Paul_1968 schreef:Ik heb al vaker gemerkt dat het "aanvallen" of simpelweg het in twijfel durven trekken van algemeen geaccepteerde theorien hier vaak niet wordt gezien als een wezenlijk deel van wetenschap bedrijven.
Er wordt dan vaak op een "afstraffende" manier gereageerd alsof je een heiligdom schent.
En er is je nog veel vaker verteld dat het probleem steevast zit in de manier waarop dit gedaan wordt: Doorgaans is de twijfel gebaseerd op een verkeerde interpretatie of gewoon een gebrekkige kennis van het betwijfelde, gevolgd door een conclusie dat deze of gene theorie niet deugt.
En daar wordt inderdaad op een afstraffende manier op gereageerd. Niet omdat een heiligdom wordt geschonden, maar wel een van de fundamenten van de wetenschap en van dit forum, namelijk de wetenschappelijke methode. Die houdt pertinent niet in dat zomaar alles maar in twijfel getrokken kan, mag of moet worden.
Ik vind de vraag over de dichtheid van de corona, de bijbehorende brekingsindex en de kwantitatieve vergelijking met die die wordt toegeschreven aan de gravitatie/ruimtekromming een heel belangrijke vraag voor de natuurkunde en zou daarom dus met veel meer voorzichtigheid behandeld moeten worden dan met : "ik heb het vermoeden dat overal wel rekening mee is gehouden".
De subtiliteit was dus kennelijk ook niet aan jou besteed. Natuurlijk is er rekening mee gehouden. In vroeger tijden wisten wetenschappers prima wat wel en wat niet verwaarloosd kon worden.
Ik geloof dat de algemene relativiteit vrij goed is onderbouwd met zeker 3 verschillende experimenten (perihelium mercurius,zonsverduistering 1919 en "Deep field observaties met ogenschijnlijke vervorming door grav.Lensing"), maar het feit dat ik dat geloof is niet belangrijk en geen wetenschap. Het in twijfel blijven trekken van theorien maakt ze uiteindelijk sterker of ze blijken vervangen te kunnen worden door nieuwe betere theorien.
Alleen als die twijfel ergens op gebaseerd is.
Conclusie : Waar is de data die gebruikt is voor het bepalen van de brekingsindex van de corona en hoe veranderlijk is die index ?
Nergens. Niet nodig ook. Je hoeft de brekingsindex niet te bepalen. Het is bekend wat de brekingsindex zou moeten zijn om eenzelfde afwijking te veroorzaken, en het is bekend wat dan de dichtheid zou moeten zijn. Dat leidt tot onrealistische waardes, einde verhaal.