Ik bedoel met "het algemene begrip" dit:
"Een functie L is een voorschrift die bij elke variabele c, de bijpassende [gemiddelde leeftijd] geeft. "
functie L bestaat uit een begrip en een een symbool, variabele c ook, de gemiddelde leeftijd niet...
(Ik weet niet wat het nederlandse woord is voor quantity, daarom gebruik ik het engelse woord)
Zo heb ik het geleerd:
De quantity van een meetbare eigenschap heeft een numerieke waarde en een eenheid.
temperatuur, tijd, lichtsnelheid, afstand zijn natuurkundige quantities
Deze quantities worden altijd afgekort in symbolen.
T, t, c, s enz.
Als een quantity een constante waarde heeft, wordt de quantity ook wel een constante genoemd, zoals de lichtsnelheid.
Als een quantity een variabele waarde heeft, wordt de quantity ook wel een variabele aangeduid.
De gemiddelde leeftijd (j) en de dosis vitamine C (mg) zijn ook quantities van meetbare eigenschappen.
De dosis vitamine C (mg) is een variabele. c is de
afkorting van deze variabele.
De dosis vitamine c is niet een taalkundige interpretatie van de variabele c. Dat is onzin.
Het zijn twee dezelfde dingen. Het zijn alle twee quantities van een meetbare eigenschap.
En dan over de gemiddelde leeftijd (j). Dit is ook quantity met een variabele waarde.
Volgens mij wordt dat normaal gesproken gewoon een variabele genoemd. Specifieker een afhankelijke variabele.
Dat lijkt me ook een prima dekkend begrip voor: Een quantity wiens waarde
afhankelijk van een andere variabele
varieert.
Maar hoe dan ook, je hebt te maken met twee verschillende quantities.
In mijn voorbeeld had ik de quantity de gemiddelde leeftijd (j) het symbool L gegeven
Nu zeg jij dat in jouw voorbeeld de L niet meer voor de quantity de gemiddelde leeftijd (j) staat.
Maar volgens mij geef je in elke wetenschap een quantity van een meetbare eigenschap aan met een symbool.
Je zou deze quantity het symbool
\(L( c)\)
kunnen geven, dat kan ik volgen:
De variabele
\(c\)
De functie
\(L\)
en de quantity
\(L( c)\)
Duidelijker zou zijn als we het zo noemen:
De onafhankelijke variabele
\(c\)
De functie
\(L\)
En de afhankelijke variabele
\( L( c)\)
Maar aangezien L oorspronkelijk het symbool was voor de gemiddelde leeftijd (j) zou de duidelijkste notatie, in mijn ogen, dit zijn:
De onafhankelijke variabele
\(c\)
De functie
\(f\)
En de afhankelijke variabele
\(f( c) = L\)