byte
Artikelen: 0

Verschil tussen q= 4 va en q = 300 va

Hallo iedereen

ik zit al een paar dagen met de volgende vraag in mijn hoofd.

als je weet dat in een schakeling het actief vermogen (P) = 0 Watt

en de ene keer is het reactief vermogen (Q) = 4 VA en de andere keer is Q = 300 VA

Wat is dan het verschil tussen beide schakelingen?

Het enigste verschil dat bij mij is opgekomen is dat de stroom in de keten bij Q = 300 VA groter is dan in de andere toestand.

Weet er iemand nog een ander verschil ?
Bert159

Re: Verschil tussen q= 4 va en q = 300 va

Dat vindt ik een beetje een rare vraag... Ten eerste gaat het op het reactief vermogen (Q, uitgedrukt in VAr of Volt Ampère reactief) of gaat het over het totaal vermogen (S, uitgedrukt in VA)?

In de praktijk zal P nooit nul zijn in een schakeling (je hebt altijd een deel ohmse belasting in kabels, spoelen en zelfs condensatoren.

Maar stel dat je 2 keer dezelfde schakeling hebt (een bron die over een impedantie staat), als de ene keer de aangelegde spanning 2 V is en de impedantie bedraagt 1 V/A dan zal je vermogen S=U²/Z=4 VA zijn is de volgende spanning [wortel]300 dan zal je vermogen op dat moment 300 VA zijn. Maar je kunt even goed bij eenzelfde spanning maar een andere impedantie van 4 VA naar 300 VA gaan...
luc

Re: Verschil tussen q= 4 va en q = 300 va

als ik het goed begrijp is dit een puur theoretische vraag ? want in de werkelijkheid is het volgens mij niet mogelijk wat je zzegt aangezien werkelijk vermoge P in watt blindvermoge Q in VAr en schijnbaarvermoge S in VA allemaal met elkaar samenhangt

S= wortel (Pkwadraat + Q kwadraat) <<<<< stelling van pytagoras.

ben je bekend met de vermogensdriehoek ?

Afbeelding

als P 0 is (wat in werkeljkheid niet kan omdat je ALTIJD een weerstand hebt maar ik kan begrijpen dat je een opgave hebt waar je vanuit mag gaan dat je met een zuivere spoel of condensator te maken hebt) dan is Q evenveel als S (VA = VAr)

oftewel Z = X

X= 2pi*f*L

f= frequentie

L is van spoel

X= 1/ (2pi * f * c )

voor condensator

nou dan heb je dus 3 factoren die de uitkomst kunnen beinvloeden de frequentie de spoel of condensator waarde en de stroom

ik hoop dat dit helpt als je nog meer vragen hebt kun je die gewoon stellen

ps sorry als het onduidelijk is ik snap het allemaal wel maar is moeilijk uit te leggen :eusa_whistle:
HBO Elektrotechniek student 3de jaar

Terug naar “Elektrotechniek”