(238.26 KiB) 114 keer gedownload
Voor je automatisch reageert, zou ik het waarderen dat je de file bekijkt.
Eric
virtlink

Een paar kleine opmerkingen over de excelfile:
  • Op "Beste web fonts" is er een kleur die een 'cursive' font aanduid. Een voorbeeld van een cursive font is Lucida Handwriting, waarbij alle letters aan'elkaar geschreven worden. Voor fonts als Comic Sans wordt meestal de term 'fantasy' gebruikt.
  • Linux/Unix: EvilBro's opmerking over FreeType is waarschijnlijk terecht, maar ik vind dat je geen eisen aan de computers van bezoekers kan stellen. Al lijkt het erop dat zowel de Core Web Fonts als FreeType standaard is geïnstalleerd (bij mij, onder Ubuntu).
  • Jij hebt waarschijnlijk een CRT scherm waardoor de fonts er (in de bitmap) op een kleinere schaal grijs uitzien. Voor gebruikers van TFT monitoren (en dat zijn er tegenwoordig steeds meer) met de instelling ClearType (standaard in Vista en standaard in Office, dacht ik) blijft de tekst zwart en leesbaar op klein formaat. Ik bedoel daarmee ook dat de screendump in het excelbestand dus niet representatief is voor wat iedereen ziet.
  • Excel heeft dus het probleem waardoor kleinere letters als bitmap worden weergegeven, maar Word heeft dit probleem niet. Misschien een goed alternatief voor de weergave van je informatie?
Verder een mooi en net overzicht.
E.Desart

virtlink schreef:Een paar kleine opmerkingen over de excelfile:
  1. Op "Beste web fonts" is er een kleur die een 'cursive' font aanduid. Een voorbeeld van een cursive font is Lucida Handwriting, waarbij alle letters aan'elkaar geschreven worden. Voor fonts als Comic Sans wordt meestal de term 'fantasy' gebruikt.
  2. Linux/Unix: EvilBro's opmerking over FreeType is waarschijnlijk terecht, maar ik vind dat je geen eisen aan de computers van bezoekers kan stellen. Al lijkt het erop dat zowel de Core Web Fonts als FreeType standaard is geïnstalleerd (bij mij, onder Ubuntu).
  3. Jij hebt waarschijnlijk een CRT scherm waardoor de fonts er (in de bitmap) op een kleinere schaal grijs uitzien. Voor gebruikers van TFT monitoren (en dat zijn er tegenwoordig steeds meer) met de instelling ClearType (standaard in Vista en standaard in Office, dacht ik) blijft de tekst zwart en leesbaar op klein formaat. Ik bedoel daarmee ook dat de screendump in het excelbestand dus niet representatief is voor wat iedereen ziet.
  4. Excel heeft dus het probleem waardoor kleinere letters als bitmap worden weergegeven, maar Word heeft dit probleem niet. Misschien een goed alternatief voor de weergave van je informatie?
1) Klopt, Ik vroeg mij zelf ook al af waar die cursive vandaan kwam. Ik vond (bron vermeld in file) dit hier (bekijk tabel):

cursive Comic Sans MS

http://www.upsdell.com/BrowserNews/res_fonts.htm#a01

Als jij zeker bent dat dat fout is verander ik het in mijn file (ik denk dat je gelijk hebt, maar nam dit gewoon over)

2) Ik heb hier maar een paar mogelijkheden opgesomd met bronnen, voor in geval dat .....

De Fonts zelf behoort tot de meest "Common Fonts" die ca vergelijkbaar zijn inzake verspreiding als de Verdana die hier standaard gebruikt. Dus ik reken niet op gebruikers die wat moeten doen (had ik zelf reeds gemeld in een vorige post).

3) Ik gebruik een relatief modern/jong breedbeeld HP TFT scherm HP L1908w.

Aan de hand van je vroegere opmerking ter zake had ik dit in de een titel (in vet) boven de tabellen gezet.

Zie file: Omgeving: OS: Windows, Excel - adjusted register to show < 8 p. fonts, Firefox 3.0, Scherm: HP L1908w (TFT)

Ik kijk dus naar een standaard (relatief) modern TFT scherm met een Engelstalige office, zonder enige aanpassing ter zake gedaan te hebben. Dit klopt dus niet helemaal met jouw commentaren.

4) Het gaat mij niet over Excel versus Word. Als ik berekeningen en tabellen maak doe ik dat (zoals zeer velen) in Excel. Ik maak een file in een programma waarin ik thuis ben. Dit wordt gecombineerd met een bespreking van kleine fonts (<8) op het web, die Excel standaard zo niet kan weergeven.

Ik maak dit duidelijk omdat zeer velen er mogelijk geen idee van hebben dat Excel in feite bij <8 fonts zich (standaard) niets meer aantrekt van het ingestelde fonttype.

Dat dit geen probleem is voor mij zal wel duidelijk zijn omdat ik via het register dit gedrag zelf kan beïnvloeden naar wens.

Vandaar dat je op een blad (met de drie tabellen naast elkaar, waar de 2 laatste snapshots zijn) die 2 figuren gemaakt heb (2 laatste tabels) waarbij dit automatische en gecontroleerde gedrag (dus beide instellingen) inzake < 8p fonts toon.

Anders zouden lezers van die file niet eens weten over wat ik bezig was, of hoe ik die tabellen zag in MIJN installatie hier. En had ik Excel niet kunnen gebruiken om het effect van die kleine fonts te bespreken. Die figuren zijn gemaakt in mijn Excel als snapshot van de tabellen die daar staan.
Eric
virtlink

1. Ik heb nog even gecheckt, en Wikipedia classificeert Comic Sans (en andere handwriting-achtige lettertypes) onder 'script'. Tot mijn verbazing wordt Comic Sans dus gerekend tot de handgeschreven lettertypes, en ja, dan is het eigenlijk ook een soort cursive...

3. Daar had ik overheen gekeken. De instelling van of ClearType of Standaard wordt gebruikt is ook niet afhankelijk van welk scherm je hebt, maar ClearType ziet er alleen goed uit op een TFT. Vandaar dat ik abusievelijk aannam dat je geen TFT had. Mocht je het willen uitproberen, je vindt het in Windows XP onder Beeldscherminstellingen (Bureaublad > Eigenschappen) en dan het tabblad Vormgeving, knop Effecten. Onder Vista bij Configuratiescherm > Persoonlijke Instellingen > Kleur en vormgeving van vensters > Eigenschappen van klassieke vormgeving openen voor meer kleuropties > knop Effecten.

Terug naar “Informatica en programmeren”