Beste mensen,
Ik worstel nog steeds met de vraag hoe we als mensen de sterkte van twee samengevoegde (dus gesommeerde) incoherente geluiden ervaren. Mijn eerdere benadering aan de hand van twee geluiden van gelijke amplitude en frequentie maar met een schommelend faseverschil heeft niet tot een duidelijk antwoord geleid. Het te ervaren verschil in geluidssterkte was door het duidelijke verschil in klank van de samenstellende geluiden en het gesommeerde geluid te klein om goed vast te stellen.
Mijn nieuwe idee is nu om uit te gaan van twee geluiden die exact hetzelfde klinken, en waarvan ook het gesommeerde geluid hetzelfde klinkt. Bovendien moeten de samenstellende geluiden voor incoherent kunnen doorgaan. Dit gaat aldus:
We nemen een geluid G bestaande uit een reeks sinus-vormige signalen met gelijke amplitude en met frequenties (in aantallen Hz) gelijk aan de opeenvolgende priemgetallen. Vervolgens gooien we de onhoorbare frequenties weg. Nu kan je dit geluid G opsplitsen in twee geluiden Ge en Go bestaande uit respectievelijk de signalen met een even frequentie (in aantallen Hz) en de signalen met een oneven frequentie (in aantallen Hz). Klinken G, Ge en Go nu gelijk? Het lijkt mij wel. Mocht dit toch niet zo zijn, dan kunnen we de afstanden tussen de frequenties verkleinen, door ze alle met een zelfde positieve factor veel kleiner dan één te vermenigvuldigen. Eventueel zouden we ook een andere klankkleur kunnen gebruiken door een andere "omhullende" voor de amplitudes van de opeenvolgende frequenties te kiezen.
Op die manier zou het, zo op het eerste gezicht, mogelijk moeten zijn te beluisteren wat er bij samenvoeging van de betreffende geluiden met de ervaren geluidssterkte gebeurt, zonder daarbij te worden afgeleid door een verschil in klank.
Voordat ik verder ga hoor ik graag wat jullie van deze benadering denken. Let wel: het gaat mij om het ervaren verschil in geluidssterkte, niet om het volgens de theorie bestaande verschil in geluidssterkte. Is mijn opzet inderdaad bruikbaar voor het bepalen van het ervaren verschil in geluidssterkte bij de samenvoeging van incoherente geluiden? Zijn de geluiden (voldoende) incoherent? Is een dergelijk experiment haalbaar?