Moderators: jkien, Michel Uphoff
Zwaartekracht gaat net zo snel als het licht. http://sciencetalk.nl/forum/index.php?showtopic=125736Wat is de snelheid van zwaartekracht.Niets kan sneller dan de lichtsnelheid,toch volgens Einstein.Stel u plaatst 2 objecten,bv zon,planeten,manen, 1 lichtjaar van elkaar,wanneer start de beinvloeding van hun zwaartekracht?
Dan vraag ik me toch iets af over die zwaartekracht. Als die golven even snel gaan als het licht, zoals je zegt, zouden ze dus ook geen massa moeten hebben. Iets met massa kan namelijk nooit de lichtsnelheid bereiken. Op de een of andere manier zouden die golven dan een kracht op andere objecten moeten uitoefenen terwijl het zelf geen massa heeft.317070 schreef:Zwaartekracht gaat net zo snel als het licht. http://sciencetalk.nl/forum/index.php?showtopic=125736
De reden is niet zo simpel. In het kort komt het er op neer dat er zwaartekrachtgolven kunnen bestaan, dat die golven geen medium hebben en dat ze dus moeten met de lichtsnelheid moeten bewegen. En aangezien de golven met de lichtsnelheid bewegen, doet de zwaartekracht zelf dit ook.
Net zoals licht dus.Dan vraag ik me toch iets af over die zwaartekracht. Als die golven even snel gaan als het licht, zoals je zegt, zouden ze dus ook geen massa moeten hebben. Iets met massa kan namelijk nooit de lichtsnelheid bereiken. Op de een of andere manier zouden die golven dan een kracht op andere objecten moeten uitoefenen terwijl het zelf geen massa heeft.
Klopt, maar die onderstelling is fysisch gezien onmogelijk, dus lijkt het me een zinloos gedachte-experiment.De leek schreef:Of als in krachten denken feitelijk verkeerd is, is het dus zo dat die golven de ruimte tijd verbuigen naarmate ze zich verder vooruit bewegen, aangezien dit is wat massa's doen. Dat betekent dus ook dat er een bepaalde tijd overheen gaat voor de ruimte-tijd over een bepaalde afstand is gebogen. Zegt dat dan ook niet iets over de steilheid en vorm van het ruimte-tijd continuum?
Stel een heel zwaar object, dat significante invloed heeft op objecten die lichtjaren ver staan verschijnt zomaar uit het niets. (...)
Is het ook zo dat die steilheid in het begin zo groot is? Op de ene plek is er een enorme zwaartekracht(Enorme verbuiging) even verder zijn de golven niet geweest en is er helemaal geen buiging. Daarom lijkt het me dat er een enorme steilheid moet zijn.
Verder zouden die zwaartekracht golven ook geen massa moeten hebben, gezien ze met de lichtsnelheid bewegen. Dan zou je dus verwachten dat het een vorm van energie is wat zich verplaatst, net als bij fotonen. Maar we weten allemaal dat E= mc² en er geen oneindige hoeveelheid energie is.
Neen, dat klopt niet. Het is niet omdat je massa hebt, dat je zwaartekrachtgolven uitzend! Lees eerst eens wat zwaartekrachtgolven precies zijn:Stel nu dat we een planeet hebben dat helemaal verwijdert is van alle andere objecten ver in het heelal. Die planeet oefent een zwaartekracht uit en zendt dus continu zwaartekrachtsgolven uit.
Ja, er wordt energie verbruikt en die energie raakt op: zie http://en.wikipedia.org/wiki/Gravitational...ional_radiationAls die zwaartekrachtsgolven dan energie bevatten en continu uitgezonden worden, waar komt die energie dan vandaan en raakt dat niet een keer op?
Licht en alle andere elektromagnetische straling beweegt met c.In het kort komt het er op neer dat er zwaartekrachtgolven kunnen bestaan, dat die golven geen medium hebben en dat ze dus moeten met de lichtsnelheid moeten bewegen. En aangezien de golven met de lichtsnelheid bewegen, doet de zwaartekracht zelf dit ook.
Tuurlijk, en geluid is geen EM-straling, dus kan het aan een willekeurige snelheid bewegen? Bijvoorbeeld 35c met 35 een willekeurig getal?thermo1945 schreef:Gravitatie is geen EM straling.
Conclusie: gravitatie kan met 34c bewegen. Hierin is 34 een volkomen willekeurig getal!
Indien niet: http://en.wikipedia.org/wiki/Gravitational_waveDe reden is niet zo simpel. In het kort komt het er op neer dat er zwaartekrachtgolven kunnen bestaan, dat die golven geen medium hebben en dat ze dus moeten met de lichtsnelheid moeten bewegen. En aangezien de zwaartekrachtgolven met de lichtsnelheid bewegen, doet de zwaartekracht zelf dit ook.
Speed: This is the speed at which a point on the wave (for example, a point of maximum stretch or squeeze) travels. For gravitational waves with small amplitudes, this is equal to the speed of light, c.
Ik ben het nog steeds niet met je eens.Tuurlijk, en geluid is geen EM-straling, dus kan het aan een willekeurige snelheid bewegen? Bijvoorbeeld 35c met 35 een willekeurig getal?
Volgens Einstein zou er dan een uitstel van werking van één jaar zijn. De dynamica hiervan lijkt me lastig te beschrijven, vooral als het een meerlichamen probleem zou zijn met forse afstanden.Stel u plaatst 2 objecten,bv zon,planeten,manen, 1 lichtjaar van elkaar,wanneer start de beïnvloeding van hun zwaartekracht?
Omdat zwaartekracht zo ontzettend zwak is. Zwaartekrachtsgolven experimenteel direct aantonen zou 1 van de grootste experimentele successen uit de empirische wetenschap zijn. Eén poging zal LISA zijn.Einstein gaat misschien van c uit maar dat is nog steeds niet experimenteel bevestigd (voor zover ik weet).
Ja, als dit een belangrijke rol speelt wel natuurlijk. Zo niet, dan zou dat ongeveer zoiets zijn als iemand die zich met grootschalige vloeistoffen bezig houdt en de geluidssnelheid op oneindig zet.Als men de dynamica van spiraalnevels bestudeert, houdt een astronoom dan rekening met de jarenlange vertragingen/naijlen van tijd/delays die door c optreedt?
Die forse afstanden werken juist in je voordeel: je kunt dan de zaak gaan lineariseren.Volgens Einstein zou er dan een uitstel van werking van één jaar zijn. De dynamica hiervan lijkt me lastig te beschrijven, vooral als het een meerlichamen probleem zou zijn met forse afstanden.
Grofweg gezegd:thermo1945 schreef:Licht en alle andere elektromagnetische straling beweegt met c.
Gravitatie is geen EM straling.
Conclusie: gravitatie kan met 34c bewegen. Hierin is 34 een volkomen willekeurig getal!
Dit gaat mijn vaardigheden en kennis te boven. Ik kan hierop dus niet reageren.Je kan wel in een zwak gravitatieveld de bewegingsvergelijking voor de gravitonen opstellen door bijvoorbeeld de metriek te beschouwen als een Minkowskimetriek + een kleine perturbatie h en hiervoor de gelineariseerde Riccitensor te gaan uitrekenen. Dan te kijken naar hoe h en de Riccitensor transformeren onder infinitesimale coordinatentransformaties, zien dat de perturbatie h een ijkveld is. Het blijkt dat de gelineariseerde Riccitensor net de bewegingsvergelijking is voor gravitationele fluctuaties. Na een ijkkeuze volgt dat de ruimtelijke componenten h_{ij} van de symmetrische tensor h voldaan aan de massaloze Klein Gordonvergelijking, wat zoveel is als een golfvergelijking voor deeltjes met een snelheid c.
Uiteraard is dit nog geen hard bewijs. Ik ben benieuwd wat LISA voor resultaten geeft.Het zou me verbazen dat na deze experimentele vondst zwaartekrachtsgolven niet bestaan. Buiten het feit om dat we hele goede theoretische redenen hebben!
Hier snap ik niets van. Ik hoef geen uitleg, omdat dit toch geen reëel voorbeeld is.Ja, als dit een belangrijke rol speelt wel natuurlijk. Zo niet, dan zou dat ongeveer zoiets zijn als iemand die zich met grootschalige vloeistoffen bezig houdt en de geluidssnelheid op oneindig zet.
Er is geen directe snelheidsmeting gedaan. Wat je beschrijft is 'slechts' een sterk vertrouwen in de theorie, lijkt me.Je zou kunnen zeggen dat er wel degelijk experimenteel is aangetoond dat zwaartekrachtsgolven aan de lichtsnelheid bewegen