tono12
Artikelen: 0

Treksterkte

Hallo,

Ik ben op zoek naar de treksterkte van kopier papier van 90 g/m²?

zou iemand mij hier bij kunnen helpen ik heb het nodig voor een school werk.

vriendelijke groeten Tono
oktagon

Re: Treksterkte

Van welk materiaal is dat papier gemaakt?

Is dat van afvaltextiel,dan is het wrs.een comb. met bindmiddelen (eiwitten?) of van hout met bindmiddelen.

De treksterkte van het gebruikte hout ( waaibomenhout,vuren of overig afvalhout) is ca. 60-100 kg/cm2 (6-10 N/mm2 )en de dwarsdsn. van dat papier bij A4 breedte is 220 * ca 0,12 mm,

dus bij een dsn van 26,4 mm2 * min.6 N/mm2=158 N opneembaar trekvermogen,ervan uitgaande,dat het vel gelijkmatig wordt getrokken.

Ik ga in deze berekening ervan uit,dat het bindmiddel in het natuurhout eenzelfde effect heeft als bij het papier.

Nb. Bij een controle ging ik uit van 800 kg/m3 en dat wordt per 0,12 mm dan 96 gram per m2,dus zit ik qua gewicht wel dicht bij de gestelde 90 gram.
tono12

oktagon schreef:Van welk materiaal is dat papier gemaakt?

Is dat van afvaltextiel,dan is het wrs.een comb. met bindmiddelen (eiwitten?) of van hout met bindmiddelen.

De treksterkte van het gebruikte hout ( waaibomenhout,vuren of overig afvalhout) is ca. 60-100 kg/cm2 (6-10 N/mm2 )en de dwarsdsn. van dat papier bij A4 breedte is 220 * ca 0,12 mm,

dus bij een dsn van 26,4 mm2 * min.6 N/mm2=158 N opneembaar trekvermogen,ervan uitgaande,dat het vel gelijkmatig wordt getrokken.

Ik ga in deze berekening ervan uit,dat het bindmiddel in het natuurhout eenzelfde effect heeft als bij het papier.

Nb. Bij een controle ging ik uit van 800 kg/m3 en dat wordt per 0,12 mm dan 96 gram per m2,dus zit ik qua gewicht wel dicht bij de gestelde 90 gram.
gewoon kopier papier

en zou je heel de berekening kunnen sturen al vast bedankt :eusa_whistle:
Jan van de Velde
Moderator

Voor papier schijnt er een standaard te bestaan: strips van 15 mm breed.

http://www.paperlinx.com/cpa/htm/htm_content.asp?page_id=115
Tensile Strength

Tensile strength is the force in Newton(N) that is necessary to break a strip of paper 15mm wide when strained at a constant rate and is expressed in N/15mm or N/mm.

Tensile strength is a good indicator of the ability of paper to resist stresses imposed by web printing and converting operations and end use demands for virtually all packaging applications, particularly bags and sacks.
Afbeelding
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
stoker

zijn de eigenschappen van papier isotroop? met andere woorden: is er een voorkeursrichting bij de productie?
oktagon

Door het walsen van het papier ontstaat er wrs een sterkteverschil tussen walsrichting en dwars erop;probeer maar eens op die manier te scheuren.

Bij deze emp.proef ben je natuurlijk wel bezig met het beproeven van de afschuifsterkte,maar nmm. is die weer gerelateerd in de trekvastheid.

Terug naar “Constructie- en sterkteleer”