mathfreak
Pluimdrager
Artikelen: 0

Re: Zwarte gaten

ik zelf en adder waarschijnlijk ook weten niet wat een Riccitensor en zo is.
Even wat nadere info: in de algemene relativiteitstheorie wordt gebruik gemaakt van een vierdimensionale ruimtetijd. Om deze wiskundig te kunnen beschrijven maakt men gebruik van zogenaamde tensoren, die je als een generalisatie van het vectorbegrip moet opvatten. Om de afstand tussen 2 punten in de ruimtetijd te kunnen bepalen heb je een zogenaamde metriek nodig. Deze wordt beschreven door de zogenaamde metrische tensor. De Riccitensor ontstaat uit een ander soort tensor (de Riemanntensor) door toepassen van een wiskundige bewerking die tensorcontractie wordt genoemd.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
kleine fysicus

Geachte,

Precies, de aarde zal eerder worden aangetrokken, omdat daar de massa groter van is!
Ik ben een kind van 13, dus als er dingen niet kloppen wilt u ze corrigeren. Bij voorbaat dank. Ik kom hier enkel om mijn kennis te verrijken en te delen met anderen.
dragonitor

Waarom is er geen einde aan een zwart gat?
Rudeoffline

kleine fysicus schreef:@Rudeoffline, dat ik 13 ben impliceert nog niet dat ik daar (of op andere wat diepgaandere vragen) geen antwoord op zou kunnen geven :eusa_whistle:

Met vriendelijke groet,

kleine fysicus
Ik reageerde specifiek op

"Ik ben niet vaardig genoeg om deze zelf af te leiden uit de bovenstaande formule maar ik neem aan dat het voor jou niet zoveel werk is om deze eruit te halen?"

Het lijkt mij sterk dat iemand van 13 dat zou kunnen, en het lijkt me ook vreemd van iemand anders om te denken dat dat "niet zoveel werk is om eruit te halen".

Niks meer, niks minder.
kleine fysicus

Ik neem het terug, excuses;)

Waarschijnlijk zijn we nu klaar met off topic geleuter. Laten we weer gaan discussiëren..
Ik ben een kind van 13, dus als er dingen niet kloppen wilt u ze corrigeren. Bij voorbaat dank. Ik kom hier enkel om mijn kennis te verrijken en te delen met anderen.
kleine fysicus

Een zwart gat houdt wel degelijk op (tenmisnte als ik jouw geod begrijp?), tenminste dat beweert Stephen Hawking. Volgens de onzekerheidswetten ontstaan voortdurend deeltjes en antideeltjes aan de rand van de waarnemingshorizon (van het zwarte gat). In de meeste gevallen heffen ze elkaar weer op als ze met elkaar botsen. (annihilatie) Soms wordt een van de deeltjes wel aangetrokken door het zwarte gat en verdwijnt de andere in de ruimte. De energie hiervoor wordt weggehaald uit het zwarte gat, waardoor het kleiner wordt. Naarmate het "gat" kleiner word gaat dit steeds snelller. Na een tijdje kan het zwarte gat dus helemaal verdwijnen. Het deeltje wat losgelaten kunnen we ook zien als straling. Omdat energieverlies (in dit geval straling) gelijk staat aan massaverlies (volgens
\( E = mc^2\)
, zal het zwarte gat uiteindelijk "verdampen". (Ik weet niet of het zo helemaal goed zeg?) Deze straling wordt Hawkingstraling genoemd.
gouwepeer

Een interesant artikel over zwarte gaten en donkere materie.
login: yes

password: I don't know, please tell me

password is incorrect

login: yes

password: incorrect
Olezgus

Precies, de aarde zal eerder worden aangetrokken, omdat daar de massa groter van is!
Beetje vreemd geformuleerd: 'eerder worden aangetrokken', wat bedoel je precies? dat de aarde eerder opgeslokt wordt dan de maan?

Uit Newtons gravitatie volgt dat de kracht tussen de aarde en het zwarte gat groter is dan tussen de maan en het zwarte gat. Maar met F = ma wordt dat verschil in grootte weer precies teniet gedaan. In dat geval is de versnelling dus hetzelfde en dan zullen ze dus ook tegelijkertijd in het zwarte gat belanden (dat precies in het midden tussen aarde en maan staat).

Zit de onderbouwing in de relativistische formule voor zwaartekracht of was het een vergissing?

Terug naar “Ruimtefysica”