kakkerlak2009 schreef:Er worden tegenwoordig bijna helemaal geen velden meer gevonden. En vergeet niet dat zodra je de helft van de olie uit een bron hebt gepomt deze bron vanaf dat moment steeds minder olie zal opleveren terwijl je steeds meer energie moet toevoegen om het proces draaiende te houden.
De meeste bronnen zijn al gepiekt en er zijn momenteel grote twijfels over de velden in Saoedi Arabie (momenteel de grootste olie exporteur).
Het is nu al aan de gang, je kan het zien aan de luchtvaart maatschappijen, de scheepsvaart, toerisme, auto industrie en alle geascocieerde industrieen.
Dat weet ik, af en toe nog s een major (in 2003 geen). Dat verhaal van die bron klopt niet. ELK veld is anders en gemiddeld ligt het ong. tussen de 40 en de 60% dat een veld af begint te nemen in productie. Sommige velden nemen al na 20% af... Sommige pas na 80%.
Correctie, een groot deel van de bronnen zijn al gepiekt, als de meeste bronnen al gepiekt waren zaten we nu al over de piek olie heen + een paar jaar. 29% van de landen zijn gepiekt.
Ik las trouwens gisteren dat in Nederland 6% van de energie van duurzame energiebronnen komt. Das meer dan ik had verwacht eigenlijk.
Waar heb je dat cijfer vandaan? Het enigste wat ik weet is dat we 3.5% hadden in 1997 en dat het target voor 2010 in NL 9% is. (info van European Commision, the share of renewable energy in the EU, working document, 2004)