antra
Artikelen: 0

Gewicht op verticale trekker

Hoi beste mensen,

Heb al gezocht doorheen het forum, maar niet gevonden, waarschijnlijk staat ergens wel een antwoord op mijn vraag, dus excuses vooraf dan.

Gegeven : Dak met leien : 9.6 m lengte, 3.49 m breedte : is dus 33.50 m²

spanten h.o.h : 50 cm (dat weet ik nog niet precies, het dak moet nog uitgevoerd worden, maar laten we deze afstand gebruiken)

Verticale trekker op 1 meter.

Wat ik nodig heb is het gewicht op die verticale trekker.

Waarom ? Omdat de balkenlaag wordt vernieuwd door nieuwe liggers die een permanent gewicht aankunnen van 65 kg, die liggen h.o.h 45 cm.

Laten we er vanuit dat het dak 40 kg/m² weegt (echt overdreven, want het is stukken minder).

Hoek is 41 °

In bijlage een tekening.

Hartelijk dank !
antra
Artikelen: 0

Re: Gewicht op verticale trekker

antra schreef:Hoi beste mensen,

Heb al gezocht doorheen het forum, maar niet gevonden, waarschijnlijk staat ergens wel een antwoord op mijn vraag, dus excuses vooraf dan.

Gegeven : Dak met leien : 9.6 m lengte, 3.49 m breedte : is dus 33.50 m²

spanten h.o.h : 50 cm (dat weet ik nog niet precies, het dak moet nog uitgevoerd worden, maar laten we deze afstand gebruiken)

Verticale trekker op 1 meter.

Wat ik nodig heb is het gewicht op die verticale trekker.

Waarom ? Omdat de balkenlaag wordt vernieuwd door nieuwe liggers die een permanent gewicht aankunnen van 65 kg, die liggen h.o.h 45 cm.

Laten we er vanuit dat het dak 40 kg/m² weegt (echt overdreven, want het is stukken minder).

Hoek is 41 °

In bijlage een tekening.

Hartelijk dank !
Ik kom uit op een kleine 50 kg. (en dan met een totale last van 40 kg/m², totaal belachelijk, zoveel komt er nooit op) Maar er zijn zeker en vast betere formules om dit te berekenen. Ruimschoots voldoende dat de liggers dit kunnen dragen.

Alleszins verantwoordelijkheid volledig voor mij natuurlijk.

Terug naar “Constructie- en sterkteleer”