oktagon schreef:Je geeft nog steeds niet op wat de max. hijslijst is en mogelijk variabel afh.gebruikte reikwijdte.
Als die kraan rijdt,is hij wrs. in evenwicht door de opgevouwen hijsarm en het moment van 1200 kgm door de hijsarm.
Aangezien je blijkbaar geen fabrieksgegevens hebt -of heb je het geval gevonden-moet je de druklasten op de poten zelf uitdokteren en zou ik uitgaan van 2 pootlasten in de asrichting van de hijsarm en de twee zijpoten niet in de berekening opnemen,omdat naar mijn mening die twee dan de minste belasting hebben.
De poot onder de last krijgt volgens mij de zwaarste belasting en die aan de achterkant de minste belasting.
Bij draaien van de hijslast zal de belasting naar de zijpoten toenemen als de hijsarm daarboven zit en de volle last krijgt en de eerdere zwaar belaste poot nu zijpoot met weinig last is.
Globaal zou ik kunnen zeggen,dat wanneer er een last van 1000 kg recht boven de poot is,de druk op de grondplaat ook 1000 kg is en zodra de hijsarm de dubbele lengte uit steekt de pootlast 2000 kg is en moet de oppervlakte van de voetplaat dus zodanig van afmeting zijn,dattie niet in de grond verdwijnt,want dan zijn de rapen gaar!
Bij slechte grond zou je gewoon een paar losse stalen platen onder de poten kunnen zetten met een afmeting afhankelijk van de drukvastheid van de grond en die kan varieren van 0,1 kg/cm2 naar hogere waarden!
fabrieksgegevens heb ik wel..maar die zijn niet nodig. je hebt het over de last etc..maar ik wil alleen het eigengewicht van het ''onderstel'' doorrekenen op de poten. het ''kraangedeelte'' lukt wel.
en je kunt wel voor 2 poten rekenen, maar dat is niet ''reeel'' toch? omdat door het eigengewicht er altijd wat druk op de overige poten blijft staan. alleen als de beveiliging uit staat kun je omvallen met de kraan.
daarom had ik in het begin een schets gemaakt..met het aantal kg en daarbij de pootlengtes en hoeken. de last en het gehele bovendeel nemen we niet mee.