Puzzel Puzzels
Dido
Artikelen: 0

Re: Links- of rechtshandig

Hier ook rechts...
Dat is maar een gedacht. Waarom zou het voor een linkshandige een zier uitmaken om te stemmen op een onbenullige forumpoll?
Kweenie...

Misschien omdat zo'n poll hen al iets meer opvalt dan bij diegenen die toch denken dat daar niets aan is, omdat de meesten toch rechtshandig zijn?

Of om aan te geven dat zij, als minderheid, toch ook wel degelijk een groep vormen? Dus een zekere vorm van 'verbondenheid'?

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

ads

Steun Sciencetalk Kobo Clara Colour - E-reader - 6 inch kleurenscherm - 16GB - Luisterboeken - Zwart

Kobo Clara Colour - E-reader - 6 inch kleurenscherm - 16GB - Luisterboeken - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk 25 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

25 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

Bekijk product

Steun Sciencetalk Kobo Clara BW - E-reader - 6 inch - 16GB - Luisterboeken - Zwart

Kobo Clara BW - E-reader - 6 inch - 16GB - Luisterboeken - Zwart

Bekijk product

Chr0nicle

Ik ben ook linkshandig. Ik ben vooral geinteresseerd in psychologie en de meer alpha-achtige vakken.

Toch kwam uit mijn HBO toelatingsexamen (21+) dat ik juist meer een beta mens ben. Ik scoorde weliswaar onder het gemiddelde wat betreft wiskundige kennis, maar op ruimtelijk inzicht scoorde ik het hoogste dat je kan scoren, en ruimtelijk inzicht correleert sterk met wiskundig / abstract vermogen / inzicht. Wel apart. Heb wiskunde wel altijd leuk gevonden in die zin dat ik het zag als raadseltjes die ik moest oplossen. Misschien ben ik ook meer in de alpha hoek beland door mijn faalangst op de middelbare school en heb ik dat nooit meer recht getrokken ;) Wel jammer eigenlijk...
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Snow white

@ Chr0nicle

Een troost: je moet de relatie tussen links- of rechtshandigheid en een dominante linker- of rechterhemisfeer niet een op een zien. Allereerst is de voorkeurshand weliswaar snel bepaald, maar het is niet voor niets ''voorkeur''. In de kinderjaren is het allemaal nog best plastisch en gaat het ook om wat je aanleert qua bijvoorbeeld schrijven.

Ten tweede is het zo dat de twee hersenhelften meer met elkaar gemeen hebben dan dat zij van elkaar verschillen. Het is niet zo dat een proces als taal alleen links gelokaliseerd is; dit is vooral links gelokaliseerd. Dit geldt voor eigenlijk alles wat jij noemt in je post: het gaat om neigingen. Iets neigt meer voorbehouden te zijn aan de ene hersenhelft dan aan de andere en dat zou je dan via meerdere stappen kunnen relateren aan links- of rechtshandigheid.

De relaties zijn echter, zoals gezegd, geenszins 1 op 1.
I'm anemic when I'm happy. I loose my way everyday. My memories of time are empty - ML
ZonnTroLL

Ik ben rechtshandig voor zo goed als alles... Ook rechtsvoetig denk 'k... Ik schop met rechts, ik stoot af met rechts, ik sta goofy op een skateboard (de rechtervoet is de voorste voet, afzetten met links), als ik pirouettes maak, steun ik op mijn rechterbeen... Ik denk wel dat ik linksogig ben... Wat niet zo goed is, want mijn links oog is aan't afzwakken (dat is er mss een gevolg van omdat het meer inspanning levert ofzo?). Ik ben geïnteresseerd in wetenschap (exact en humane) en taal. Zelf muziek maken, zelf sporten en zelf knutselen vind ik meestal leuker dan het te bekijken of te beluisteren (maar da's mss bij de meesten zo?).
De mens is een dier dat met zijn voorpoten Bach speelt.
Erik Leppen

Linkshandigheid is zeldzamer, en linkshandigen weten dat, dus ik denk dat sowieso linkshandigen eerder deze topic gaan lezen, en daardoor die groep ook relatief meer stemmen krijgt. Dat is denk ik hetzelfde als dat je een artikel over autisme sneller zou lezen als je iemand kent die dat heeft.

Zelfde geldt voor tweehandigheid en gemengdhandigheid (nooit van gehoord) - als je dat hebt weet je dat en ben je denk ik eerder geneigd te klikken.

Als ik rechtshandig was geweest weet ik niet of ik had gereageerd :eusa_whistle:

Hoe dan ook, ik schrijf met links - en da's inderdaad best lastig omdat je steeds over je eigen geschrijf heen gaat met je hand. Met een vulpen schrijven zit er dus niet in helaas... Ik ken wel iemand die zo'n beetje omlaag (of was 't nou omhoog) schrijft met links om dit probleem te voorkomen. Blijkbaar is toen ik leerde schrijven dat niet in mij opgekomen ](*,) Trouwens, volgens mij is 't wel zo dat linkshandigen gemiddeld genomen een slechter handschrift hebben, klopt daar wat van?

Ik knip met links, maar met een linkshandige schaar kan ik niet knippen - ik heb 't nou eenmaal met een rechtshandige geleerd. Computermuis bedien ik met rechts - ook gewoon zo geleerd. Da's net zoiets als zwemmen volgens mij; een bepaalde bewegingssequentie die je op een specifieke manier leert en niet zomaar kunt spiegelen. Bij computerspelletjes gaan de linkerhand steevast naar de bewegingstoetsen. Vermoedelijk zo aangeleerd omdat de rechterhand de muis doet.
klazon
Pluimdrager

Trouwens, volgens mij is 't wel zo dat linkshandigen gemiddeld genomen een slechter handschrift hebben, klopt daar wat van?
Dat herken ik wel. Ik ben linkshandig, en heb een slordig handschrift. Het lukt me ook niet om twee keer achter elkaar mijn handtekening op dezelfde manier te schrijven.
Henriette

Ik sta er nogal kritisch tegenover of aan linkshandigheid of aan rechtshandigheid wel andere eigenschappen zijn te koppelen dan dat je met je ene of andere hand beter kan manipuleren en sterker bent...

Zijn er correlaties onderzocht of zijn het allemaal 'dikke duim' verhalen...?

Want.. dominante hersenhelften... sorry hoor... maar eh. Wie zegt dat wanneer toevallig het motorische deel van een hersenhelft iets bepaalt dat dan die hele hersenhelft domineert? En hangen niet ontzettend (en ja juist de complexere functies) van de hersenen samen met een beter functioneren van dat orgaan als geheel?
Bonum vinum laetificat cor hominis
anusthesist

Wie zegt dat wanneer toevallig het motorische deel van een hersenhelft iets bepaalt dat dan die hele hersenhelft domineert?

Volgens mij zegt niemand dat. Je hebt namelijk meerdere vormen van cerebrale dominantie: motorische dominantie vaak links (bij rechtshandigen én linkshandigen) en taaldominantie vaak links zijn de bekendste voorbeelden.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.
Henriette

Dat bedoel ik niet anusthesist. Ik bedoel dat er mensen zijn die eigenschappen koppelen aan zgn. dominante hersenhelften en dat lijken af te leiden van dominantie wb handvaardigheden.

Voor het leesproces werken beide helften samen.

Ik weet van Brocca en Wernicke. Ik weet dat men actieve plekken localiseert bij bepaalde activiteiten of bij laesies op bepaalde plekken uitval meet.

Maar ik dacht dat we tegenwoordig elk proces als een proces van het hele orgaan zien? En juist focussen op samenwerking gebieden?

-edit: omdat er altijd meerdere aspecten aan zijn, hersenprocessen staan niet los.

Maar kan het mis hebben, ben geen neuroloog.-
anusthesist

Dat bedoel ik niet anusthesist. Ik bedoel dat er mensen zijn die eigenschappen koppelen aan zgn. dominante hersenhelften en dat lijken af te leiden van dominantie wb handvaardigheden.

Daar heb je gelijk in. Motorische dominantie =/= algehele dominantie net zo min taaldominantie =/= algehele dominantie. Ik gaf een antwoord op jouw -achteraf gezien- retorische vraag :eusa_whistle:
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.
Henriette

:eusa_whistle: ik moet duidelijker zijn in mijn retorische vragen ](*,)
Dido

Henriette schreef:Voor het leesproces werken beide helften samen...

...Maar ik dacht dat we tegenwoordig elk proces als een proces van het hele orgaan zien? En juist focussen op samenwerking gebieden?
Klopt! Afbeelding

Het is echt maar voor sommige heel basale taken dat we slechts één hersenhelft gebruiken. Voor zowat alle taken uit het dagelijkse leven, werken beide hemisferen samen.

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-
Links59

Hallo ik ben linkshandig met alles,
Ooit door een rechter schouderblessure
Alles met links moeten doen, strijken , eten
Snijden en brood smeren
Ik ben al een half jaar dat ik àlles intensief
Links doe. Ik schrijf mooier dan als ik met
Rechts schrijf. Ik krijg een mooi bollige handschrift en daar ben ik trots op.
R_Bena
Beheer

Links59 schreef: di 15 apr 2025, 23:20 Hallo ik ben linkshandig met alles,
Ooit door een rechter schouderblessure
Alles met links moeten doen, strijken , eten
Snijden en brood smeren
Ik ben al een half jaar dat ik àlles intensief
Links doe. Ik schrijf mooier dan als ik met
Rechts schrijf. Ik krijg een mooi bollige handschrift en daar ben ik trots op.
En hoe lang doe je al alles met links? En doe je nu alles net zo goed met links als dat je met rechts deed? Ik vraag het ook uit wetenschappelijke interesse, namelijk of je zoals in jouw geval dingen even goed met links kunt doen als je dat lang genoeg oefent wanneer je heel lang rechtshandig bent geweest. Mij lijkt het bijvoorbeeld dat een rechtsbenige profvoetballer die hypothetisch alles ineens met links moet doen nooit zo goed kan worden als toen ie alles met rechts deed (z'n natuurlijke been).

ads

Steun Sciencetalk Verzendzakken voor Kleding (L) - 25 stuks

Verzendzakken voor Kleding (L) - 25 stuks

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 15 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 15 euro - Voor jou

Bekijk product

Steun Sciencetalk HP Sprocket - Zelfklevend fotopapier - 5 x 7,6 cm - 50 vel

HP Sprocket - Zelfklevend fotopapier - 5 x 7,6 cm - 50 vel

Bekijk product

HansH

Er schijnt een correlatie te zijn tussen linkshandigheid en aanleg voor exacte wetenschap en origineel/creatief denken waarmee je tot iets komt waar anderen niet aan denken. Zelf ben ik al mijn hele leven linkshandig. bv schrijf linkshandig, knip linkshandig met een schaar, ook zagen, solderen doe ik linkshandig etc. technisch beroep waarbij creativiteit en uitvindingen een belanrijke rol spelen.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🌎 Psychologie en Sociologie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!