Ik ben bang dat er wel wat verwarring ontstaat voor Robbie. Wat jullie zeggen klopt, maar in de vliegtuigwereld wordt zo niet gerekend.
Het begrip Weight is bij een vliegtuig gewoon massa.g. Waarschijnlijk omdat er geen ondersteunende vlakken zijn in de lucht, maar dat laat ik in het midden.
Het vliegtuig gaat omhoog met zijn takeoff weight, verliest tijdens de vlucht zijn fuelweight, en landt met zijn landing weight. In SI eenheden start het met een massa, verliest de brandstofmassa, en landt het met een andere massa. De zwaartekracht is altijd m.g, is altijd verticaal t.o.v. de aarde naar beneden gericht, en grijpt aan in het massamiddelpunt (center of gravity, cg) van het vliegtuig.
Door het verbruik van brandstof verschuift dit cg iets, maar niet veel omdat de brandstof in de vleugels zit.
Om redenen van stabiliteit en bestuurbaarheid moet het cg zeer dicht zitten bij een bepaald punt, het aerodynamisch centrum (ac) van het vliegtuig, en dat zit ergens in de vleugel.
Het ac wordt bepaald door de luchtkrachten. De draagkracht (L) werkt loodrecht op de vliegrichting, de weerstand (D) evenwijdig met de vliegrichting. Zij worden grotendeels, maar niet alleen, door de vleugel opgewekt. De belangrijkste bijdrage in de weerstand komt van de romp, de belangrijkste bijdrage in de draagkracht van de horizontale staartvlakken.
Om het vliegtuig stabiel en bestuurbaar te houden, is het momentenevenwicht aan de orde. De vleugel gaat bij een andere invalshoek een ander moment om het ac leveren, en voor het evenwicht leveren de staartvlakken een neerwaartse kracht.
Ik zal kijken of ik nog ergens een plaatje kan vinden, anders maak ik zelf wat. Succes alvast,
Zie bv. hier
http://en.wikipedia.org/wiki/Longitudinal_static_stability