Ja, maar dat is al een hele poos geleden. Toch maar aanschaffen het boek (altijd goed om in je collectie te hebben!).Heb je 1984 van George Orwell al eens gelezen? Daar wordt dit idee (op een vrij angstaanjagende wijze) helemaal in uitgewerkt.
Ja, maar dat is al een hele poos geleden. Toch maar aanschaffen het boek (altijd goed om in je collectie te hebben!).Heb je 1984 van George Orwell al eens gelezen? Daar wordt dit idee (op een vrij angstaanjagende wijze) helemaal in uitgewerkt.
Ik vraag me af, Rogier, of dit niet meer een probleem is van het vermogen om te communiceren dan een probleem ten gevolgen van een gebrek aan woorden op zich. Immers, bij een "zuivere" communicatie moet je als "communicator" je luisteraar naar behoren kunnen anticiperen. Dat wil zeggen dat je zijn/haar omstandigheden (achtergrond, taalgebruik), emotionele toestand (gevoelsmatige interpretatie - gebaseerd op zijn/haar ervaringen; zijn/haar affiniteit met het onderwerp van de communicatie, concentratie), en andere factoren die de luisteraar zouden kunnen beïnvloeden bij het interpreteren van de woorden (die jij gebruikt om je gedachte te verwoorden) moet meenemen in je communicatie. Je moet je toehoorder behoorlijk goed kennen om je gedachte zo "puur" mogelijk over te brengen. Daarnaast moet je je denk ik ook nog eens afvragen of jouw eigen inschatting van je toehoorder objectief is, vrij van "ruis" vanwege je eigen achtergrond, taalgebruik en dergelijke. Een goede communicatie is dus verdomd moeilijk, al heb je oneindig veel woorden tot je beschikking.Rogier schreef:Maar ik kan aan dingen denken die ik niet in woorden kan uitdrukken (zonder dat dit komt door een tekort aan taalkundig inzicht of gebrekkige vocabulaire ). Dat wil zeggen: niet voor alles wat ik kan denken, bestaan woorden die die gedachten bij mij zouden opwekken.
En zelfs al kon ik dat wel, dan zouden diezelfde woorden geenszins dezelfde uitwerking hebben (tot dezelfde gedachten leiden) bij andere lezers.
niet oneindig.al heb je oneindig veel woorden tot je beschikking.