sanch
Artikelen: 0

Draad afrollen

Stel: je hebt een zware bobijn met daarop een dunne draad gewikkeld. Zonder de bobijn aan te drijven en dus enkel met de draad te versnellen van 0 tot 100m/min wil ik die afrollen.

Welke kracht zal op die draad (trekdraad) optreden?
king nero

Re: Draad afrollen

Ik zou beginnen met de draad "vrij te maken", dwz. alle krachten die erop inwerken te tekenen en aan te duiden.

Dan moet je nog rekening houden met de versnelling (waarvan de grootte niet gegeven is).

Als dit een theoretische vraag is mag de de wrijving (lagering?) buiten beschouwing laten.

Je hebt verder nog enkele gegevens nodig om hieraan te kunnen rekenen (tekenen gaat wel al, begin daar maar al mee!)
sanch

De versnelling gebeurt in 10 sec. de bobijn heeft een buiten Ø van 276mm en een binnen Ø van156 mm. Ik veronderstel dus dat de kracht nodig voor het ontrollen het grootst zal zijn als de bobijn begint te ontrollen. Het aangrijpingspunt kan je dan verschuiven tot het raakpunt aan de bobijn op een straal van 138mm. Het is flexibele draad dus geen kracht nodig voor het rechten en laat de lagering ook maar buiten beschouwing. Het gewicht van een volle bobijn is 107.6kg. Ik heb ondertussen een oplossing maar ben er niet zeker van.

Zou een trekkracht gedurende die 10 sec (om die 100m/min te bereiken ±141 omw/min)van ± 1221N voldoende zijn of is dit te hoog gegrepen?
king nero

Ik vind dat op het eerste zicht toch aan de hoge kant,

laat je berekeningswijze eens zien?
sanch

[attachment=7871:Berekeni...ekkracht.xls]

Sorry

Was een komma halverwege vergeten. ;)

Ik probeer een exel tabel toe te voegen waarin mijn berekeningen vervat zijn.

Ziezo denk dat het gelukt is.

Laat na controle iets weten aub.

Mvg

Chris
Bijlagen
Berekening_trekkracht
(15.5 KiB) 121 keer gedownload
king nero

OK !

Maar ik zou in de praktijk toch een ruimere waarde nemen, kwestie van wat "overschot" te hebben...
sanch

Beste

Voor een draad van Ø 0.2mm heb ik voldoende treksterkte, die zal niet breken tijdens het aanlopen.

Toch bedankt voor de moeite.

Mvg

Chris

Terug naar “Constructie- en sterkteleer”