hoi 317070
Wat ik wil bereiken is nogal ingewikkeld.....
Ik wil een kaart van de radiobronnen aan de hemel maken.
Ik doe volgens een regelmatig grid, elke dag een meting.
Het grid bestaat uit 16 bij 16 metingen. ( dus 256 dagen.........)
In dit grid krijgt elke node een waarde.
Als je nu een 2d-fft op dit grid loslaat zou je een kaartje (heel grof) van de hemel krijgen......
Ik snap niet precies hoe en waarom, maar ik zie op internet dat iemand het zo doet.
link:
http://lea.hamradio.si/~s57uuu/astro/sidi1...aging/index.htm
Hij doet bijna hetzelfde alsik, alleen doet hij het op een veel hogere frequentie waardoor het allemaal wat sneller kan...en kijkt hij naar
hele sterke signalen van satelieten.
Hij doet om de paar seconden op elke node van het grid een meting...
als hij nu een 2d FFT op dit grid loslaat krijgt hij een nieuw grid..
als hij dit grid in grijstinten plot zie je een kaartje van de hemel..
Als hij deze meting (incl 2d fft ) op regelmatige tijd herhaalt en de resultaten plot zie je de gps satelieten met z'n allen voorbij komen.
Dit lijkt me het bewijs dat de methode werkt.
Dit doen is mijn uiteindelijke doel voor echte radiobronnen aan de hemel.
Ik moet wel bekennen, als het me lukt ben ik de eerste amateur in de wereld die een radiobronnen kaart van de hemel maakt op
de kortegolf.... je snapt dat ik nergens om raad kan vragen....ik moet het gewoon zelf uitzoeken.
Om een kort verhaal lang te maken; ik gebruik steeds 2 antennes die beiden hetzelfde signaal vanuit de hemel ontvangen.
Doordat de beide antennes op een zekere afstand van elkaar staan zal de fase van het ontvangen signaal verschillend zijn.
(Afhankelijk van de richting waarvan het vandaan komt)
Deze fase bepaal ik door een crosscorrelatie uit te voeren voor elke meting van 0,5 seconde bestaande uit 2 * 8 * 1024 getallen.
Elke minuut doe ik zo een meting... dus 1440 metingen per dag.
Doordat de aarde draait en mijn antennes op dezelfde plaats blijven staan zie je de fase steeds langzaam veranderen.
Deze info geeft aan waar de bron(nen) staan... niet ondubbelzinnig!
Elke dag zet ik de antennes op een andere plaats en afstand.... en doe dezelfde meting van een dag lang.
Voor elke dag verreken ik de tijd zodanig dat de hemel er op dat moment precies hetzelfde uitziet.
( de hemel ziet er elke dag ongeveer 4 minuten eerder weer precies hetzelfde uit)
Zo simuleer ik dus dat ik steeds op hetzelfde moment maar met een andere antenne afstand een meting doe.
Als ik nu al deze metingen met elkaar verreken, krijg ik een kaart van de hemel........
dit wordt dus het grid waarop ik een 2d fft moet loslaten .......
De profs van LOFAR doen het ook zo, alleen doen zij niet elke dag een meting met 2 antennes, maar
1 meting met 10 000 antennes op 1 moment en maken zo de kaart die ik ook wil maken.
Hun project kost 100 000 000 Euro en het mijne 1000 Euro...grin
je kunt wat meer info en vooral grafieken zien op mijn site:
http://home.kpn.nl/apon001/huis.htm
kijk naar het menu-item: phasing interferometry.
(sorry, binnenkort komt er een ander url voor deze site..... kijk in dat geval op google en zoek op radioastronomisch en pa0slt)
ps als je nu nog niet horentorendol bent... ben je een wonder....
Wim