Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Tommeke14
Artikelen: 0

Invloed van haakjes op werkwoord

Daarnet typte ik een zin in het huiswerktopic, maar ik twijfel serieus over de vervoeging van het werkwoord
Ik (en de andere mensen) hebben geen zin om je huiswerk te maken.
of is het eerder:

"Ik (en de andere mensen) heb geen zin om je huiswerk te maken."

Dus moet je bij het bepalen van je onderwerp rekening houden met de haakjes?

Ik dacht altijd dat je die mocht wegdenken, en dat zou aanleiding geven tot het tweede, maar als ik het dan lees met de haakjes klinkt dat zo vreemd.
JWvdVeer

Re: Invloed van haakjes op werkwoord

Ik zou ook nooit een dergelijke zin schrijven. Ik zou schrijven:

Zowel ik als de andere mensen hebben geen zin om je huiswerk te maken.

Persoonlijk denk ik dat het wel een goede vervoeging is. Door het stuk tussen haken heb je namelijk een onderwerp `ik (en de andere mensen)`. Het gedeelte tussen haakjes doet in principe gewoon mee: het staat toch in de zin.

Dit onderwerp is in principe meervoudig: ik + de andere mensen.

In dat geval is het werkwoord `hebben`.

Het is naar mijn mening zo'n zelfde idee als:

Geachte collega(e) wil/willen je/jullie dit of dat...

Al snel gaat de discussie waarschijnlijk in de richting van de vraag of je de zin wel op een dergelijke manier moet willen formuleren.
Gdhmndr

Ik zou het niet doen: die haakjes moet je weg of erbij kunnen denken zonder dat de zin ongrammaticaal wordt.

Maak er beter van:

"Ik heb (net als de andere mensen) geen zin om het huiswerk te maken."

of

"Ik (en de andere mensen) heb(ben) geen zin om het huiswerk te maken."

Zelf maak ik wel eens een zin als:

"Geachte collega(e), wil(len) j(ulli)e dit of dat..."
ypsilon

Dergelijke constructies zijn m.i. echter zodanig een beperking voor de leesbaarheid dat de oplossing erger is dan het probleem.
JWvdVeer

Dergelijke constructies zijn m.i. echter zodanig een beperking voor de leesbaarheid dat de oplossing erger is dan het probleem.
Inderdaad, het middel wordt op deze manier erger dan de kwaal (iets meer schrijven).

Zeker als er meerdere keren in de zin haakjes worden gebruikt. Zelf probeer ik enkel haakjes te gebruiken ter verduidelijking van bepaalde dingen (zie twee zinnen terug en deze zin).

Daarnaast zie ik bijv. niet het nut in van: `Geachte collega(e), wil(len) j(ulli)e dit of dat...`. Als ik schrijf: `Geachte collegae` voelt iedereen zich aangesproken, zonder dat ik een draak van een zin creëer.

En zoals je in dit topic al kunt zien: met een dergelijke constructie help je alleen maar meer problemen in de wereld. Dus houd het gewoon simpel: gebruik die constructie gewoon niet.

Terug naar “Taalkunde”