Bob B
Artikelen: 0

Staanders of niet onder ipe balk

Hoi,

Ik ben momenteel bezig met het voorbereiden van de verbouwing van een jaren 30 huis dat ik heb gekocht.

Ik wil een dragende muur verwijderen tussen de keuken en de woonkamer(rode lijn op tekening).

Ik ben van mening dat ik een IPE200 balk van de spouwmuur (10cm oplegging) naar de binnenmuur (20cm oplegging) kan laten lopen. Maar nu zegt een ander weer dat er staanders onder moeten want de gemetselde zouden het gewicht niet kunnen dragen. Weer een ander zegt nee er moet een stalen portaal komen rondom anders gaat je fundering opbarsten.

De fundering is op staal tot 1.3m onder maaiveld en staat op ruim 4m zand. Ikzelf kom uit de grondmechanica en kan dat dus weer tegenspreken. Maar goed rest weet ik niet en gezien we als 3 eigenwijze mannen tegen elkaar opnemen kom ik er niet meer uit.

Wie heeft er nu gelijk?

De afstand van muur naar muur is 3.2m. Verder loopt er op de eerste verdieping een balkenlaag(8x20) van muur tot muur (5.6m). Zie verder tekeningen.

Hopelijk kan iemand me uit deze onzekerheid helpen.

Gr. Bob
Bijlagen
1
1 334 keer bekeken
3
3 344 keer bekeken
jhnbk
Artikelen: 0

Re: Staanders of niet onder ipe balk

Ik ben van mening dat ik een IPE200 balk van de spouwmuur (10cm oplegging) naar de binnenmuur (20cm oplegging) kan laten lopen. Maar nu zegt een ander weer dat er staanders onder moeten want de gemetselde zouden het gewicht niet kunnen dragen. Weer een ander zegt nee er moet een stalen portaal komen rondom anders gaat je fundering opbarsten
Duidelijk dat je voor deze verbouwing een erkend ingenieur moet inschakelen. Lees ook onze disclaimer.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Terug naar “Constructie- en sterkteleer”