Aan welke woorden op -iet denk je dan nog? Ik zet even die op een rijtje die mij zo meteen te binnen schieten:
- de limiet
- de stalagmiet/stalactiet
- de troglodiet (holbewoner)
- het debiet
- het krediet
- het riet
- het yperiet (mosterdgas)
- het verdriet
- het verschiet (de verte, de toekomst, de horizon)
Maar "krediet" is volgens mij telbaar: je kan over "x kredieten" spreken. Dat klopt dus niet.
Volgens de ANS zijn de
vormcategorieën voor "de-woorden":
- Afleidingen van een werkwoordsstam zonder toevoegsel
bv. de aankoop, de val, maar het misbruik, het werk.
- Woorden die eindigen op een van de volgende achtervoegsels
- -de of -te (behalve indien voorvoegsel ge-)
- -heid
- -ij
- -ing
- -nis
- -st
- Woorden van vreemde herkomst die eindigen op: -ade, -ide (uitz. insecticide), -ode, -ude, -age, -esse, -ica, -ie, -iek, -ine, -iteit, -ose, -sis, -tis, -xis, -theek, -yse
Woordcategorieën die (meestal) de-woorden zijn: soortnamen (personen en dieren, behalve vee), namen van bloemen, bomen, vruchten, jaargetijden, cijfers, getallen, klanken, letters en muzieknoten. En ook namen van instrumenten, behalve snaarinstrumenten die meestal het-woorden zijn, behalve de piano (die ook een slaginstrument is).
Vormcategorieën voor het-woorden:
- verkleinwoorden
- Woorden die eindigen op een van de volgende achtervoegsels: -asme, -isme, -ment, -sel
- Woorden uit het Latijn eindigend op -um
- Afleidingen van een werkwoordsstam zonder toevoegsel, beginnend met de voorvoegsels be-, ont- of ver-
bv. het begin, het geval, het ontslag, het verhoor, maar de verbouw, de verhuur, de verkoop
- Afleidingen van een werkwoordsstam met het voorvoegsel ge-
- Woorden die afgeleid zijn van substantieven met het voorvoegsel ge- en het achtervoegsel -te en verzamelnaam zijn
- Als substantief gebruikte woorden die tot andere woordsoorten behoren en als geheel gesubstantiveerde groepen (behalve de woordcategorieën hierboven opgesomd).
Woordcategorieën voor het-woorden: namen van windrichtingen, metalen, talen, sporten, landen en steden.
Daar zit dus niks in over woorden op "-iet", volgens mij omdat "iet" geen achtervoegsel is. Die woorden hebben ook een verschillende etymologie...