Hallo,
Ik ben op zoek naar de treksterkte van kopier papier van 90 g/m²?
zou iemand mij hier bij kunnen helpen ik heb het nodig voor een school werk.
vriendelijke groeten Tono
gewoon kopier papieroktagon schreef:Van welk materiaal is dat papier gemaakt?
Is dat van afvaltextiel,dan is het wrs.een comb. met bindmiddelen (eiwitten?) of van hout met bindmiddelen.
De treksterkte van het gebruikte hout ( waaibomenhout,vuren of overig afvalhout) is ca. 60-100 kg/cm2 (6-10 N/mm2 )en de dwarsdsn. van dat papier bij A4 breedte is 220 * ca 0,12 mm,
dus bij een dsn van 26,4 mm2 * min.6 N/mm2=158 N opneembaar trekvermogen,ervan uitgaande,dat het vel gelijkmatig wordt getrokken.
Ik ga in deze berekening ervan uit,dat het bindmiddel in het natuurhout eenzelfde effect heeft als bij het papier.
Nb. Bij een controle ging ik uit van 800 kg/m3 en dat wordt per 0,12 mm dan 96 gram per m2,dus zit ik qua gewicht wel dicht bij de gestelde 90 gram.
Tensile Strength
Tensile strength is the force in Newton(N) that is necessary to break a strip of paper 15mm wide when strained at a constant rate and is expressed in N/15mm or N/mm.
Tensile strength is a good indicator of the ability of paper to resist stresses imposed by web printing and converting operations and end use demands for virtually all packaging applications, particularly bags and sacks.