Puzzel Puzzels
Moslim
Artikelen: 0

Binomiaal kansverdeling

Er staat een vraagstuk in onze cursus over binomiaal verdeling die ik maar niet weet op te lossen, ik volg nochtans de formule (zoals uitgelegd) goed op.

Opgave: Gegeven is dat het percentage brildragers 80% is in de populatie van alle Belgen van 50 jaar en ouder. Er worden 20 willekeurige Belgen van die populatie geloot. De kans dat hierbij minstens 16 brildrager zijn, is:

succeskans (pi) = 0,80

pechkans (1 - pi) = 0,20

k (# successen) = 16

P(k=16) =
\((\frac{20}{16})* 0,8^{16} * 0,2^4 = 0,22\)
wat fout blijkt te zijn...

weet niet waar ik juist fout zit, bedankt voor de hulp!
De bron van kennis is waarheden niet toe te schrijven aan het toeval. - Hamza Ibn Abu Musa

ads

Steun Sciencetalk Ohuhu Honolulu 320 kleuren Alcohol Art Markers Brush & Chisel

Ohuhu Honolulu 320 kleuren Alcohol Art Markers Brush & Chisel

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 10 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 10 euro - Voor jou

Bekijk product

Steun Sciencetalk Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 17 Pro Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas screen protector

Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 17 Pro Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas screen protector

Bekijk product

dirkwb

Re: Binomiaal kansverdeling

Je moet niet P(k=16) hebben maar P(k>=16).
Quitters never win and winners never quit.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Moslim

En, veranderd dat dan iets aan mijn gegeven uitkomst? Of, moet ik al die mogelijkheden op een rijtje zetten?
De bron van kennis is waarheden niet toe te schrijven aan het toeval. - Hamza Ibn Abu Musa
bessie

Ja, wat je hebt gedaan voor k=16 moet je ook doen voor 17, 18, 19 en 20. Die moet je bij elkaar optellen.

Maar daarvoor bestaat natuurlijk een andere oplossing, bv. een tabel of een rekenmachine, dan kun je de waarde van 16 t/m 20 direct aflezen. Zoek maar naar een cumulatieve verdeling (binomcdf).
Safe
Pluimdrager

En, veranderd dat dan iets aan mijn gegeven uitkomst? Of, moet ik al die mogelijkheden op een rijtje zetten?
Er staat (in de opgave) dat er minstens 16 brildragers zijn. Is dan duidelijk dat 17, 18, 19 en 20 ook tot de mogelijkheden behoren? En is duidelijk dat je alle kansen dan moet optellen?

Je kan ook uitgaan van de kans dat iemand geen bril draagt. Weet je hoe dat gaat in deze opgave?
Moslim

bessie schreef:Ja, wat je hebt gedaan voor k=16 moet je ook doen voor 17, 18, 19 en 20. Die moet je bij elkaar optellen.

Maar daarvoor bestaat natuurlijk een andere oplossing, bv. een tabel of een rekenmachine, dan kun je de waarde van 16 t/m 20 direct aflezen. Zoek maar naar een cumulatieve verdeling (binomcdf).
Ok, ik heb dan voor (k=16) ... (k=20) berekent, dan krijg je 5 rijen, waarop je de uitkomsten dan optelt. Zoals je zegt, is er een korte route om tot uitkomst te komen. gebruikmakend van de cumulatieve frequentieverdeling (waarin je aantal waarden beneden grenswaarde berekend. Alleen weet ik niet hoe je dat in dit geval kan doen (Permutatie, Combinatie, variatie)?

ads

Steun Sciencetalk Super Mario Party: Jamboree - Nintendo Switch

Super Mario Party: Jamboree - Nintendo Switch

Bekijk product

Steun Sciencetalk Canon PIXMA TS4150i - All-in-One Inkjetprinter - Wit - Smartphone ready - Compact - Gebruiksvriendelijk

Canon PIXMA TS4150i - All-in-One Inkjetprinter - Wit - Smartphone ready - Compact - Gebruiksvriendelijk

Bekijk product

Steun Sciencetalk Smarfer - Magnetische pictogrammen voor weekplanner - 50 stuks - Planbord kind - Binneneditie

Smarfer - Magnetische pictogrammen voor weekplanner - 50 stuks - Planbord kind - Binneneditie

Bekijk product

bessie

Cumulatieve verdelingen werken altijd vanaf de laagste waarde van de verdeling, tot aan de gevraagde.

De kans op minstens 16 moet je omrekenen naar iets met hoogstens 15. Deze laatste bereken je met binomcdf(15). Hiermee kun je jouw kans berekenen.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🙋 Huiswerk en Practica”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!