bessie
Artikelen: 0

Quote in reakties

Ik verbaas me al enige tijd over de gewoonte om bij elk antwoord in een topic het hele voorgaande bericht te quoten. Ik reageer naar aanleiding van http://sciencetalk.nl/forum/index.php?showtopic=134751, maar geef daarbij aan dat dit nog een bescheiden quote is. Ik heb hele lappen met tekst, figuren en formules voorbij zien komen.

Ik begrijp de noodzaak om aan te geven waarop je reageert, maar dat kan toch ook anders? Als je al twijfelt, schrijf je de poster waar je op reageert met dubbele punt. Maar negen van de tien keer komt je reactie direct onder degene waar je op reageert, dus is het alleen maar storend als je alles twee keer ziet. Je moet dan in principe kijken of je ergens een doorhaling hebt gedaan of iets rood hebt gemaakt, maar meestal is er gewoon op de quote-knop gedrukt en volgt de reactie meteen.

Mijn oproep luidt dus: quote een zin en reageer daarop, of quote helemaal niet.
Marko

Re: Quote in reakties

Ter aanvulling: Zo staat het ook in de regels:
Wees zuinig met quoten

Het is verleidelijk om bij een antwoord simpelweg op "quote" te klikken en je reactie eronder te zetten. Je snapt dat er zo enorm lange posts ontstaan die weinig bijdragen. Quoten mag best, maar knip minder relevante onderdelen even weg.
Onnodig grote quotes worden daarom doorgaans ook verwijderd door een moderator. Dit kan dan zichtbaar zijn aan een "bewerkt door..." zin onderaan het bericht, of een handmatig ingevoegde opmerking. Maar moderatoren kunnen natuurlijk ook niet overal even snel bij zijn.

Voor de volledigheid, een aantal richtlijnen voor goed quote-gedrag samengevat:

- Gebruik de quote-functie alleen als er verwarring kan ontstaan op wie of op wat je precies reageert;

- Zet alleen datgene waar je direct op reageert in quote-tags;

- Reageer je niet op een specifiek gedeelte, maar op een bericht in zijn geheel, volsta dan met @<gebruikersnaam>
Cetero censeo Senseo non esse bibendum
Miels
Beheer
Artikelen: 6

Overigens heb ik net het betreffende bericht bewerkt om die quote er uit te halen
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic
bessie

Onnodige quotes uit posts schrappen: een mooie taak? Net als taalfouten in topictitels?
Ger

Gezien het beperkt aantal gevallen lijkt dat me een beetje vliegen meppen met een .50 kaliber.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Terug naar “Feedback”