janos
Artikelen: 0

Geboorte is het leven geven aan een bestaande indentiteit ..

Velen gaan er van uit dat het leven pas ontstaat bij het verwekken van kinderen. Mijn mening is dat het lichaam enkel een middel is tot verdere evolutie van de levenskern ( ziel, levensvonk,geest,gevoel geef het maar een naam). Ik geloof dat elke levenskern deel uitmaakt van een groot geheel die zich als het ware heeft opgedeeld in een niet uit te spreken aantal deeltjes met een ingebouwde opdracht zich te ontwikkelen en uiteindelijk terug te keren naar de oorsprongkelijke bron. Daarom is in mijn optie elke levenskern uniek en onsterfelijk.

Ik ben benieuwd naar de meningen/denkwijze hier over.
Er is geen dood maar voor ik het check eet ik normaal mijn brood.
Hallo1979

Re: Geboorte is het leven geven aan een bestaande indentiteit ..

dan heb ik een interessante these voor je!

Stel er is een persoon en hij dreigt te sterven. hij gelooft niet in reincarnatie, dus bang voor het grote niets laat hij zich invriezen in vloeibare stikstof.

Stel de techniek is ontwikkeld en het is mogelijk (dit is slechts een kwestie van tijd!)

Als diegene dan ingevroren wordt, dan gaat de persoon dood! Dus de vonk van het lichaam peert hem en gaat na een lange tijd weer in een nieuw lichaam. In het nieuwe lichaam voelt hij zich prettig, hij weet niet anders. Als nu zijn oude lichaam weer tot leven wordt gewekt... wat dan volgens jou???

volgens jou zou het dus principieel onmogelijk zijn om zoiets voor elkaar te krijgen!
"If you wish to make an apple pie truly from scratch, you must first invent

the universe." -- Carl Sagan (US physicist and astronomer,1934-1999)
OneStepForward

janos schreef:Velen gaan er van uit dat het leven pas ontstaat bij het verwekken van kinderen. Mijn mening is dat het lichaam enkel een middel is tot verdere evolutie van de levenskern ( ziel, levensvonk,geest,gevoel geef het maar een naam). Ik geloof dat elke  levenskern deel uitmaakt van een groot geheel die zich als het ware heeft opgedeeld in een niet uit te spreken aantal deeltjes met een ingebouwde opdracht zich te ontwikkelen en uiteindelijk terug te keren naar de oorsprongkelijke bron. Daarom is in mijn optie elke levenskern uniek en onsterfelijk.

Ik ben benieuwd naar de meningen/denkwijze hier over.

Volgens mij kom je hiermee overeen met het Hindoeisme.
Alexander Hartmans

Je kan onstefelijk zijn als je familielijn zorgt voor nakomenlingen, dus het genetisch-materiaal wordt dus overgegeven van de ene generatie naar de andere generatie.. Het fysieke omhusel is slecht de drager. En na verloop van tijd sterft het af, zijn of haar taak van de kringloop zit er op. Het eeuwige leven is afhangelijk of er nakomenlingen zijn in een lijn.

Het doorgeven van het erfelijk materiaal zie ik als incarnatie van het materiaal van de vorige persoon.
janos

Als diegene dan ingevroren wordt, dan gaat de persoon dood! Dus de vonk van het lichaam peert hem en gaat na een lange tijd weer in een nieuw lichaam. In het nieuwe lichaam voelt hij zich prettig, hij weet niet anders. Als nu zijn oude lichaam weer tot leven wordt gewekt... wat dan volgens jou???

volgens jou zou het dus principieel onmogelijk zijn om zoiets voor elkaar te krijgen![/quote]

Nu kom je op het terein terecht wat gebeurt er bij bewuste zelfdoding.

Ik denk dat die persoon niet loskomt van zijn lichaam zolang zijn lichaam niet is opgelost. Dus kan het niet overgaan in een ander lichaam.
janos

Hindoeisme ?

Ik weet het niet zeker maar volgens het hindoeisme kun je in andere

levensvormen reicarneren.

ik denk dat de mens enkel weer als mens kan reicarneren.

Mijn inziens kan je enkel in je eigen levenssoort evolueren naar hogere

bewustzijnsvormen.
OneStepForward

janos schreef:Hindoeisme ?

bewustzijnsvormen.
In het hindoeisme reincarneer je doorgaans als je mens was ook gewoon als mens. Dat als je slecht leeft je in een slak reincarneerd is een fabeltje.

Als mens zul practisch nooit tot iets wat lager is dan de laagste kaste reincarneren.
Alexander Hartmans

janos schreef:Als diegene dan ingevroren wordt, dan gaat de persoon dood! Dus de vonk van het lichaam peert hem en gaat na een lange tijd weer in een nieuw lichaam. In het nieuwe lichaam voelt hij zich prettig, hij weet niet anders. Als nu zijn oude lichaam weer tot leven wordt gewekt... wat dan volgens jou???

volgens jou zou het dus principieel onmogelijk zijn om zoiets voor elkaar te krijgen!
Nu kom je op het terein terecht wat gebeurt er bij bewuste zelfdoding.

Ik denk dat die persoon niet loskomt van zijn lichaam zolang zijn lichaam niet is opgelost. Dus kan het niet overgaan in een ander lichaam.

[/quote]

Ik heb het op genetisch vlak. Voortplanting, dan heb je als je nageslacht heb je erfelijk materiaal overgedragen, het zit dan al in een ander lichaam, snap je?
janos

Het genetisch materiaal is enkel geschikt voor het doorgeven van de lichamelijke informatie van de Moeder en/of Vader en heeft niets uit te staan met de levenskern (gevoel, enz.) Wel heeft de levenskern invloed op zijn eigen lichaam aangaande verder ontwikkeling van deze.

Het klinkt misschien zeer aanmatigend maar zo bedoel ik het niet.

Tenslote begint elke wetenschap met zoeken naar feiten. En zoals bij ieder wordt je denken en gevoel mede gevormd door je omgeving , je studie, lectuur , je eigen bewustzijnsgraad en het leven zelf. Daarom deze

aanname van mij tot het tegendeel is bewezen.
Alexander Hartmans

janos schreef:Het genetisch materiaal is enkel geschikt voor het doorgeven van de lichamelijke informatie van de Moeder en/of Vader en heeft niets uit te staan met de levenskern (gevoel, enz.) Wel heeft de levenskern invloed op zijn eigen lichaam aangaande verder ontwikkeling van deze.

Het klinkt misschien zeer aanmatigend maar zo bedoel ik het niet.

Tenslote begint elke wetenschap met zoeken naar feiten. En zoals bij ieder wordt je denken en gevoel mede gevormd door je omgeving , je studie, lectuur , je eigen bewustzijnsgraad en het leven zelf. Daarom deze

aanname van mij tot het tegendeel is bewezen.

Beste Janos, ik blijf liever met beide benen op aarde. Wij als mens weten nog maar weinig, maar ik ga op verstand en gevoel af, dus in incarnatie geloof ik niet. Waarom zou je terug op aarde komen? Ik in iedergeval niet.
Boaz

Never say never... :wink:

Het ligt een beetje in de lijn van het GCP, vanuit die context is het nog niet zo'n rare gedachte...
janos

Alexander schreef:

Beste Janos, ik blijf liever met beide benen op aarde. Wij als mens weten nog maar weinig, maar ik ga op verstand en gevoel af, dus in incarnatie geloof ik niet. Waarom zou je terug op aarde komen? Ik in iedergeval niet.

Beste Alexander,

- met beide benen op de grond is ook maar tijdelijk.

- de mens weet veel over weining (zijn we bezig te verruimen)

- er zijn massa's mensen die op hun verstand en gevoel af gaan.

- geloof is geen zekerheid.

- indien terug, lijkt me een goeie zaak (niet ieder is even bewust )

- hoe weet je dat je een keuze hebt om niet terug te komen op aarde?

:roll:
Hallo1979

hmm het is op zn minst interessant! waar verblijven de vonken intercorpus??? of gaat de vonk meteen na de dood van het lichaam naar een nieuwe baby?

oh en als iemand per ongeluk in de stikstof valt, dus niet weet dat hij invriest en later levend kan worden. kan een vonk het weten?
"If you wish to make an apple pie truly from scratch, you must first invent

the universe." -- Carl Sagan (US physicist and astronomer,1934-1999)
DVR

janos schreef:Hindoeisme ?

bewustzijnsvormen.
Als een mens weer reincarneert als een mens, hoe verklaar je dan bevolkingsgroei?
De kortste weg tussen twee punten is nooit een rechte lijn...
janos

DvR,

reincarnatie, in mijn optie, begint bij het afsterven van de eerste levenscel

en eindigd wanneer de evolutie naar een bewuste mens is voltooid.

In mijn gedachten is de mens niet als "kompleet lichamelijke" mens ontstaan, maar als een minim deeltje van uit de ruimtelijke protoplasma

is gaan ontwikkelen gelijktijdig met de noodzakelijke ruimtelijke stelsels.

Hierbij wel stellend dat het van af het begin een mens is en ook altijd blijft. (vergelijk het als ontkiemen van een klein zaadje die een boom wordt uiteindelijk.) Een bewuste mens moord niet en zal niet opzettelijk een ander ernstig leed aandoen. Zolang wij, dus de mensen, oorlogen voeren en op andere wijze levens beeindigen zullen we dus nog terug moeten in het leven op aarde. Je voelt dus wel dat er vele levens te lang op aarde verblijven. ( dit is natuurlijk samengevatbeschreven)

Terug naar “Filosofie”