De maclaurinreeks convergeert voor x element van [-1,1]. Omdat de afgeleiden van alle orden geëvalueerd in 0 steeds 1 uitkomen, kan je dit gemakkelijk aantonen.
\(\sum_{n=1}^{\infty}\frac{f^{(k)}(0).(z-0)^n}{n!} = \sum_{n=1}^{\infty}\frac{z^n}{n!}\)
Deze laatste is een positieve machtreeks(PMR) rond 0 met convergentiestraal 1, onderzoek van z=1 en z=-1 toont aan dat de PMR daar óók convergeert. Daar mijn definitie van "holomorf/analytisch" luidt: "Een functie is holomorf in de omgeving van een punt als er een PMR bestaat omheen dat punt met een strikt positieve convergentiestraal die daar naar die functie convergeert". We kunnen besluiten dat de functie arctan reeds zeker holomorf is in ]-1,1[.Hoe moet ik dat nu verder onderzoeken voor de rest van R? (complexe getallen niet, dat doen we nog niet :eusa_whistle: ) Ik zou zogezegd moeten een "algemene" gedaante kunnen noteren voor de k-de afgeleide en die dan als coëfficient gebruiken in mijn PMR, waarna ik de convergentiestraal kan berekenen voor de PMR rond een "willekeurig" punt. Probleem is dat de afgeleiden best ingewikkeld worden:
Code: Selecteer alles
f:=x->arctan(x);
f := x -> arctan(x)
> diff(f(x),x);
1
------
2
1 + x
> diff(f(x),x$2);
2 x
- ---------
2 2