Mechanieker
Het lijkt mij dat competitie hoogtij zal vieren en van een vreedzame oplossing geen sprake kan zijn. Kijkend naar landen waar op dit moment ernstige schaarste heerst (in Afrika bijvoorbeeld) zie ik geen enkele vorm van 'eerlijk delen'. Integendeel. Wanneer schaarste (van land, energie of grondstoffen) een bevolking teistert, onstaat armoe, oppressie en bloedvergieten.
Inderdaad, wanneer grote groepen mensen opeens ernstig ontevreden zijn, kun je maar beter zover mogelijk bij ze vandaan gaan. Het beste kun je dan op een verlaten eiland zitten of op de de maan. Ik kan het me indenken. Ik kan je wat betreft alleen maar een schouderklop geven en zeggen dat we allemaal in hetzelfde schuitje zitten. Een vergelijking met afrika oorlogen is trouwens niet helemaal hetzelfde denk ik. De westerse welvaartsmens is een vreemde combinatie van hogere opleiding met een totaal onnatuurlijk wereldbeeld en zelfbeeld. Wat ook een van de redenen is waarom het straks zover komt.
Mechanieker
"Om de gebeurtenissen van de komende vijftig jaar te begrijpen, dan, moet men milieuschaarste, cultuur- en rassenstrijd, het geografische noodlot en de transformatie van oorlog begrijpen."
Zoiets, ik dacht meer and dit:
-je moet de hoofdlijnen van jezelf begrijpen, wat de mens eigenlijk is op biologisch/psychologisch vlak,
-je moet de hoofdlijnen van de onverbiddelijke natuurkunde wetten van deze wereld begrijpen
-je moet de hoofdlijnen van de historie (van de mens) kennen en begrijpen
Mechanieker
Het antwoord op deze kwestie, ofwel het antwoord op de vraag: hoe overleef ik de komende 50 jaar, en hoe overleven mijn kinderen de volgende 80 jaar, is mij nog niet bekend.
Ik kan wel wat noodgrepen/voorbereidingen bedenken, maar uiteindelijk ben jij en ik een machteloos klein deel van de massa. het is een optie de toekomstvoorspelling op een bepaalde manier te accepteren. Maar naar de westerse opvoeding die wij gehad hebben als kind lijkt dit onverenigbaar. Ik troost me dan maar met de gedachte dat ik het in ieder geval begreep en mijn best heb gedaan.
Sorry, voor mijn lukrake "antwoorden". Ik schrijf ze alleen maar om wat ideeen te toetsen waar ik mee rondloop, iedereen is vrij om ze te corrigeren. Ik loop er al geruime tijd mee rond of ik dat nu wil of niet, en sinds ik deze week ook
www.dieoff.org ben tegengekomen lijkt het plaatje opeens gegrond geworden.
Determination2
Ze hebben geen sense of urgency en gaan gewoon van het standaard IEA/USGS/EIA verhaal uit van een oliepiek in 2030.....Overigens wijs ik liever de politiek zelf op de verontrusting. Anders krijg je weer via via gebeuren en dat werkt niet. Naast dat de bevolking van de hele issue eigenlijk gewaar moet worden voordat er ECHT iets kan gebeuren. (en dat wordt nog heel moeilijk)
Ten eerste:
Is het een idee bijvoorbeeld een Nederlandse website over dit onderwerp te maken. een soort
www.dieoff.nl maar dan toegangkelijker/algemener en minder cynisch van toon. (ik kan daar in ieder geval een aardige steen aan bijdragen)
Ten tweede: Hoe kunnen er zoveel interpretaties van de oliepiek zijn, dit is toch goed voorspelbare materie. Moet ik uiteindelijk zelf een oliepeilstok pakken om een antwoord te krijgen? Ik bedoel alleen maar dat een heldere eenduidige berekening daarvan van essentieel belang is. vooral als je de kwestie wil communiceren.
Mechanieker
Als er geen oplossing is dan komt er ook geen politieke actie en kan het onderwerp geen draagvlak krijgen.
Ik zat te denken: Huidige politieke ideeen bieden ook geen oplossing voor een dreigende crisis en dit is zelfs vrij eenvoudig te bewijzen/beredeneren. Daarnaast nog een voorbeeld: Ik merk hier in het "lage noorden" dat de Zeespiegelstijging een onderwerp is waar veel mensen bezorgd over zijn, en waarbij men duidelijke de kloof tussen maatschappelijke stuurloosheid en natuurlijke logica zien.