Mensen...
Stel jullie kregen de macht over Nederland, hoe zouden jullie het aanpakken?
Vertel het hier, ben benieuwd naar, heel benieuwd
Moderator: Rhiannon
Code: Selecteer alles
De komende tien jaar iedere maand de literprijs van benzine en diesel een dubbeltje omhoog (accijns) en van dit geld meer, beter en goedkoper OV realiseren.
Nee klopt, en eigenlijk betreur ik dat.AapJ schreef:Weet niet of dit wel gaat helpen.
Ennuh, openbaar vervoer is niet meer in handen van "de regering".
Nee klopt, dat zal inderdaad wel nooit lukken. Maar beter kan altijd, dus er op zijn minst naar streven lijkt me geen verkeerde instelling.Maar stel dat wel zo zou zijn, het openbaar vervoer zal nooit worden zoals wij Nederlanders dat willen.
Het zal altijd een gerommel blijven..en treinen zullen niet, zoals in china (of japan) altijd op tijd rijden. Daarvoor is Nederland te klein en je compact voor.
Die duurdere benzine is niet alleen bedoeld om meer geld voor het OV te vangen. Je bewerkstelligt er ook een drempel mee voor het doen van de boodschappen 500 meter verderop, nu pakken veel te veel mensen daar nog te makkelijk de auto voor. Dat kan gewoon niet in Nederland, daar zijn we te klein en te vervuild voor met alle problemen van dien. Die problemen zijn veel erger dan het gebrek aan "comfort" om even met de auto een straat verderop een boodschap te kunnen halen of je kind naar school te brengen in je eigen wijk.Dus meer geld voor benzine e.d. vragen is denk niet de beste oplossing. Alhoewel, mensen blijven tochwel tanken, dus winst haal je er zowiezo wel op.
Maar wil je dan ook treinkaartje en buskaartje omlaag brengen? de tarieven dus
Hoe moet men zich dan verplaatsen? Openbaar vervoer komt niet overal. En de taxi is ook behoorlijk prijzig. Ik vind dat men zich wel zonder al te veel belemmering moet kunnen verplaatsen.Dingen als autorijden, roken, vakanties of veel spaargeld op je rekening hebben staan vallen niet onder primaire levensbehoeften die de staat moet garanderen, dus in die gevallen uitkering korten of afschaffen.
[*]De prijs van water, gas en licht in de komende 5 jaar verdubbelen, en de extra inkomsten daarvan (alsmede het halve salaris van de Nuon top ) in onderzoek naar kernfusie steken. Eventueel een exponentiële prijsstelling invoeren zodat mensen die weinig energie gebruiken juist goedkoper uit zijn.
Waarom niet gewoon overstappen op waterstof? Moet toch ook haalbaar zijn lijkt me zo? En dat kan je inderdaad in het begin financieren met hogere brandstofprijzen.[*]De komende tien jaar iedere maand de literprijs van benzine en diesel een dubbeltje omhoog (accijns) en van dit geld meer, beter en goedkoper OV realiseren.
Overal een maximumsnelheid van 80 km/u instellen lijkt me niet rendabel. Dat kost de transportwereld veel tijd en dus veel geld. Denk niet dat dit onze economie ten goede komt. Ok het is wel voordeliger voor het milieu. Maar om dat te compenseren zijn stillere en zuinigere motoren een goede optie. (dan moet dit wel overal worden ingevoerd wat wel handenvol geld gaat kosten)[*]Geleidelijk aan overal een maximum snelheid van 80 km/u invoeren, te beginnen bij wegen in de buurt van de bebouwde kom.
Meer wegen aanleggen heeft ook niet mijn voorkeur maar het lijkt wel een noodzaak aangezien nederlands steeds 'voller' wordt. Een mogelijke optie is om snelwegen boven snelwegen te plaatsen. Dus in de hoogte bouwen. Dit is misschien wel niet zo mooi maar we hebben nu eenmaal een gebruik aan ruimte.[*]Géén nieuwe wegen aanleggen, het wegennet zit per definitie altijd vol dus meer wegen hebben slechts tot gevolg dat er meer auto's in de file staan, niet dat mensen sneller op de plek van bestemming zijn.
Men moet zich in de eerste plaats gewoon minder verplaatsen. Dat dat niet zou kunnen is een fabel, er wordt ontzettend veel niet-noodzakelijk gereisd. Als benzine een tientje per liter kost moet je kijken hoeveel mensen ineens per fiets hun boodschappen kunnen doen, hun kinderen naar school kunnen brengen of naar hun werk kunnen fietsen.Hoe moet men zich dan verplaatsen? Openbaar vervoer komt niet overal. En de taxi is ook behoorlijk prijzig. Ik vind dat men zich wel zonder al te veel belemmering moet kunnen verplaatsen.
Natuurlijk, een bepaalde hoeveelheid. Het lijkt me toch niet zo vreemd om van mensen die door de staat worden onderhouden, te verwachten dat ze een beetje zuinig omgaan met energie? Mensen die weinig energie verbruiken moeten naar verhouding goedkoper af zijn, mensen die veel energie verbruiken veel duurder.Dit kost de overheid dan ook meer aan uitkeringen willen de mensen nog rondkomen van hun uitkering. Elektriciteit en water vallen toch wel onder de primaire goederen.
Ik ben eigenlijk wel een voorstander van kernenergie ja. Over het afval dat bij kernsplijting vrijkomt heb ik het idee dat we dat best veilig kunnen opslaan totdat de techniek zo ver is dat we daar een definitieve oplossing voor hebben. Maar ik heb ook goede hoop op kernfusie in de toekomst, en het afval dat daarbij vrijkomt is véél minder erg (ik geloof dat het ergste wat theoretisch zou overblijven een dikke 500 kilo helium per jaar is als je heel Nederland van energie voorziet, dit is niets in vergelijking tot wat er vanuit de ruimte binnen komt vliegen).Of is het de bedoeling dat je kernenergie goedkoop wil leveren? En wat te doen met al dat kernafval?
Ook, inderdaad, het één hoeft het ander niet uit te sluiten. Zoals ik oude vieze dieselmotoren (veel) zwaarder zou willen belasten, zo zou ik schonere motoren willen compenseren met minder belasting. Is overigens nog wel de vraag hoe die waterstof wordt opgewekt.Waarom niet gewoon overstappen op waterstof? Moet toch ook haalbaar zijn lijkt me zo? En dat kan je inderdaad in het begin financieren met hogere brandstofprijzen.
Daar zeg je het goed, je legt precies de vinger op de zere plek. Dit is ook wat het huidige kabinet zegt: het is niet rendabel, het is niet goed voor de economie, milieu is allemaal leuk zolang het niet teveel kost. Fout! Het milieu verpesten zoals we nu in rap tempo doen kost op de lange termijn véél meer geld, en ik betwijfel of we niet al te laat zijn. Volgens mij tellen ze trouwens al die miljarden ziektekosten die de vervuiling met zich meebrengt niet mee.Overal een maximumsnelheid van 80 km/u instellen lijkt me niet rendabel. Dat kost de transportwereld veel tijd en dus veel geld. Denk niet dat dit onze economie ten goede komt. Ok het is wel voordeliger voor het milieu. Maar om dat te compenseren zijn stillere en zuinigere motoren een goede optie. (dan moet dit wel overal worden ingevoerd wat wel handenvol geld gaat kosten)
Dat Nederland steeds voller wordt moet je juist tegenwerken, in plaats van accepteren als onoverkomelijkheid en je daar maar op aanpassen.Meer wegen aanleggen heeft ook niet mijn voorkeur maar het lijkt wel een noodzaak aangezien nederlands steeds 'voller' wordt. Een mogelijke optie is om snelwegen boven snelwegen te plaatsen. Dus in de hoogte bouwen. Dit is misschien wel niet zo mooi maar we hebben nu eenmaal een gebruik aan ruimte.
Waarschijnelijk omdat kernenergie één nadeel heeft.Ik snap niet dat men nog steeds aanklooit met dat beetje wind en zon wat wij hier krijgen.
Dat is waar, maar ik denk ook niet dat we 10.000 jaar hoeven te wachten alvorens we een definitieve oplossing voor dit probleem hebben.One Step Forward schreef:Waarschijnelijk omdat kernenergie één nadeel heeft.
1. Uranium raakt ook op den duur op.
2. Een klein beetje van dat spul blijft flink radio actief. Dat kleine beetje spul is in totaal aardig wat spul. En dat kun je wel in een mooie opslagplaats op staan. Maar het nadeel: Geen enkele beschaving heeft het lang volgehouden. Dus denk ik niet dat zo'n opslagplaats 10.000 jaar heel blijft. En laat ik nou geen enkel intact gebouw kennen dat die periode nog steeds heel is... En ook geen enkele samenleving ken die het zo lang vol gehouden heeft...
Mogelijk.Rogier schreef:Dat is waar, maar ik denk ook niet dat we 10.000 jaar hoeven te wachten alvorens we een definitieve oplossing voor dit probleem hebben.
Kijkend naar hoeveel we de afgelopen eeuw al vooruit zijn gegaan, dan lijkt het met geen science fiction om te verwachten dat we voor het eind van dit millennium (misschien zelfs al deze eeuw) een manier vinden om die troep in een zwart gat te dumpen, in een oneindige baan naar de rand van het universum te sturen, de zon in te schieten, de straling te herbruiken in een recursief kernenergieproces, etc.
en vervolgens noem je er tweeWaarschijnelijk omdat kernenergie één nadeel heeft.
Ik ben het wel met je eens dat er nadelen aanzitten, maar dat zit aan alle vormen van energie-winning. Het gaat erom de voordelen en de nadelen tegen elkaar af te wegen.2. Een klein beetje van dat spul blijft flink radio actief. Dat kleine beetje spul is in totaal aardig wat spul. En dat kun je wel in een mooie opslagplaats op staan. Maar het nadeel: Geen enkele beschaving heeft het lang volgehouden. Dus denk ik niet dat zo'n opslagplaats 10.000 jaar heel blijft. En laat ik nou geen enkel intact gebouw kennen dat die periode nog steeds heel is... En ook geen enkele samenleving ken die het zo lang vol gehouden heeft...