Hallo,kan iemand voor mij berekenen wat voor stalen balken ik moet gebruiken in mijn schuur?De schuur is 20x7m,de overspanning van de stalen balken is dus 7m.Ik wil ongeveer om de 3a4 meter een stalen balk op de binnenmuur laten rusten,daar tussen bevestig ik dan weer houten balken om de 0,6 m en daarop monteer ik dan weer vloerplaten(hout).Nou kan ik zelf wel gaan gokken hoe zwaar de balken moeten zijn maar als iemand dat kan berekenen is dat toch wat veiliger.Op de zolder komt hooi te liggen wat ongeveer 200 kg per m2 weegt.Ik zal de balken wel moeten laten voorbuigen om te voorkomen dat ze teveel doorzakken?
Hallo oktagon,ik heb inmiddels van alles gedownload opje site,maar openen kan ik het helaas niet/ .Zal wel aan mij of mijn compu uit 1980 liggen maar verder als de vraag "verder gaan [1]ja ]2] nee kom ik niet.Laat mij maar gewoon met mijn handen werken dat gaat beter als "theorie".
Dus op je harde schijf een bestand maken C:\forum en kies nadat je de site hebt, FORBAGO.zip;wordt later omgezet in FORBAGO.exe
Ben alsnog benieuwd.
Ik moet zelf ook een balk berekenen voor een vloer, waarbij een overspanning van 10 meter gehaald moet worden zonder steunpunt. de belasting zal 1000-2000kg over de gehele lengte zijn.
In een poging het programmatje te gebruiken heb ik enkele keren de gegevens ingevuld met 3x een verschillende waarde (HEA 340, HEA 400, HEA 500).
Kan iemand mij de eerste keer helpen en mijn gegevens eens invullen?
Er zit nogal variatie in je belasting,dus zou ik moeten uitgaan van het maximum;is dit per strekkende meter balk.
Die balk zul je moeten berekenen op doorbuiging met een door jezelf te stellen limiet (L/250,L/300,etc),tenzij je de balk een fabriekmatige doorbuiging geeft,dan kun je op sterkte berekenen.
oktagon schreef:Er zit nogal variatie in je belasting,dus zou ik moeten uitgaan van het maximum;is dit per strekkende meter balk.
Die balk zul je moeten berekenen op doorbuiging met een door jezelf te stellen limiet (L/250,L/300,etc),tenzij je de balk een fabriekmatige doorbuiging geeft,dan kun je op sterkte berekenen.
Zou je een voorbeeld van mijn "geval" willen maken en publiceren? Dan heb ik een voorbeeld en kan ik wat gaan puzzelen.
Het lijkt me toch beter dat voor dergelijk grote overspanningen een constructeur wordt ingeschakeld. Een schuurtje tot een overspanning van 7 meter is het nog te doen om er 'zomaar een balkje' in te gooien. Maar bij 10 meter moet toch echt nagedacht worden over eventuele alternatieven. Bijvoorbeeld een raatligger, is dat geen beter idee?