Oktagon, ik veronderstel dat jij het hebt over de 2 tuien aan de rechterkant van de pyloon op http://www.meet-a-pilot.com/images/Erasmus.jpg???oktagon schreef:Vervolgens het tuienverhaal:De tuien zitten in de kop van de piloon verankerd en worden gekoppeld met de oplegging aan de wal (len) en wegens de assymmetrie moet de piloon dermate sterk zijn gemaakt en apart aan de kop met de wal worden verbonden om de tuispanningen te kunnen opvangen.
Aan de tuien kunnen nog verticale trekkabels voor mede-opvang van het rijdek worden gemonteerd,maar het verhaal is te gecompliceerd verder om hier weer te geven.
Goed, ik had het dus mis, maar het gaat mij eigenlijk hierom:oktagon schreef:De tuien hebben alleen te doen met trekspanningen en het wegdek zal wel opgebouwd zijn met een voorgespannen constructie in rijrichting.
//
Aan de tuien kunnen nog verticale trekkabels voor mede-opvang van het rijdek worden gemonteerd,maar het verhaal is te gecompliceerd verder om hier weer te geven.
Precies dat ben ik aan het bekijken.Ik meen dat er ook voorgespannen kabels worden gebruikt voor trillingen tegen te gaan.
In dit topic heb ik een vergelijking laten zien, in de a en b zitten de voorspanning en de stijfheid. Als ik daar een relatie tussen vind kan ik de vergelijking misschien vereenvoudigen. Deze vergelijking beschrijft overigens de koppeling tussen vier eigenmodes.Ik veronderstel dat jij gewoon ergens de basis van voorspanning uitgelegd wil krijgen adhv enkele formules? Wat wil je met die wiskundige formulering nadien doen? Als ik je doel ken, kan ik je mss verder op weg helpen.
Voorgespannen kabels zijn net zeer gevoelig aan trillingen. Ik zou niet weten hoe trillingen tegen te gaan door extra kabels aan te brengen. Ik zou eerder dempers (massadempers, vloeistofdempers...) gebruiken.Ik meen dat er ook voorgespannen kabels worden gebruikt voor trillingen tegen te gaan.
Bron:In most cases, the cables are tensioned to about 40% of their ultimate strength under permanent
load condition. Under this kind of tension, the effective cable stiffness approaches the actual values,
except for very long cables. However, the tension in the cables may be quite low during some
construction stages so that their effectiveness must be properly considered.
Ach zo, nu begrijp ik je. Maar een tuibrug mag je niet vergelijken met een hangbrug. Ik heb hier wel 'n cursus liggen die beide grondig beschrijft. Indien interesse, kan ik dit mss wel eens inscannen.oktagon schreef:@covrtray:
ik heb dat hele verhaal uit mijn geheugen gevist en heb toen wat de verticalen betreft een hangbrug nabij SanFrancisco (of NY) in beeld gehad.