Ik vroeg me een keer af wat er zou gebeuren als ik in de toekomst iemand ga vermoorden in het verleden. Wat voor een gevolgen heeft dat voor mijn toekomstige 'ik' en de 'ik' van nu?
Zelf weet ik het niet zeker, maar wat denken jullie?
Dat houdt tijdreizen in? Ik denk dat dat in de eerste plaats al een onmogelijk concept is, maar stel, dan zou je twee realiteiten creëren vanaf het moment in het verleden waar je verschijnt. In de eerste verloopt alles zoals jij je herinnert, en verdwijn je op het moment dat je terugreist. In de tweede voltrekt de geschiedenis zich anders vanaf het moment dat jij verschijnt, niet alleen omdat je iemand vermoordt maar omdat de uitgangssituatie anders is (chaostheorie enzo).Red BoriZ schreef:Ik vroeg me een keer af wat er zou gebeuren als ik in de toekomst iemand ga vermoorden in het verleden. Wat voor een gevolgen heeft dat voor mijn toekomstige 'ik' en de 'ik' van nu?
Zelf weet ik het niet zeker, maar wat denken jullie?
Maar dat parallelle universum opent dan al op het moment waar je in het verleden verschijnt, want vanaf dát moment is de toestand van het universum al anders. Niet pas vanaf dat je "iets doet" (iemand vermoorden bijvoorbeeld).Ik ben van mening dat er een parralel universum opent waarin die verandering toetreed.. Dus in jouw eigen tijd zal niets veranderd zijn.
Dat dacht ik eerst ook, maar nu ben ik weer gaan twijfelen.Dan ontstaat dus de discussie of als je iets in het verleden doet, je het heden zo verandert dat je niet teruggaat naar het verleden, waardoor het niet verandert, waardoor je het misschien weer wel gaat veranderen, enz. Je komt dus in een vicieuze cirkel.[/code]
Stel ik ga naar eergisteren en vermoord daar mijn buren. En de 'ik' van die tijd weet dat niet. Dan kan het ook zijn dat ze gewoon dood gaan, maar ik mij pas over twee dagen bewust wordt dat ik de buren zal vermoorden en dat ook doe.
je eigen tijd is de plaats waarvan je vandaan komt denk ik.. Ik bedoelde ook dat als je terug zou gaan dat je als het ware al naar een PU reist...En dus voor dat PU wel iets kan veranderen maar dat dit geen gevolgen heeft voor je eigen universumMaar dat parallelle universum opent dan al op het moment waar je in het verleden verschijnt, want vanaf dát moment is de toestand van het universum al anders. Niet pas vanaf dat je "iets doet" (iemand vermoorden bijvoorbeeld).Anonymous schreef:Ik ben van mening dat er een parralel universum opent waarin die verandering toetreed.. Dus in jouw eigen tijd zal niets veranderd zijn.
Wat is trouwens "jouw eigen tijd"?
bean schreef:Red BoriZ schreef:
Stel ik ga naar eergisteren en vermoord daar mijn buren. En de 'ik' van die tijd weet dat niet. Dan kan het ook zijn dat ze gewoon dood gaan, maar ik mij pas over twee dagen bewust wordt dat ik de buren zal vermoorden en dat ook doe.
Als de jij uit de toekomst je buren vermoord, kan de jouw uit het verleden dat toch niet twee dagen later weer doen?[/b]
Tja, maar dan is het de vraag of die jij uit het verleden die dan terug gaat om de buren te vermoorden dan niet de jij uit de toekomst geworden is.