Ik heb twee losstaande vragen over zuurstof :
- Is de zuustof die we inademen een caloriehoudende stof (of gas) ?
- Is het kunstmatig toedienen van extra zuurstof, bevorderend voor sportresultaten ?
6 CO2 + 12 H2O + E( 38 ATP )Door te verbranden. Ons lichaam haalt energie uit stoffen door ze te verbranden (=oxideren). Oxideren=laten reageren met zuurstof.Hoe dit kan worden bepaald indito bij voeding en drank weet ik nog niet .
Zuurstof alleen bevat geen (bruikbare) energie.Is de zuurstof die we inademen een caloriehoudende stof (of gas) ?
Verbranden = Oxidatie?317070 schreef:Door te verbranden. Ons lichaam haalt energie uit stoffen door ze te verbranden (=oxideren). Oxideren=laten reageren met zuurstof.
Als je nu dus terug naar je vraag gaat:
Hoeveel calorieën (=energie) komt er vrij als je zuurstof laat reageren met zuurstof?
Pas bij de verbranding wordt die energie omgezet in een arbeidsverrichting (hoogstens 30%) en warmte (minstens 70%).
Verbranding is inderdaad oxidatie. Zonder zuurstof kunnen dingen daarom ook niet branden.Denkertje70 schreef:Verbranden = Oxidatie?
Ik dacht dat verbranding eerder het afbreken van koosltof-verbindingen was waar zuurstof voor nodig is. De bindingsenergie tussen koostofatomen worden omgezet in (bewegings)-energie bij verbranding.
Oxideren van metalen =/= verbranding?
Verduidelijk mij aub
Dat verbranding een oxidatie-proces is kan ik inkomen, er is namelijk zuurstof voor nodig.Wouter_Masselink schreef:Verbranding is inderdaad oxidatie. Zonder zuurstof kunnen dingen daarom ook niet branden.
Verbranding is echter niet de enige manier van oxidatie. Roesten is bijvoorbeeld ook een vorm van oxidatie.
In een biologische context zullen koolstofverbindingen inderdaad verbroken worden. Hiervoor is echter ook zuurstof en oxidatie nodig. Kijk voor de aardigheid eens naar de glycolyse en citroenzuurcyclus.