Als je 13 lampen tegelijk in gebruik neemt, zul je zien dat ze allemaal na ongeveer dezelfde tijd defect raken. Er zit enige spreiding in, maar als de bedoelde levensduur 1000 uur is, dan zal de eerste wellicht na 800 uur gaan, en de laatste na 1200 (of iets in die geest). Het is zeker niet zo dat iedere 70 uur een lamp kapot gaat. Vaak worden daarom alle lampen in zo'n set tegelijk vervangen (zodra de eerste stuk is), anders blijf je bezig.
Dat is zo, daar heb ik geen probleem mee. Is dat hier het geval?
Een lamp gaat nooit stuk met kortsluiting, tenzij dat expres zo gemaakt is... buiten snoeren kerstlampjes is het bijzonder zeldzaam.
Als een gloeilamp met de voet omlaag gemonteerd is (staande lamp?) dan kan het gebeuren dat de gloeidraad doorbrandt, naar beneden valt en een kortstondige kortsluiting veroorzaakt. Meestal brandt de rest dan ook wel door maar een tijdelijke kortsluiting is mogelijk.
mcs51mc schreef:eeuuhh, gaan we statistisch bewijzen dat dit volledig normaal is ?!?
Ik heb meer dan 13 gewone gloeilampen in huis en ik kan mij niet herrineren wanneer de laatste defect ging :eusa_whistle:
Dus neen, hier doe ik niet aan mee.
Ik breng een idee naar voor en stel me daar vragen rond. Je hoeft niet mee te doen...