Alexander Hartmans
Artikelen: 0

Filosofie: Oorzaak en gevolg

Waarom zoeken mensen elkaar op? Waarom kijkt een vrouw met een bepaalde blik naar een man, en ook anders om? Waarom kan een persoon niet interessant zijn voor een man of vrouw? Waarom kijken vrouwen altijd eerst naar de schoenen van een man?

Oorzaak en gevolg en actie en reactie is een verklaring om te zoeken naar een reden. Een reden dat van A naar B van B naar C aan elkaar te linken is. Met andere woorden: gebeurtenissen gebeuren niet zomaar, ze hebben volgens mijn optiek een oorzaak met een daaraan verbonden gevolg.

Wat ik graag van gedachten wil wisselen, wat zijn de eventuele grondslagen van dit fenomeen? Dan doel ik niet op het onderwerp voortbestemming, want dat is reeds gaande.
janardui

Re: Filosofie: Oorzaak en gevolg

jagersinstinct (op de contra-sexe dan), heb je bij dieren ook.
Alexander Hartmans

jagersinstinct (op de contra-sexe dan), heb je bij dieren ook.

Zijn er meerdere redenen aan te geven?
Napoleon Dynamite

Alexander Hartmans schreef:Waarom zoeken mensen elkaar op? Waarom kijkt een vrouw met een bepaalde blik naar een man, en ook anders om? Waarom kan een persoon niet interessant zijn voor een man of vrouw? Waarom kijken vrouwen altijd eerst naar de schoenen van een man?

Oorzaak en gevolg en actie en reactie is een verklaring om te zoeken naar een reden. Een reden dat van A naar B van B naar C aan elkaar te linken is. Met andere woorden: gebeurtenissen gebeuren niet zomaar, ze hebben volgens mijn optiek een oorzaak met een daaraan verbonden gevolg.

Wat ik graag van gedachten wil wisselen, wat zijn de eventuele grondslagen van dit fenomeen? Dan doel ik niet op het onderwerp voortbestemming, want dat is reeds gaande.
Het probleem aan deze benadering van oorzaak-gevolg dat het eigenlijk een kosten-baten analyse is: je onderneemt iets omwille van zijn effecten en je gaat ook de waarde van deze effecten na.

Wat is dan het probleem: kosten-baten analyse betreft altijd een cognitieve analyse van de situatie waar sociale factoren geen invloed op hebben. Elke theorie die gebruik maakt van dergelijk consequentialistisch gedachtengoed sluit dus een groot aantal onafhankelijke factoren uit.
Alexander Hartmans

Napoleon Dynamite

Je schreef:

Het probleem aan deze benadering van oorzaak-gevolg dat het eigenlijk een kosten-baten analyse is: je onderneemt iets omwille van zijn effecten en je gaat ook de waarde van deze effecten na.

Wat is dan het probleem: kosten-baten analyse betreft altijd een cognitieve analyse van de situatie waar sociale factoren geen invloed op hebben. Elke theorie die gebruik maakt van dergelijk consequentialistisch gedachtengoed sluit dus een groot aantal onafhankelijke factoren uit
.

Kun je hier een aantal voorbeelden geven?
Napoleon Dynamite

Alexander Hartmans schreef:Napoleon Dynamite

Je schreef:

Wat is dan het probleem: kosten-baten analyse betreft altijd een cognitieve analyse van de situatie waar sociale factoren geen invloed op hebben. Elke theorie die gebruik maakt van dergelijk consequentialistisch gedachtengoed sluit dus een groot aantal onafhankelijke factoren uit
.

Kun je hier een aantal voorbeelden geven?
Staken; arbeiders blijven verder staken in bepaalde situaties (details ken ik niet exact, dus laat ik ze liever weg) ondanks de negatieve gevolgen (de kosten zijn zwaarder dan de baten)
Alexander Hartmans

Beste Napoleon Dynamite

Staken; arbeiders blijven verder staken in bepaalde situaties (details ken ik niet exact, dus laat ik ze liever weg) ondanks de negatieve gevolgen (de kosten zijn zwaarder dan de baten)[/quote]

Dit is een kwestie om geld om het geld, de strijd tussen materiele dwaasheden.
Napoleon Dynamite

Alexander Hartmans schreef:Beste Napoleon Dynamite

Staken; arbeiders blijven verder staken in bepaalde situaties (details ken ik niet exact, dus laat ik ze liever weg) ondanks de negatieve gevolgen (de kosten zijn zwaarder dan de baten)
Dit is een kwestie om geld om het geld, de strijd tussen materiele dwaasheden.[/quote]

Ja, want mensen staken alleen maar voor geld :shock:

Als je een oorzaak gevolg poneert heeft dat meestal met de waarde van de respons te maken: de valence

Terug naar “Filosofie”