UTB
Artikelen: 0

Verticale reactiekracht 0 maken

Beste forumleden,

Voor een opdracht moet ik een fundering van een serre ontwerpen waarbij ik niet de bestaande fundering extra mag belasten.

De nieuwe fundering sluit haaks aan op de bestaande fundering. De bestaande fundering moet worden geschematiseerd als een steunpunt. Dit steunpunt moet echter een reactiekracht hebben van 0 kN.

Ik heb het idee dat de kracht F ervoor moet zorgen dat de bestaande fundering geen belasting krijgt.

Met vriendelijke groet.
Bijlagen
UTB2
UTB2 325 keer bekeken
UTB
UTB 325 keer bekeken
oktagon

Re: Verticale reactiekracht 0 maken

Dat is juist wat betreft kracht F;alleen kun je nog manipuleren met de plaats van wrs. paal B om de fund.balk zo efficient mogelijk te fabriceren.

Het 0-verhaal geldt dan voor de aansluiting op de bestaande fundering.

Natuurlijk wel rekening te houden met plaatsing/ruimte voor een wrs. heistelling;bij nader inzien lees ik een balklengte van ca.anderhalve meter;heiwerk op de geschematiseerde plek is niet eenvoudig. ;)
UTB

Beste oktagon,

Allereerst bedankt voor de snelle reactie.

Ik weet alleen niet precies hoe dit principe werkt. Als je de som van de momenten neemt kom ik altijd op een reactiekracht in A uit, toch?

Met vriendelijke groet.
oktagon

Zet de reactie bij A op nul (of liever een paar honderd kg opwaarts kracht) dan moet je het evenwicht (gelijk moment) nemen tussen AB en AF;je maakt een "wip" om een evenwicht te vinden dussen beide balkdelen.

Dat evenwicht wordt dus bepaald door de plaats van B als de lasten bekend zijn.

In de praktijk zou ik dat nooit doen,want je weet alleen globaal de vaste belasting,maar nooit de variabele (wind/sneeuw/meubilair/peopels,etc),met gevolg dat je grote kans hebt dat de fundering draait om punt B.

Koppel in elk geval voor dat soort situaties de nieuwe fundering aan de oude met dus een theor. waarde van 0 of een paar honderd kg neg.,maar wel zo,dat de ankerkracht en de bestaande fundering een opwaartse kracht kunnen verdragen.

Terug naar “Constructie- en sterkteleer”