da_doc
Artikelen: 0

Re: Gravitatie als macroscopisch fenomeen

Ik bedoelde deze statement van Verlinde: "Space is in the first place a device introduced to describe the positions and movements of particles. Space is therefore literally just a storage space for information".
eendavid

Met die uitspraak doelt hij op het feit dat de (coördinaten van de) ruimtetijd een manier biedt (bieden) om gebeurtenissen te karakteriseren, en dat dit eigenlijk de reden is waarom we spreken over een ruimtetijd.

Alleszins heeft het verhaal van Verlinde veel aandacht gekregen. Vandaag plaatst Lee Smolin Newtonian gravity in loop quantum gravity op het arXiv.
We apply a recent argument of Verlinde to loop quantum gravity, ...
da_doc

Ja, ik ben gewend aan wiskundige ruimtecoordinaten. Maar "Space is therefore literally just a storage space for information": Verlinde zegt "literally". Bevat de fysische ruimte nu informatie of niet?
eendavid

Ja, hoewel het dus niet duidelijk is waarom je 'fysische' toevoegt aan de ruimte. Meer in het bijzonder wordt ondersteld dat een oppervlak de nodige informatie bevat. Dat staat er toch letterlijk in?
da_doc

Nou ja, ik maak toch wel onderscheid tussen de fysische ruimte waarin wij ons bevinden en een wiskundige ruimte waarmee wij de fysische ruimte beschrijven.

Terug naar “Ruimtefysica”