Het 2e stp vanuit links en rechts leveren volgens Winkler op een stp./moment (
MC?)van
0.071*7.4* 25 kNm= 13.134 kNm,dus ligt dicht tegen de uitkomst van FE.
MB levert dan met Winkler
19.795 kNm op!
Ik ontdek nu de connectie met Cross,waarbij er wordt gewerkt met overdrachtsmomenten die steeds 50 % worden naar de buurligger,maar hij werkt met aanvangsmomenten overeenkomstig de aanwezige toestand.
In het alternatieve systeem begin je met scharnieren en alle velden een gelijk moment.
Dan wordt er een gelijk steunpuntsM ingevoerd om de zaak gekoppeld te krijgen;hierbij krijgen de eindopleggingen het halve (0.50) stpM.
De laatste fase zal dan zijn,dat het vermelde 0.50 stp.M ( dus als - 0.50 ) wordt vrij gegeven en wordt door gegeven met -0.25 stpM naar het 2e stp (van links uit) vervolgens -0.125 stpM naar het 3e stp tot dat vanuit de helft van de totale ligger is bereikt en in het midden elkaar neutraliseren.
( Twee gelijke afbouwende tsunamies die in het midden botsen en elkaar daar neutraliseren om een soort metafoor te gebruiken )
Dus voor mij blijft de Winkler-methode het eenvoudigste bij gelijke belasting en gelijke EI-waarde;alternatief voor ongelijke waarden is dan Cross (voor mij).
TS en verdere uitwerkers: geef een volgende keer in een schets de maten en benoemingen van de steunpunten aan (plekken van A,B,C,etc).