Ensiferum
Artikelen: 0

'surge protector'

Ik had eigenlijk geen idee wat het ding juist deed en heb het gewoon op aanraden van mijn vader tussen het stopcontact en de stekker van de kattenkop die mijn hele kamer van stroom voorziet gezet. Vandaag heeft deze 'Surge Protector' plots de geest gegeven, maar al de rest werkte nog (nadat ik de SP uit de stroomkring haalde).

Enig idee waar dit aan zou kunnen liggen? Is dit verwachte slijtage? Hij hing er al zo'n twee jaar en ik heb geen idee hoe lang (en of) hij ervoor gebruikt werd. Vrij regelmatig ging hij ook wel in en uit het stopcontact om sluipgebruik van adapters te verhinderen.
klazon
Pluimdrager

Re: 'surge protector'

Een surge protector is een overspanningsafleider. Die zorgt ervoor dat spanningspieken die op het net voorkomen niet kunnen doordringen tot je aangesloten apparatuur.

Waarom hij kapot gegaan is, dat is op afstand niet te zeggen. De hamvraag in dit soort gevallen is dan: waarom denk je dat hij stuk is? Je vertelt niet waaruit dat blijkt. Kwam er helemaal niks meer door, of gaf hij kortsluiting?
Ensiferum

klazon schreef:Een surge protector is een overspanningsafleider. Die zorgt ervoor dat spanningspieken die op het net voorkomen niet kunnen doordringen tot je aangesloten apparatuur.

Waarom hij kapot gegaan is, dat is op afstand niet te zeggen. De hamvraag in dit soort gevallen is dan: waarom denk je dat hij stuk is? Je vertelt niet waaruit dat blijkt. Kwam er helemaal niks meer door, of gaf hij kortsluiting?
Mijn protector had een LED'je om aan te geven dat hij functioneerde. Dit LED'je brandt niet meer als je hem insteekt. Verder laat hij ook geen stroom meer door als je hem in een stroomkring plaatst (gisterenavond viel dus plots alle elektriciteit op mijn kamer uit, behalve de hoofdspot die niet in dezelfde kring staat). Alle apparaten die wel in de kring stonden werken nog.
klazon
Pluimdrager

Het zou kunnen dat je hem hebt overbelast. Misschien zit er een zekeringetje in, hoewel dat niet gebruikelijk is.

Zekerheid kan je krijgen door hem open te maken.

Wat is het merk en type van dat ding?
Ensiferum

klazon schreef:Het zou kunnen dat je hem hebt overbelast. Misschien zit er een zekeringetje in, hoewel dat niet gebruikelijk is.

Zekerheid kan je krijgen door hem open te maken.

Wat is het merk en type van dat ding?
Open maken kan ik pas als ik thuis ben door gebrek aan een schroevendraaier.
ELRO

Surge Protector SB95B

Voltage: 230V - 50Hz

Current: max 10A

Ability: max 2300W

Energy adsorption: 96J (2ms)

Peak Current: 4500A

Fuse: 10A
Op een sticker staat dat de zekering niet te vervangen is en de unit vervangen moet worden als de LED niet meer brandt.
Benm

Klinkt als een logische opbouw, waarschijnlijk zit er een zekering in, met daarachter componenten die de stroom kortsluiten in geval van overspanning (MOV's oid). Bij een stroompiek blaas je dan in de regel zowel de MOV als de zekering op.

Zou je de zekering terugplaatsen, dan biedt het geen bescherming meer gezien de MOV niet meer betrouwbaar is (voor zover nog in 1 stuk aanwezig).
Victory through technology
klazon
Pluimdrager

Er zit blijkbaar toch een zekering in. Zit waarschijnlijk vast op de print gesoldeerd.

Die kan inderdaad stukgegaan zijn door een overspanningspiek. Maar het kan ook doordat je hem domweg hebt overbelast.

In het begin schrijf je dat je de "hele kamer" er aan hebt hangen. Maar wij kunnen niet zien hoeveel stroom die kamer trekt.

Hoe dan ook, ik sluit me aan bij Benm, de zekerste weg is om het ding weg te gooien en een nieuwe aan te schaffen.
Benm

Overbelasting door teveel stroom trekken kan inderdaad ook... maar het is niet meer te achterhalen wat er precies gebeurd is. Jammergenoeg kun je aan MOV's en dergelijke niet altijd zien of ze nog heel zijn, en gezien de kosten van zon apparaatje beter geheel vervangen.

Overigens komt het ook wel eens voor dat de zekering -achter- de MOV's in het circuit zit. Geen idee waarom men dat doet, maar als het op die manier is opgebouwd kun je vrij zeker stellen dat de zekering is gesneuveld door overbelasting en zou je deze wel kunnen vervangen.
Ensiferum

Ik ben vrij zeker dan dat hij overbelast is geweest. Het gebeurde net op een piek van elektriciteitsgebruik (denk ik nu pas aan :eusa_whistle: ). Nooit gedacht dat apparaten (of geldt dit alleen voor dergelijke beveiligingen?) daaraan kunnen sneuvelen.
Benm

Dat kan goed, het ding is afgezekerd op 10 ampere, en waarschijnlijk met een zekering die redelijk snel reageert.

De stroomgroep zal in de meterkast zijn afgezekerd met 16 ampere die bovendien trager is, dus het is volkomen logisch dat het 10A zekeringetje de geest geeft als je zware verbruikers aansluit. Blijft de vraag wat 2300 watt verbruikt en achter een surge protector geplaatst dient te worden... voor de koffiezet, magnetron of stofzuiger is zo'n ding in de regel echt niet nodig.
Ensiferum

Benm schreef:Dat kan goed, het ding is afgezekerd op 10 ampere, en waarschijnlijk met een zekering die redelijk snel reageert.

De stroomgroep zal in de meterkast zijn afgezekerd met 16 ampere die bovendien trager is, dus het is volkomen logisch dat het 10A zekeringetje de geest geeft als je zware verbruikers aansluit. Blijft de vraag wat 2300 watt verbruikt en achter een surge protector geplaatst dient te worden... voor de koffiezet, magnetron of stofzuiger is zo'n ding in de regel echt niet nodig.
Op dat moment stond aan: laptop, twee kleine speakers voor deze laptop, elektrisch vuurtje, waterkoker en bureaulamp. Ik vermoed dat de waterkoker er teveel aan was, want de anderen hebben al meermaals samen aangestaan, en ook soms samen met een werkende printer.
DePurpereWolf

de laptop en speakers is niet veel, misschien 200w, electrisch vuurtje? 500W? koker? 1000W lamp: 60W. ben je er bijna

Het kan ook gewoon ouderdom zijn. Toch slim om altijd wattage op te tellen.
Franske

Ik vermoed dat de waterkoker er teveel aan was, want de anderen hebben al meermaals samen aangestaan, en ook soms samen met een werkende printer.

Zou goed kunnen, een beetje waterkoker kan al een vermogen hebben dat boven de 2000W ligt.
"I can't stand burnt toast. I loathe bus terminals. Full of lost luggage and lost souls. Then there's unrequited love, and tyranny, and cruelty." (the 7th Doctor)

Terug naar “Elektrotechniek”