Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
thermo1945
Artikelen: 0

Vallen als hulpwerkwoord

Bekijk de volgende zin:

'Veel valt te verklaren door uit te gaan van die stelling.'

Is valt hier een hulpwerkwoord van een lijdende vorm?

ads

Steun Sciencetalk STAEDTLER Lumocolor whiteboard marker ronde punt - box 4 kleuren

STAEDTLER Lumocolor whiteboard marker ronde punt - box 4 kleuren

Bekijk product

Steun Sciencetalk Faber-Castell kleurpotloden - Castle - 60 stuks - FC-111260

Faber-Castell kleurpotloden - Castle - 60 stuks - FC-111260

Bekijk product

Steun Sciencetalk Brepols bureau agenda 2026 - SATURNUS LUXE [0.216] - LIMA - Bureau agenda - 1 dag op 1 pagina - Dagoverzicht - Blauw - 13.3 x 20.8 cm

Brepols bureau agenda 2026 - SATURNUS LUXE [0.216] - LIMA - Bureau agenda - 1 dag op 1 pagina - Dagoverzicht - Blauw - 13.3 x 20.8 cm

Bekijk product

Rhiannon
Moderator
Social:

Re: Vallen als hulpwerkwoord

Ja, in dit geval volgens mij wel, al wordt het woord 'vallen' natuurlijk wel verkeerd gebruikt, zoals heden ten dage zoveel uitdrukkingen worden verhaspeld. Het hoort te zijn: 'veel is te verklaren....'
Contra principia negantem disputari non potest.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

317070

Ik denk het niet, anders zijn er nog een hele hoop andere het ook.

Ik sta te denken.

Ik loop te denken

enz...

zie http://www.dutchgrammar.com/nl/?n=WordOrder.62

http://educatie-en-school.infonu.nl/taal/2...-werkwoord.html

Edit: nevermind, ik ga hier de mist in, denk ik. Ik dacht dat de enige juiste werkwoorden "zijn" en "worden" waren. Dit klopt dus niet. Zie bv http://www.dtkompas.nl/66hulpwerkwoorden.htm de uitleg van rhiannon lijkt me juist.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-
physicalattraction
Moderator

De link van 317070 geeft hulpwerkwoorden bij een voltooid deelwoord en is dus niet automatisch een bewijs dat dit ook voor deze constructie geldt. Het antwoord op de vraag weet ik echter niet.

ads

Steun Sciencetalk Systemyze Weekplanner Whiteboard – Magnetisch Planbord – Magnetische Maandplanner – Inclusief Markers & Wisser – A3 Formaat

Systemyze Weekplanner Whiteboard – Magnetisch Planbord – Magnetische Maandplanner – Inclusief Markers & Wisser – A3 Formaat

Bekijk product

Steun Sciencetalk Brepols bureau agenda - 2026 - 1 dag op 1 pagina - LIMA - 13.3 x 20.8 cm

Brepols bureau agenda - 2026 - 1 dag op 1 pagina - LIMA - 13.3 x 20.8 cm

Bekijk product

Steun Sciencetalk Systemyze Familieplanner Basic 2026 - Planner - Weekplanner - Gezinsplanner - Family Planner - 13 Maanden - Grijs

Systemyze Familieplanner Basic 2026 - Planner - Weekplanner - Gezinsplanner - Family Planner - 13 Maanden - Grijs

Bekijk product

In physics I trust

Hebben jullie het niet eerder over naamwoordelijke gezegdes die voorkomen bij (voornamelijk) volgende hulpwerkwoorden?

"Alle lijken blijken te schijnen als ze heet zijn, worden, blijven en vallen" en de verwarring met de lijdende vom komt dan mogelijk van het feit dat zijn en worden de werkwoorden bij uitstek zijn om een passieve zin te maken, maar evengoed om een naamwoordelijke gezegde mee op te bouwen.

Of heb ik het verkeerd?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🈯 Taalkunde”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!