Stel. Je heb alles ervaren, je heb alle kanten van het leven gezien en meegemaakt of ben of niet ben geweest, zoals rijkdom, armoede, talent of geen talent, verslaafd of niet verslaafd, homosexueel of niet, alle uithoeken van deze planeet heb bewandeld, persoonlijk of via de televisie. Dat je alle aardse zaken heb beleeft zoals agressie, jaloezie, liefde, warmte etc, dat je mensen heb ontmoet die bekent of onbekent zijn, dat je allerlei diverse beroepen, termen (dus alle vaktermen) eigen heb gemaakt. Stel dat je bijna alles weet over jouw voorouders, jouw geschiedenis en de wereldgeschiedenis. Dus met andere woorden: je bent op de hoogte van de maatschappij en cultuur in de breedste zin des woords, kan dat juist de overgansfase zijn tot eenvoud, de verlichting van je innerlijke zelf (dus bedoel ik niet in godsdienstige of esoterische motieven)? Zijn deze ervaringen juist niet de sleutel tot wijsheid? En! dat die wijsheid, die jezelf eigen heb gemaakt en heb verfijnd en verbetert bedoeld is om dit door te geven aan de onervaren mens? Kan jezelfs zien als een doorgeefluik van verfijnde kennis aan derde.
Als aanvulling:
Niets gebeurt zomaar, je ontmoet niet zomaar mensen, personen die voor anderen onbereikbaar zijn, dit vanwege status, aanzien en dergelijke. Persoonlijk trek je mensen aan die respect voor je hebben, omdat je respect en openheid bevorderd naar hen toe, zonder jezelf uit het oog te verliezen.
Ik heb in mijn leven zeer veel mensen ontmoet uit diverse klasse, en van elke klasse heb ik veel geleerd. Door deze ervaringen dringst de eenvoud van het bestaan tot je door, niet eerder en niet later.
Het laatste ben ik van overtiugd dat jezelf fungeert als doorgeefluik, een docent, een meester der kennis. Want hoe verklaar men, dat je aangetrokken voelt tot een bepaalde idealogie vs filosofie die jouw leven kan en mag verrijken?
Ik kan een aantal noemen waarvan ik dankbaar ben, zoals Rene Descartes, grondlegger der moderne filosofie, Jan Vis, creatief filosoof, Johannis Hartmans, natuur filosoof, Plato, grondlegger der filosofie. Zonder hen, zou ik mezelf niet zo ver kunnen ontwikkelen op het waar ik nu ben.
Hoe denken jullie over eenvoud en verlichting?