dutchdj
Artikelen: 0

Re: Meerdere gloeilampen 1 dimmer

dit snap ik nog allemaal wel, de kapotte lampjes neem ik ook voor lief, maar dat de dimmer er steeds mee ophoudt dat snap ik niet
klazon
Pluimdrager

Ik denk dat niemand dat snapt. Of de fabrikant moet wat te optimistich zijn geweest bij het vaststellen dan de specificaties.

Je zou eens de proef kunnen nemen met een andere lampcombinatie, b.v. 4 stuks van 100W. Als je daar tenminste nog aan kunt komen. Of 1 halogeenlamp van 500W. Die zijn in het sortiment bouwlampen nog wel te krijgen denk ik.

Niet dat ik verwacht dat het verschil maakt, maar als je het niet probeert weet je het niet zeker.
Benm

Naja, die kapotte lampen zijn wel een clue - ze krijgen blijkbaar toch meer spanning dan er goed voor is, maar hoe een normale fase-aansnijdende dimmer dat voor elkaar krijgt is me een raadsel.

Het zou wel kunnen als de dimmer de netspanning gelijkricht en vervolgens via PWM de lampen aanstuurt, maar dat lijkt me nogal onwaarschijnlijk.
Victory through technology
sillyconmarc
Lorentziaan

Als je 13 lampen tegelijk in gebruik neemt, zul je zien dat ze allemaal na ongeveer dezelfde tijd defect raken. Er zit enige spreiding in, maar als de bedoelde levensduur 1000 uur is, dan zal de eerste wellicht na 800 uur gaan, en de laatste na 1200 (of iets in die geest). Het is zeker niet zo dat iedere 70 uur een lamp kapot gaat. Vaak worden daarom alle lampen in zo'n set tegelijk vervangen (zodra de eerste stuk is), anders blijf je bezig.
Dat is zo, daar heb ik geen probleem mee. Is dat hier het geval?
Een lamp gaat nooit stuk met kortsluiting, tenzij dat expres zo gemaakt is... buiten snoeren kerstlampjes is het bijzonder zeldzaam.
Als een gloeilamp met de voet omlaag gemonteerd is (staande lamp?) dan kan het gebeuren dat de gloeidraad doorbrandt, naar beneden valt en een kortstondige kortsluiting veroorzaakt. Meestal brandt de rest dan ook wel door maar een tijdelijke kortsluiting is mogelijk.
mcs51mc schreef:eeuuhh, gaan we statistisch bewijzen dat dit volledig normaal is ?!?

Ik heb meer dan 13 gewone gloeilampen in huis en ik kan mij niet herrineren wanneer de laatste defect ging :eusa_whistle:

Dus neen, hier doe ik niet aan mee.
Ik breng een idee naar voor en stel me daar vragen rond. Je hoeft niet mee te doen...
Wil je eindelijk die dure computer aan het werk zetten...

help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

http://sciencetalk.nl/forum/index.ph ... opic=59270
dutchdj

sillyconmarc schreef:Dat is zo, daar heb ik geen probleem mee. Is dat hier het geval?

Als een gloeilamp met de voet omlaag gemonteerd is (staande lamp?) dan kan het gebeuren dat de gloeidraad doorbrandt, naar beneden valt en een kortstondige kortsluiting veroorzaakt. Meestal brandt de rest dan ook wel door maar een tijdelijke kortsluiting is mogelijk.

Ik breng een idee naar voor en stel me daar vragen rond. Je hoeft niet mee te doen...
ik ga van de week eens even een paar lampen uit elkaar halen, is nog wel een klusje.. maar ze staan idd. wordt vervolgd

Terug naar “Elektrotechniek”