Jekke
Artikelen: 0

[beschouwing/filosofie] westerse samenleving

We zijn allen verwende nesten, van de armere tot de midden, tot de rijkere klasse zijn we verblind, vergiftigd door het comfort van de moderne westerse maatschappij. Het is niet dat het onze eigen schuld is, maar terwijl er enerzijds zoveel te zien is in deze wereld en anderzijds zoveel leed en smart is op deze aardbol, zijn wij verblind door het westers comfort. We denken enkel aan onze toekomst binnen deze op materialistisch succes gerichte samenleving. We beseffen niet meer wat we ons als mensen in contrast met andere mensen permitteren en beseffen ook niet hoe we onszelf geestelijk ziek maken door onself te stressen om die doelen bereiken.

graag je mening over deze uitspraak, dank
Lala

Re: [beschouwing/filosofie] westerse samenleving

het is er 1 die ik van de daken schreeuw, maar waarna het schaamrood op mijn kaken verschijnt, omdat ikzelf net zo schuldig ben met m'n discman en al m'n cd's die ik welbeschouwd nergens voor nodig heb.

Dit typ ik dan weer vanaf m'n computer op m'n werk, waar ik net een nieuwe monitor voor heb laten halen, omdat de oude niet helemaal voldeed, het beeld trilde soms......verwend nest dat ik ben.

Het is een vervlakking van de normen, waarbij het "diepere" steeds onbelangrijker wordt gevonden door steeds mee mensen. Goederen, daar draait het om. Goederen waarmee je je buren de ogen uit kunt steken, ook al steek je jezelf daarvoor in de schulden. Dat proces is irreversibel.....en dat is ***. De westerse wereld (of beter: geindustrialiseerde, want japan, china en consorten moet je ook metellen) pleegt op een magnifieke manier langzaam aan zelfmoord.

Mensen moeten leren ook met minder toe te kunnen, behoeftes moeten niet stante pede worden bevredigd, en daarnaast zijn we ook nog eens AARTSLUI met z'n allen. Mijn buren brengen hun kinderen met de auto naar school......de school staat 800 meter verderop.......het is om te huilen :shock: .

Ik ben het met de uitspraak geheel eens.
Appareo decet nihil munditia?
The Balor

Ik ben het er ook mee eens. Wat ik nog het ergste ervan vindt, is dat het inderdaad een langzame zelfmoord is.

Voorbeeld: bijna iedereen heeft tegenwoordig een auto. Op een dag is toch echt alle benzine op. En dan? Het is onze toekomst, maar niemand let er op, omdat niemand aan verandering wil denken.

En als ik denk aan alle arme landen, die beheerst worden door tirannen, dan moet ik soms stoppen met denken aangezien het beeld te vreselijk voor woorden is.

Als de wereld een 'equilibrium' zou kunnen opstellen, zou iedereen evenveel rijkdommen hebben. Dat zou prachtig zijn, maar niemand wil het horen. In het communisme kan dit, maar in de praktijk werkt het niet vanwege de corruptheid van de mens.

Kort gezegt: ik ben het volledig met je eens!

P.S. Ik heb nog een leuk stukje hierover. Ik zal het in mijn volgende post erbij zetten.
The Balor

Hieronder staat een stukje dat een vriend van mij weer van een van zijn vrienden toegestuurd had gekregen. Ik geloof niet alles wat er in staat, maar het meeste geloof ik wel. Ik wil graag weten wat jullie van het stukje vinden.

-----------------------------------------------------------------------------------

In the memory of National Friendship week:

If we could shrink the earth's population to a village of precisely 100

people, with all the existing human ratios remaining the same, it would look

something like the following.

There would be:

57 Asians

21 Europeans

14 from the Western Hemisphere, both north and south

8 would be Africans

52 would be female

48 would be male

30 would be white

70 would be non-white

70 would be non-Christian

30 would be Christian

89 would be heterosexual

11 would be homosexual

6 people would possess 59% of the entire world's wealth and all 6 would be

from the United States.

80 would live in substandard housing

70 would be unable to read

50 would suffer from malnutrition

1 would be near death

1 would be near birth

1 (yes, only 1) would have a college education

1 (yes, only 1) would own a computer.

When one considers our world from such a compressed perspective, we realize

the need for acceptance, understanding and education.

And, therefore . . .

If you have food in the refrigerator, clothes on your back, a roof overhead

and a place to sleep, you are richer than 75% of this world.

If you woke up this morning with more health than illness, you are more

blessed than the million who will not survive this week.

If you have money in the bank, in your wallet, and spare change in a dish

someplace, you are among the top 8% of the world's wealthy.

If you can attend a church meeting without fear of harassment, arrest,

torture, or death, you are more blessed than three billion people in the

world.

If you have never experienced the danger of battle, the loneliness of

imprisonment, the agony of torture, or the pangs of starvation, you are

ahead of 500 million people in the world.

If you can read this message you are more blessed than the over two billion

people in the world who cannot read at all.

As you read this and are reminded how life is in the rest of the world,

remember just how blessed you really are! Please pass this on to your

friends!

-----------------------------------------------------------------------------------
Knownothing

Opmerking tussendoor: hebzucht en heerszucht zijn niet specifiek eigen aan de westerse cultuur, het is gewoon eigen aan de mens (en aan sommige andere apen).
Zeg nooit: 'Ik kan me niet voorstellen dat dit-of-dat zich heeft kunnen ontwikkelen door natuurlijke selectie' en neem iemand die dat zegt nooit serieus. Keer op keer blijkt het een inleiding te zijn tot een intellectuele bananenschil-ervaring.(Dawkins)
NASE

Het is zeer erg wat er allemaal gebeurt in Africa en omstreken. Maar wat willen jullie dan allemaal aan doen? Zeggend dat het niet goed is en zeggen dat het moet veranderen is eenvoudig gezegt.

Maar we kunnen geen water toveren, we kunnen geen eten toveren, we kunnen al die mensen niet opeens leren lezen, we kunnen ze niet opeens een stem in de wereld geven. Want was het zo eenvoudig, dan was het al allemaal gedaan. Het enigste wat er op zit is een of andere geniale uitvinding doen die een van die problemen oplossen. Want ook al eten we de helft van wat we nu eten, nog komen we lang niet toe. In indië allen zitten meer mensen dan in Nederland en België samen.

't Is allemaal wel mooi dat klagen, maar gaat ge er aan doen?
Knownothing

Er is meer dan eten en rijkdom genoeg op de wereld, het is alleen slecht verdeeld. Kijk bijvoorbeeld naar Kongo, je hoeft daar alleen maar een schup in de grond te steken en er komen vanzelf diamanten etc. naar boven (bij wijze van spreken, :shock: ). Het zou het rijkste land van de wereld kunnen zijn met de grondstoffen die ze daar hebben. Maar die rijkdom is voor dat land juist een vloek, want hij lokt er al die burgeroorlogen uit.
Zeg nooit: 'Ik kan me niet voorstellen dat dit-of-dat zich heeft kunnen ontwikkelen door natuurlijke selectie' en neem iemand die dat zegt nooit serieus. Keer op keer blijkt het een inleiding te zijn tot een intellectuele bananenschil-ervaring.(Dawkins)
Jekke

NASE schreef:Het is zeer erg wat er allemaal gebeurt in Africa en omstreken.  Maar wat willen jullie dan allemaal aan doen?  Zeggend dat het niet goed is en zeggen dat het moet veranderen is eenvoudig gezegt.

Maar we kunnen geen water toveren, we kunnen geen eten toveren, we kunnen al die mensen niet opeens leren lezen, we kunnen ze niet opeens een stem in de wereld geven.  Want was het zo eenvoudig, dan was het al allemaal gedaan.  Het enigste wat er op zit is een of andere geniale uitvinding doen die een van die problemen oplossen.  Want ook al eten we de helft van wat we nu eten, nog komen we lang niet toe.  In indië allen zitten meer mensen dan in Nederland en België samen.

't Is allemaal wel mooi dat klagen, maar gaat ge er aan doen?
dat is al te gemakkelijk, het is omdat jij zo denkt dat dat zo is, geen andere reden
The Balor

We kunnen wel de wereld verbeteren, maar dan moet de wereld ook samenwerken. Als de wereld een megainfrastructuur zou hebben die efficient voedsel rondbrengt, dan zou het al een stuk beter gaan. Oh ja, als iedereen gelijk zou blijven zou er ook meer dan genoeg rijkdom zijn om de wereldbevolking te onderhouden.

In Nederland alleen al heeft elke persoon gemiddeld 11.000 euro spaargeld. Vele mensen zijn dus ontzaggelijk rijk en anderen erg arm. Op wereldschaal is dat niet anders.
omega

Maar ja, zo zit de mens niet in elkaar. Het communisme heeft dit geprobeert maar dat gaat gewoon niet. Alle regeringen van rijke landen moeten gewoon verplicht de belastingen gezamelijk bv. 1 euro omhoog doen en dit investeren in jaarlijkse projecten over de hele wereld.

Terug naar “Filosofie”