Hallo,
Voor onze bachelorproef moeten we een kleinwe windturbine ontwerpen (klein= ashoogte minder dan 15 meter). We denken aan een vermogen van om en bij de 2 kW.
We weten echter niet goed wat we zo allemaal moeten doen (en de begeleiding is ook niet echt denderend). Bovendien hebben we nog nooit iets dergelijks gedaan.
Op elektrotechnisch vlak stel ik me voor:
-> kiezen van een generator
-> kiezen van een gepaste omzetting
-> voorzien van een noodstopwerking (blokkeren van de wieken, afkopelen van het net)
-> kabelberekening
-> veiligheid voorzien
Zie ik dingen over het hoofd (waarschijnlijk wel)?
Dan heb ik ook m'n ideetjes opgeschreven over die verschillende onderwerpen. Wat denken jullie er van?
1) Kiezen van een generator
Ik weet het zo goed niet. Ik dacht aan een inductiegenerator omdat die goedkoop zijn. Ik had ook gedacht hem rechtstreeks op de turbine as te zetten (dus geen reductiekast). En de generator gewoon hard te overdimensioneren (we denken aan toerentallen van rond de 80 tr/min -> +/- 10 keer te groot vermogen). Dit zouden we doen om het onderhoud te drukken (de turbine moet namelijk bij particulieren komen te staan).
2) Kiezen van een omzetting
Hier heb ik veel minder een idee over. Gewoon een AC/DC-DC/AC omvorming? Aangezien de frequentie die uit zo'n traag draaiend generator komt veel te klein is... Maar dan moet je volledig vermogen wel door je omvorming?
3) Voorzien van een noodstopwerking
Tja, niet zo heel veel werk? Gewoon implementeren in het PLC/Logo! programma...
4) Kabelbereking
Hier zit ik ook wat vast, omdat wij enkel kabelberekeningen gezien hebben voor kabel van het net naar de gebruiker en niet voor producent naar het net. Iemand die me daar wat kan verder helpen?
5) Veiligheid voorzien
Ik weet ook niet goed wat er voorzien moet worden... Wieken mogen niet te snel draaien (uitschakelen bij stormweer...), uitschakelen bij vochtigheid en vriestemperaturen (voorkomen van wegvliegend ijs). Maar op andere dingen kom ik niet direct.
Alvast bedankt om tot hier te lezen. Als je me nu nog verder zou kunnen helpen -> SUPER!